Coop Norge

Coop kutter 300 tonn plast fra 13 millioner kyllingpakker

Del

Coop fortsetter å redusere forbruket av plast og gjøre plasten mer sirkulær. Ny emballasje for kyllingproduktene kutter plastbruken med 300 tonn. - Dette er et betydelig løft for miljøet, sier Per Løberg Eriksen i Coop Norge.

Bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.

Plastforbruket må ned og plasten vi bruker skal inn i sirkulære strømmer. Coops emballasjestrategi beskriver viktige tiltak som må gjennomføres for å få til dette. Sammen med vår hovedleverandør, Den Stolte Hane, har vi lansert en ny emballasje i resirkulert plast, såkalt RPET, som også enkelt kan gjenvinnes.

- Når emballasjen gjenvinnes, er det selvsagt viktig at vi etterspør den resirkulerte råvaren, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop Norge.

- Det er hele poenget med å skape sirkulære råvarestrømmer. Resirkulerte flasker er et utmerket materiale som er godkjent for matkontakt – og det tar vi nå i bruk på alle emballasjevarianter for kylling, sier Løberg Eriksen.

Ut med svart plast, inn med gjenvinnbar og resirkulert plast

- Dette er et stort seg i riktig retning og et bra bidrag til Coops plastløfte, sier Ulrika Thommessen, som er sortimentssjef for kylling i Coop Norge. – Det er krevende å skulle løse flere utfordringer samtidig, men det har vi virkelig fått til denne gangen. Vi har jobbet lenge med å fjerne svart plast, såkalt carbon black i sortimentet vårt. Dette er viktig fordi den svarte plasten forurenser annen plast og ødelegger kvaliteten på den resirkulerte råvaren. Nå var tiden kommet til kyllingemballasjen.

Redusert plastforbruk på viktige produkter

Kylling er et av Coops mest populære middagsprodukt, og totalt selger vi 13 millioner pakker årlig. Med redusert volum og tykkelse på emballasjen, utgjør dette 200 tonn mindre plast for Coops egne varer og 300 tonn totalt for all kyllingemballasje vi selger.

- Vi er veldig fornøyde med å lansere dette tiltaket, og vil selvsagt bruke denne erfaringen på andre produkter i tiden som kommer, avslutter Ulrika Thommessen.

Den Stolte Hane er i mål

- Den Stolte Hane vil nå målsetning om hundre prosent resirkulert plast i kyllingemballasjen vår i 2021, sier Anette Møller i Den Stolte Hane.

- Dette er en del av miljøansvaret Den Stolte Hane tar. Vi leverer produkter av høy kvalitet til tusenvis av familier hver dag. Emballasjen skal sikre holdbarhet, minimere matsvinn og samtidig være mest mulig bærekraftig, sier Møller.

Kontakter

Bilder

Bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Coop Norge

Coop Norge
Coop Norge
Østre Aker vei 264
0915 Oslo

https://www.coop.no

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag 1,8 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom