Coop-kundene fulgte handlerådene for påsken
For å unngå trengsel i fulle butikker, og dermed begrense risiko for smitte, har Coop og andre dagligvareaktører oppfordret kundene til å følge handlevettregler.
Her bes kundene blant annet om å la én person i familien ta seg av handelen, om ikke å vente til siste handledag før helligdagene og om å holde god avstand når de handler.
Det er også gjort en rekke smitteverntiltak i butikkene og mange butikker vil også på lørdag ha vakter/kundeverter som sikrer at det ikke blir for mange i butikk på samme tid.
Ferske tall fra dagene frem mot skjærtorsdag viser at kundene har fulgt oppfordringen.
- Påskehandelen startet tidligere enn normalt. Uken før påske var omsetningen på påskevarer hele 40 prosent høyere sammenlignet med uken før påske i fjor. Det betyr at folk tok oppfordringen og startet i god tid, sier kommunikasjonssjef Harald Kristiansen i Coop Norge.
Det var allikevel sterk omsetningsvekst i butikkene også i påskeuken, noe som også skyldes bortfall av svenskehandel og at folk flest lager mat hjemme i steden for å gå på restaurant.
- Selv om omsetningen var rekordhøy både mandag, tirsdag og onsdag før påske, var antall kunder ned med ti prosent i snitt de dagene. Folk handler sjeldnere, men mer om gangen. Kjenner vi kundene våre rett er det sikkert også mange som handler for andre som ikke kan gå ut selv. Vi ser også at folk bruker hele åpningstiden i langt større grad enn tidligere, og selv om folk nå handler mest mellom klokken 07:00 og 12:00, er det så fordelt at vi må ha full bemanning fra vi åpner til vi stenger, sier Kristiansen.
I tillegg til høyt salg av dagligvarer, opplever Coops byggevarekjede Obs BYGG rekordomsetning.
- Det er åpenbart at mange benytter både den nye hverdagen og hjemmepåsken til oppussing. Veksten i uken frem til påske var på nesten 50 prosent, og onsdag var den beste omsetningsdagen i kjedens historie. Dette er store butikker med god plass, og mange handler i tillegg rett fra bilen gjennom drive in-handel. På den måten er det enkelt for kundene å holde avstand til hverandre for å redusere smitterisiko, sier Kristiansen.
Handlevettreglene
- Planlegg for en påske med familien, men det er fint om kun en person tar seg av handelen
- Ikke vent med å handle til siste mulige dag, så unngår vi at mange handler på en gang
- Vis hensyn – hold avstand
- Kjøp det du trenger til påsken – ikke mer
- Følg råd fra myndighetene og ta godt vare på hverandre
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og driver i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Matkroken. I tillegg driver Coop ca. 120 byggevarehus i kjedene Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop har også flere faghandelsprofiler i ulike bransjer, for eksempel elektro. Coop eies av kundene gjennom deres medlemskap i deres lokale samvirkelag. Coop har i dag over 2 millioner medeiere. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge som administrerer og drifter alle fellesoppgaver for lagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
Coop Prinsessestang tilbakekalles på grunn av feilmerking29.1.2024 16:57:24 CET | Pressemelding
Coop kaller tilbake Coop Prinsessestang 350g. Produktet er merket med feil etikett. Bakverket inneholder melk og hasselnøtt, men det framkommer ikke. Produktet er nå fjernet fra butikkene.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom