Coop-kundene samlet inn rekordsum til Rosa sløyfe

Coops dagligvarekjeder har samlet inn 12,7 millioner kroner til årets Rosa sløyfe-aksjon. Aldri før har Coops kunder samlet inn så mye penger.
Konstituert administrerende direktør i Coop Norge, Bent Aamotsmo. Foto: Henrik Haug Hansen

– Vi er stolte over å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen og en såpass stor bidragsyter i kampen mot kreft. Igjen ser vi at Rosa sløyfe-aksjonen engasjerer ansatte, kunder og medeiere, som alle bidrar på flere ulike måter, sier konstituert administrerende direktør Bent Aamotsmo i Coop Norge.

De to siste årene har Coops kunder samlet inn over 10 millioner kroner. I år endte donasjonen på rekordhøye 12,7 millioner kroner. Dette er den største donasjonen en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.

– Vi hadde et håp om at vi skulle klare tosifret millionbeløp i år også, men at vi skulle passere 12 millioner kroner er over all forventning. Det er helt fantastisk, og jeg vil få takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til livsviktig forskning på brystkreft, sier Aamotsmo.

Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Blant annet har over 1400 tonn med bananer forlatt Coops butikker i løpet av oktober. Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i de selvbetjente kassene.

– Årets designsløyfe har vært veldig populær, og har flydd ut av butikkene. I tillegg har kundene støttet aksjonen med over 200 000 kroner ved å gi et valgfritt beløp når de har handlet i de selvbetjente kassene.

– Jeg vil også takke alle våre butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene våre rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. I tillegg har 1200 ansatte vært med i årets Rosa sløyfe-løp og løpt for en god sak, sier Aamotsmo.

Rosa sløyfe-aksjonen har i år satt søkelys på tidlig oppdagelse av brystkreft. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.

– Vi er utrolig takknemlige for alle som har støttet Rosa sløyfe-aksjonen. At Coop har bidratt med 12,7 millioner til årets aksjon, og til sammen over 72 millioner siden samarbeidet vårt startet i 2006, er helt fantastisk. Pengene som samles inn, har allerede hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier aksjonsleder Marit Sophie Egge.

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.