Coop har Norges beste omdømme!
Aldri før har befolkningen hatt et bedre inntrykk av Coop. 84 prosent av de spurte i Ipsos store omdømmeundersøkelse for 2018 oppgir at de har et meget eller ganske godt inntrykk av Coop. Det er en økning på syv prosentpoeng sammenlignet med fjorårets undersøkelse. Kraftig fremgang på flere områder gjør at Coop Norge går forbi NRK, TINE og Vinmonopolet og helt til topps på listen over Norges best likte selskap.
- Dette er en helt fantastisk tilbakemelding å få. Våre ansatte står på hver eneste dag for at kundene, som også er våre medeiere, skal ha gode handleopplevelser. Våre egne målinger den siste tiden har også vist rekordhøy kundetilfredshet for flere av våre kjeder. Ingen ting er bedre og gir en større giv i organisasjonen enn å få dette bekreftet i en omfattende undersøkelse der vi måles opp store, dyktige og svært godt likte aktører, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge.
Undersøkelsen til Ipsos har vært gjennomført i 27 år på rad, og 96 av de største norske virksomhetene er målt i årets undersøkelse. Coop har kraftig fremgang i befolkningens totalinntrykk og i underkategoriene som måles. Særlig er fremgangen god i kategoriene «reklame og informasjon» og «samfunnsansvar og moral».
- Vi er eid av kundene og derfor svært bevisst vårt ansvar i samfunnet. Vi har en stolt historie og ambisiøse tiltak innen samfunnsansvar og bærekraft, som er godt befestet i våre verdier. Fremgangen innen denne kategorien er spesielt gledelig, sier Stokke.
Uansett alder, kjønn eller bosted scorer Coop høyt på totalinntrykk. Inntrykket av Coop er spesielt godt blant de under 25 år. Dette gleder også Coop-sjefen.
- Vi passerer 1,7 millioner medeiere i år, og yngre kunder utgjør den største andelen av våre nye medeiere. Vi opplever at de tiltrekkes av Coop som en annerledes aktør. Coop er delingsøkonomi i praksis, sier Stokke.
Om undersøkelsen
- Undersøkelsen gjøres av Ipsos, avdeling for forskning, politikk og samfunn.
- Fem profilfaktorer måles:
o Totalinntrykk
o Samfunnsansvar og moral
o Økonomi og lønnsomhet
o Miljøbevissthet
o Reklame og informasjon
- Undersøkelsen er gjennomført 27 år på rad
- 96 bedrifter er målt i årets undersøkelse
Kontakter
Bjørn Takle FriisKommunikasjonsdirektør
Tel:901 64 138bjorn.takle.friis@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom