Coop har reddet over en halv million poser med mat

– Det har raskt blitt et veldig populært tilbud blant kundene våre, og det føles godt å vite at varene blir solgt og spist. Våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av bærekraft og blir stadig mer bevisst på å kaste mindre mat, sier Håvard Jensen, Direktør Kjeder i Coop Norge.
Coop har en nullvisjon for matsvinn og forbrukersamvirket har signert bransjeavtalen for redusert matsvinn. I første omgang er målet en reduksjon på 30 prosent av matsvinnet innen 2025. Coop har samarbeidet med Too Good To Go siden 2017, men det var først høsten 2021 at tilbudet ble rullet ut til flesteparten av Coops butikker.
– Samarbeidet med Too Good To Go er forventet å redusere matsvinnet vårt med omtrent seks prosent i 2022. Og det er bare ett av flere viktige steg på veien mot vår nullvisjon for kasting av mat, sier Jensen.
Selges til én tredjedel av prisen
Maten som reddes er mat som er til overs ved butikkens stengetid. Maten pakkes i forundringsposer og tilgjengeliggjøres i Too Good To Go-appen, slik at det kan kjøpes til rundt én tredjedel av fullpris. Hva som havner oppi posene, varierer.
– Kundene setter pris på at de kan få hele spekteret innen dagligvarer. En pose kan inneholde bakevarer, frukt og grønt, fisk og kjøtt, tørrvarer, pålegg og meieriprodukter som vi ikke får solgt til full pris på grunn av holdbarhet, skjønnhetsfeil eller lignende, sier butikksjef Joakim Nilsen for Extra Iseveien i Sarpsborg, som er den dagligvarebutikken i Coop som har solgt flest poser gjennom Too Good To Go.
Over 800 Coop-butikker er med
Hele 804 Coop-butikker over hele landet har en profil i Too Good To Go-appen for å selge varer som står i fare for å bli kastet. Alle dagligvarekjedene til Coop, og de fleste kaféene, har butikker med på løsningen. Det betyr at Coop er blant aktørene som er mest synlige og redder mest mat i Too Good To Go-appen.
– Sammen med app-brukerne våre gjør Coop-butikkene en stor innsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Miljøgevinsten av de 550 000 posene med overskuddsmat som hittil har blitt reddet tilsvarer 1375 tonn CO2-ekvivalenter. Coop har med dette spart verden for utslippene av å fly 271 ganger rundt jorda, sier Johan Ingemarsson, daglig leder i Too Good To Go.
Coop-butikkene hvor det er reddet flest forundringsposer med overskuddsmat (per 30. juni):
- Obs! Kafé Harstad – Harstad: 6155
- Extra Iseveien - Sarpsborg: 5732
- Coop Mega Aker Brygge - Oslo: 4336
- Coop Mega Harbitz – Oslo: 4323
- Coop Mega Carl Berner - Oslo: 4235
- Coop Mega Arendal - 4205
- Coop Mega Bislett - Oslo: 4076
- Extra Spillum - Trøndelag: 3949
- Extra Næridsrød - Halden: 3604
- Coop Mega Nydalen - Oslo : 3578
For mer informasjon, vennligst ta kontakt med:
Harald Kristiansen, kommunikasjonssjef i Coop, harald.kristiansen@coop.no, tlf. 905 99 726
Annika Asté, Markedssjef i Too Good To Go, aaste@toogoodtogo.no, tlf. 992 59 700
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef i Coop Norge
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder

Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom