Coop inviterer til vårens store ryddeaksjon
Den nasjonale ryddeaksjonen Coop rydder Norge gjennomføres i år for fjerde gang. Siden aksjonen først ble gjennomført i 2018 har ildsjeler over hele Norge ryddet hele flere hundre tonn søppel fra naturen.
– Forsøpling i naturen er et av vår tids største miljøproblem. Det er noe de fleste av oss har et forhold til og ønsker å gjøre noe med. Det er bakgrunnen for ryddeaksjonen Coop rydder Norge. Vi vil gjøre det så enkelt som mulig å delta i ryddeaksjoner og ta i et tak for miljøet, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.
Under ryddeaksjonen deler Coop ut gratis ryddeutstyr i form av arbeidshansker og egnede søppelsekker, i flere hundre butikker over hele landet. I tillegg vil Norsk Gjenvinning plassere ut egne avfallskontainere ved de samme butikkene. Dermed skal det være enkelt og gratis for alle som deltar å bli kvitt søppelet som samles inn.
– Vi i Norsk Gjenvinning er stolte av å igjen kunne bidra til at Coop rydder Norge. I tillegg til at vi setter ut containere ved hver Coop-butikk som deler ut ryddeutstyr, rydder vi jevnlig rundt anleggene våre og bidrar med andre ryddeaksjoner på tvers av landet gjennom året. Vi tror samarbeid er nøkkelen til å lykkes med disse utfordringene og liker hvordan Coop har høye ambisjoner som bidrar til endring, sier Bjørn Arve Ofstad, konsernsjef i Norsk Gjenvinning-konsernet.
Ved siden av å bidra til opprydning jobber Coop målrettet med å begrense bruken av plast. Bare de siste to årene har dagligvareaktøren fjernet hele 450 tonn med plastemballasje fra produkter i butikk.
– Ryddeaksjonene utgjør en viktig og synlig forskjell for lokalmiljøet. Samtidig er det avgjørende å forebygge videre forsøpling. I Coop jobber vi med denne problemstillingen på flere fronter, og et av målene er å fjerne all unødvendig emballasje fra butikkene våre. Kundene, som også er våre eiere, skal være trygge på at vi, ved siden av å drive gode butikker, tar ansvar for påvirkningen driften har på samfunnet rundt oss, avslutter Løberg Eriksen.
Slik deltar du i Coop rydder Norge:
- Gå inn på coop.no og se oversikt over deltakende butikker
- Hent gratis ryddeutstyr
- Fyll sekken med avfall på avveie
- Returner innsamlet avfall
- Del dine ryddebilder i sosiale medier med #coopryddernorge
Kontakter
Per Løberg EriksenBærekraftsansvarlig i Coop Norge
Tel:+4793834080per.loberg.eriksen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom