Coop har reddet over en halv million poser med mat
– Det har raskt blitt et veldig populært tilbud blant kundene våre, og det føles godt å vite at varene blir solgt og spist. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av bærekraft og blir stadig mer bevisst på å kaste mindre mat, sier Håvard Jensen, Direktør Kjeder i Coop Norge.
Coop har en nullvisjon for matsvinn og forbrukersamvirket har signert bransjeavtalen for redusert matsvinn. I første omgang er målet en reduksjon på 30 prosent av matsvinnet innen 2025. Coop har samarbeidet med Too Good To Go siden 2017, men det var først høsten 2021 at tilbudet ble rullet ut til flesteparten av Coops butikker.
– Samarbeidet med Too Good To Go er forventet å redusere matsvinnet vårt med omtrent seks prosent i 2022. Og det er bare ett av flere viktige steg på veien mot vår nullvisjon for kasting av mat, sier Jensen.
Selges til én tredjedel av prisen
Maten som reddes er mat som er til overs ved butikkens stengetid. Maten pakkes i forundringsposer og tilgjengeliggjøres i Too Good To Go-appen, slik at det kan kjøpes til rundt én tredjedel av fullpris. Hva som havner oppi posene, varierer.
– Kundene setter pris på at de kan få hele spekteret innen dagligvarer. En pose kan inneholde bakevarer, frukt og grønt, fisk og kjøtt, tørrvarer, pålegg og meieriprodukter som vi ikke får solgt til full pris på grunn av holdbarhet, skjønnhetsfeil eller lignende, sier butikksjef Joakim Nilsen for Extra Iseveien i Sarpsborg, som er den dagligvarebutikken i Coop som har solgt flest poser gjennom Too Good To Go.
Over 800 Coop-butikker er med
Hele 804 Coop-butikker over hele landet har en profil i Too Good To Go-appen for å selge varer som står i fare for å bli kastet. Alle dagligvarekjedene til Coop, og de fleste kaféene, har butikker med på løsningen. Det betyr at Coop er blant aktørene som er mest synlige og redder mest mat i Too Good To Go-appen.
– Sammen med app-brukerne våre gjør Coop-butikkene en stor innsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Miljøgevinsten av de 550 000 posene med overskuddsmat som hittil har blitt reddet tilsvarer 1375 tonn CO2-ekvivalenter. Coop har med dette spart verden for utslippene av å fly 271 ganger rundt jorda, sier Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go.
Coop-butikkene hvor det er reddet flest forundringsposer med overskuddsmat (per 30. juni):
- Obs! Kafé Harstad – Harstad: 6155
- Extra Iseveien - Sarpsborg: 5732
- Coop Mega Aker Brygge - Oslo: 4336
- Coop Mega Harbitz – Oslo: 4323
- Coop Mega Carl Berner - Oslo: 4235
- Coop Mega Arendal - 4205
- Coop Mega Bislett - Oslo: 4076
- Extra Spillum - Trøndelag: 3949
- Extra Næridsrød - Halden: 3604
- Coop Mega Nydalen - Oslo : 3578
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, harald.kristiansen@coop.no, tlf. 905 99 726
Annika Asté, Markedssjef i Too Good To Go, aaste@toogoodtogo.no, tlf. 992 59 700
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom