Coop har reddet over en halv million poser med mat

Gjennom samarbeidet med Too Good To Go har Coops butikker og kunder reddet 550 000 poser med overskuddsmat.
Joakim Nilsen og Julie Derbakk er butikksjef og assisterende butikksjef ved Extra Iseveien, som er den dagligvarebutikken i Coop der kundene har reddet flest forundringsposer. Foto: Coop Øst

– Det har raskt blitt et veldig populært tilbud blant kundene våre, og det føles godt å vite at varene blir solgt og spist. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av bærekraft og blir stadig mer bevisst på å kaste mindre mat, sier Håvard Jensen, Direktør Kjeder i Coop Norge.

Coop har en nullvisjon for matsvinn og forbrukersamvirket har signert bransjeavtalen for redusert matsvinn. I første omgang er målet en reduksjon på 30 prosent av matsvinnet innen 2025. Coop har samarbeidet med Too Good To Go siden 2017, men det var først høsten 2021 at tilbudet ble rullet ut til flesteparten av Coops butikker.

– Samarbeidet med Too Good To Go er forventet å redusere matsvinnet vårt med omtrent seks prosent i 2022. Og det er bare ett av flere viktige steg på veien mot vår nullvisjon for kasting av mat, sier Jensen.

Selges til én tredjedel av prisen
Maten som reddes er mat som er til overs ved butikkens stengetid. Maten pakkes i forundringsposer og tilgjengeliggjøres i Too Good To Go-appen, slik at det kan kjøpes til rundt én tredjedel av fullpris. Hva som havner oppi posene, varierer.

– Kundene setter pris på at de kan få hele spekteret innen dagligvarer. En pose kan inneholde bakevarer, frukt og grønt, fisk og kjøtt, tørrvarer, pålegg og meieriprodukter som vi ikke får solgt til full pris på grunn av holdbarhet, skjønnhetsfeil eller lignende, sier butikksjef Joakim Nilsen for Extra Iseveien i Sarpsborg, som er den dagligvarebutikken i Coop som har solgt flest poser gjennom Too Good To Go.

Over 800 Coop-butikker er med
Hele 804 Coop-butikker over hele landet har en profil i Too Good To Go-appen for å selge varer som står i fare for å bli kastet. Alle dagligvarekjedene til Coop, og de fleste kaféene, har butikker med på løsningen. Det betyr at Coop er blant aktørene som er mest synlige og redder mest mat i Too Good To Go-appen.

– Sammen med app-brukerne våre gjør Coop-butikkene en stor innsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Miljøgevinsten av de 550 000 posene med overskuddsmat som hittil har blitt reddet tilsvarer 1375 tonn CO2-ekvivalenter. Coop har med dette spart verden for utslippene av å fly 271 ganger rundt jorda, sier Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go.

Coop-butikkene hvor det er reddet flest forundringsposer med overskuddsmat (per 30. juni):

1. Obs! Kafé Harstad – Harstad: 6155
  2. Extra Iseveien - Sarpsborg: 5732
  3. Coop Mega Aker Brygge - Oslo: 4336
  4. Coop Mega Harbitz – Oslo: 4323
  5. Coop Mega Carl Berner - Oslo: 4235
  6. Coop Mega Arendal - 4205
  7. Coop Mega Bislett - Oslo: 4076
  8. Extra Spillum - Trøndelag: 3949
  9. Extra Næridsrød - Halden: 3604
  10. Coop Mega Nydalen - Oslo : 3578

For mer informasjon, vennligst ta kontakt med: