Coop lanserer rosa gjenbruksnett for kreftsaken
Med en donasjon på 5,2 millioner kroner, var Coop den samarbeidspartneren som ga mest til Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. I år kommer det også en rekke nye donasjonsvarer i butikkene, inkludert et limited edition gjenbruksnett, hvor overskuddet går rett til Rosa sløyfe-aksjonen.
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt støtte brystkreftforskning. Pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon skal gå til forsking på persontilpasset brystkreftbehandling.
-Vi håper at disse unike og iøynefallende handlenettene blir godt mottatt av kundene våre sånn at vi sammen kan bidra til tidenes Rosa sløyfe-aksjon. Overskuddet fra salget går rett til Kreftforeningen, så for hvert nett vi selger øker donasjonsbidraget fra butikkene våre, sier Carina Hansen, sponsor-prosjektleder i Coop Norge.
De rosa gjenbruksnettene selges kun i et begrenset opplag i oktober og koster 10 kroner per nett. I tråd med Coops bærekraftstrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er et av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Nettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.
Bruk av gjenbruksnett er allerede populært i Coops butikker. Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Dette vil også gjelde for Rosa sløyfe-nettene.
Resultatet har ikke latt vente på seg: Coop har solgt 430 000 vanlige gjenbruksnett og betalt ut over 7,3 millioner kroner i gjenbruksbonus til medeierne sine siden oppstarten i 2018.
- Vi vet at våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Vi ville derfor gi de en ekstra god grunn til å bruke gjenbruksnett. Det er bra både for kunden, miljøet og kreftsaken, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.
Kontakter
Silje Verlo AlisøyKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 911 08 704silje.verlo.alisoy@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg saker fra Coop Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Coop Norge
Dobbel merkedag gir dobbelt blomstersalg13.2.2021 07:30:00 CET | Pressemelding
I år faller morsdag og Valentinsdagen på samme dag, og Coops butikker forventer å selge blomster for 20 millioner kroner i løpet av uken. Dette er mer enn dobbelt så mye som på en vanlig uke.
Coop utbetaler rekordstort kjøpeutbytte for 20202.2.2021 09:00:00 CET | Pressemelding
Fordelene for de nær 1,9 millioner medeierne i Coop beløp seg til 2,4 milliarder kroner i 2020, hvorav rekordhøye 1,3 milliarder kroner utbetales som kjøpeutbytte i disse dager.
Tilbakekaller knekkebrød med sesamfrø20.11.2020 17:47:59 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Änglamark Økologiske Knekkebrød med sesam 230g etter at det er påvist for store doser av etylenoksid i sesamfrø fra India.
Coop og Storebrand inngår partnerskap17.11.2020 08:00:00 CET | Pressemelding
Coop har valgt Storebrand som ny leverandør av forsikringstjenester til sine medeiere. Samarbeidet vil gi Coops 1,85 millioner medeiere svært gode betingelser på forsikringsprodukter.
Coops kunder samlet inn 10 millioner kroner til kreftsaken4.11.2020 07:00:00 CET | Pressemelding
I oktober støttet Coops kunder Rosa sløyfe-aksjonen ved å kjøpe frukt og grønt, utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer. Resultatet er ny rekord med nesten 10 millioner kroner innsamlet til kampen mot kreft.
Tilbakekaller knekkebrød med sesamfrø23.10.2020 15:54:32 CEST | Pressemelding
Coop trekker tilbake fire varianter av knekkebrød, brød og pølsebrød med sesam etter at det er påvist for store doser av etylenoksid i sesamfrø fra India. Frøene representerer ifølge Mattilsynet ingen akutt helsefare, men kan være skadelig over tid.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom