Coop har Norges beste omdømme - igjen

Coop Norge går nok en gang helt til topps i Ipsos omdømmeundersøkelse blant de største selskapene i Norge. Det er medvind for Coop i Norge om dagen. Torsdag ble det kjent at Coop Norge for andre året på rad topper den store omdømmeundersøkelsen til Ipsos.
COOP ER KULT: Delingsøkonomi er i skuddet og spesielt de unge gir Coop høy uttelling i årets utgave av Ipsos omdømmeundersøkelse blant de største selskapene i Norge. – At flere og flere unge ønsker å være medeier i Coop er spesielt gledelig, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

– Det er 1.767.019 grunner til at Coop har Norges beste omdømme. Dette er våre medeiere i Norge, som også er våre beste kunder. Vi setter kundene først i alt vi gjør og takker dem for den enorme tillitserklæringen det er å komme til topps i en slik måling for andre året på rad, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge. I undersøkelsen måles omdømmet til 108 store virksomheter.
Av de spurte svarer 82 prosent at de har et godt inntrykk av Coop Norge, noe som plasserer dagligvareaktøren foran Tine, NRK og Vinmonopolet.

Det er særlig de yngste kundene som er mest fornøyd med Coop, noe som gleder Coop-sjefen.
– Vi opplever at Coops eierform, som har likhetstrekk med delingsøkonomien der kundene eier butikken sammen og deler på overskuddet, særlig appellerer til yngre kunder. Samtidig stiller eierformen ekstra høye krav til at vi opptrer som en ansvarlig samfunnsaktør og lytter til våre medeiere. Det positive omdømmet tyder på at vi lykkes godt med dette, sier Stokke.
I tillegg til toppscore av kundene i omdømmeundersøkelsen, øker Coop stadig sin andel av det norske dagligvaremarkedet. Coop øker sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent, ifølge ferske tall fra analyseselskapet Nielsen. Høyest vekst av enkeltkjedene har Coops lavpriskjede Extra med en økning på 1,4 prosentpoeng til en markedsandel på 14,4 prosent så langt i år.
– Konkurransen i markedet er tøff. Det er gledelig at Extra fortsetter å vokse kraftig. Samtidig er vi i Coop opptatt av å opprettholde et mangfold av butikker og kjeder med nærbutikker, supermarkeder og store varehus som Obs, sier Stokke.