Coop-kundene samlet inn rekordsum til Rosa sløyfe

– Vi er stolte over å være en av hovedpartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen og en såpass stor bidragsyter i kampen mot kreft. Igjen ser vi at Rosa sløyfe-aksjonen engasjerer ansatte, kunder og medeiere, som alle bidrar på flere ulike måter, sier konstituert administrerende direktør Bent Aamotsmo i Coop Norge.
De to siste årene har Coops kunder samlet inn over 10 millioner kroner. I år endte donasjonen på rekordhøye 12,7 millioner kroner. Dette er den største donasjonen en enkelt samarbeidspartner noen gang har samlet inn i løpet av den rosa måneden.
– Vi hadde et håp om at vi skulle klare tosifret millionbeløp i år også, men at vi skulle passere 12 millioner kroner er over all forventning. Det er helt fantastisk, og jeg vil få takke alle våre kunder og medlemmer som har vært med å samle inn penger til livsviktig forskning på brystkreft, sier Aamotsmo.
Sunt kosthold er et av de viktigste tiltakene for å forebygge kreft, og derfor gir Coop én prosent av alt salg av fersk frukt, bær og grønnsaker i oktober til Rosa sløyfe-aksjonen. Blant annet har over 1400 tonn med bananer forlatt Coops butikker i løpet av oktober. Coops kunder har også støttet aksjonen ved å kjøpe utvalgte hygieneprodukter og donasjonsvarer, og ved å bruke donasjonsknappen i de selvbetjente kassene.
– Årets designsløyfe har vært veldig populær, og har flydd ut av butikkene. I tillegg har kundene støttet aksjonen med over 200 000 kroner ved å gi et valgfritt beløp når de har handlet i de selvbetjente kassene.
– Jeg vil også takke alle våre butikkansatte rundt om i landet som har farget butikkene våre rosa og engasjert seg i brystkreftsaken. I tillegg har 1200 ansatte vært med i årets Rosa sløyfe-løp og løpt for en god sak, sier Aamotsmo.
Rosa sløyfe-aksjonen har i år satt søkelys på tidlig oppdagelse av brystkreft. Kreftforeningen og Brystkreftforeningen som samarbeider om Rosa sløyfe-aksjonen, er storfornøyde med årets bidrag fra Coops kunder.
– Vi er utrolig takknemlige for alle som har støttet Rosa sløyfe-aksjonen. At Coop har bidratt med 12,7 millioner til årets aksjon, og til sammen over 72 millioner siden samarbeidet vårt startet i 2006, er helt fantastisk. Pengene som samles inn, har allerede hjulpet mange brystkreftpasienter og vil fortsette å hjelpe mange i fremtiden, sier aksjonsleder Marit Sophie Egge.
Kontakter
Simen Kjønnås ThorsenKommunikasjonsrådgiverCoop Norge SA
Tel:91797995skt@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tilbakekaller Tzatziki24.10.2025 19:25:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Tzatziki 200 g etter at det er påvist spor av egg i produktet. Produktet er ikke merket med at det kan inneholde spor av egg og kan derfor medføre helsefare for personer som er allergiske for egg.
Coop har dagligvarebransjens beste omdømme16.10.2025 16:00:00 CEST | Pressemelding
Analyseselskapet Ipsos peker på at samvirkemodellen og et tydelig samfunnsoppdrag er en viktig forklaring på Coops sterke omdømme.
Coop setter brystkreft på agendaen: Sikter på rekordbeløp til Rosa sløyfe1.10.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
For 19. år på rad støtter Coop Rosa sløyfe-aksjonen. Gjennom årene har Coops kunder og medlemmer bidratt med over 100 millioner kroner til kreftsaken. Dette er midler som har gått til livsviktig forskning og støtte til brystkreftrammede og deres familier.
Rekordbra eplehøst i vente6.9.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Nå fylles butikkene endelig med norsk frukt. Det varsles om rekordproduksjon av norske epler, samt solide volumer av norske pærer.
Tilbakekaller Lakseloin5.9.2025 21:26:36 CEST | Pressemelding
Coop Norge kaller tilbake Coop Lakseloin 300g etter funn av listeria. Siden listeria kan medføre helsefare, særlig når produktet spises rått, kaller vi tilbake varen. Produktet er fjernet fra butikk. Kunder som har kjøpt produktet bes om å kaste det eller levere det tilbake til butikk og få pengene tilbake.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
