Coop inviterer til vårens store ryddeaksjon

Fra 23. til 30. april er det tid for ryddeaksjonen Coop rydder Norge, hvor Coop-butikker over hele Norge deler ut gratis ryddeutstyr og tar imot innsamlet avfall.
Foto: Bo Eide

Den nasjonale ryddeaksjonen Coop rydder Norge gjennomføres i år for fjerde gang. Siden aksjonen først ble gjennomført i 2018 har ildsjeler over hele Norge ryddet hele flere hundre tonn søppel fra naturen.

– Forsøpling i naturen er et av vår tids største miljøproblem. Det er noe de fleste av oss har et forhold til og ønsker å gjøre noe med. Det er bakgrunnen for ryddeaksjonen Coop rydder Norge. Vi vil gjøre det så enkelt som mulig å delta i ryddeaksjoner og ta i et tak for miljøet, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.

Under ryddeaksjonen deler Coop ut gratis ryddeutstyr i form av arbeidshansker og egnede søppelsekker, i flere hundre butikker over hele landet. I tillegg vil Norsk Gjenvinning plassere ut egne avfallskontainere ved de samme butikkene. Dermed skal det være enkelt og gratis for alle som deltar å bli kvitt søppelet som samles inn.

– Vi i Norsk Gjenvinning er stolte av å igjen kunne bidra til at Coop rydder Norge. I tillegg til at vi setter ut containere ved hver Coop-butikk som deler ut ryddeutstyr, rydder vi jevnlig rundt anleggene våre og bidrar med andre ryddeaksjoner på tvers av landet gjennom året. Vi tror samarbeid er nøkkelen til å lykkes med disse utfordringene og liker hvordan Coop har høye ambisjoner som bidrar til endring, sier Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef i Norsk Gjenvinning-konsernet.

Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å begrense bruken av plast. Bare de siste to årene har dagligvareaktøren fjernet hele 450 tonn med plastemballasje fra produkter i butikk.

–  Ryddeaksjonene utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet. Samtidig er det avgjørende å forebygge videre forsøpling. I Coop jobber vi med denne problemstillingen på flere fronter, og et av målene er å fjerne all unødvendig emballasje fra butikkene våre. Kundene, som også er våre eiere, skal være trygge på at vi, ved siden av å drive gode butikker, tar ansvar for påvirkningen driften har på samfunnet rundt oss, avslutter Løberg Eriksen.

Slik deltar du i Coop rydder Norge:

1. Gå inn på coop.no og se oversikt over deltakende butikker
  2. Hent gratis ryddeutstyr
  3. Fyll sekken med avfall på avveie
  4. Returner innsamlet avfall
  5. Del dine ryddebilder i sosiale medier med #coopryddernorge

Foto: Bo Eide

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.