Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker
Plastforbruket må ned og plasten vi bruker skal inn i sirkulære strømmer. Coops emballasjestrategi beskriver viktige tiltak som må gjennomføres for å få til dette. Sammen med vår hovedleverandør, Den Stolte Hane, har vi lansert en ny emballasje i resirkulert plast, såkalt RPET, som også enkelt kan gjenvinnes.
- Når emballasjen gjenvinnes, er det selvsagt viktig at vi etterspør den resirkulerte råvaren, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop Norge.
- Det er hele poenget med å skape sirkulære råvarestrømmer. Resirkulerte flasker er et utmerket materiale som er godkjent for matkontakt – og det tar vi nå i bruk på alle emballasjevarianter for kylling, sier Løberg Eriksen.
Ut med svart plast, inn med gjenvinnbar og resirkulert plast
- Dette er et stort seg i riktig retning og et bra bidrag til Coops plastløfte, sier Ulrika Thommessen, som er sortimentssjef for kylling i Coop Norge. – Det er krevende å skulle løse flere utfordringer samtidig, men det har vi virkelig fått til denne gangen. Vi har jobbet lenge med å fjerne svart plast, såkalt carbon black i sortimentet vårt. Dette er viktig fordi den svarte plasten forurenser annen plast og ødelegger kvaliteten på den resirkulerte råvaren. Nå var tiden kommet til kyllingemballasjen.
Redusert plastforbruk på viktige produkter
Kylling er et av Coops mest populære middagsprodukt, og totalt selger vi 13 millioner pakker årlig. Med redusert volum og tykkelse på emballasjen, utgjør dette 200 tonn mindre plast for Coops egne varer og 300 tonn totalt for all kyllingemballasje vi selger.
- Vi er veldig fornøyde med å lansere dette tiltaket, og vil selvsagt bruke denne erfaringen på andre produkter i tiden som kommer, avslutter Ulrika Thommessen.
Den Stolte Hane er i mål
- Den Stolte Hane vil nå målsetning om hundre prosent resirkulert plast i kyllingemballasjen vår i 2021, sier Anette Møller i Den Stolte Hane.
- Dette er en del av miljøansvaret Den Stolte Hane tar. Vi leverer produkter av høy kvalitet til tusenvis av familier hver dag. Emballasjen skal sikre holdbarhet, minimere matsvinn og samtidig være mest mulig bærekraftig, sier Møller.
Kontakter
Knut LutnæsMiljøsjef i Coop
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom