Coop har Norges beste omdømme - igjen
– Det er 1.767.019 grunner til at Coop har Norges beste omdømme. Dette er våre medeiere i Norge, som også er våre beste kunder. Vi setter kundene først i alt vi gjør og takker dem for den enorme tillitserklæringen det er å komme til topps i en slik måling for andre året på rad, sier Geir Inge Stokke, konsernsjef i Coop Norge. I undersøkelsen måles omdømmet til 108 store virksomheter.
Av de spurte svarer 82 prosent at de har et godt inntrykk av Coop Norge, noe som plasserer dagligvareaktøren foran Tine, NRK og Vinmonopolet.
Det er særlig de yngste kundene som er mest fornøyd med Coop, noe som gleder Coop-sjefen.
– Vi opplever at Coops eierform, som har likhetstrekk med delingsøkonomien der kundene eier butikken sammen og deler på overskuddet, særlig appellerer til yngre kunder. Samtidig stiller eierformen ekstra høye krav til at vi opptrer som en ansvarlig samfunnsaktør og lytter til våre medeiere. Det positive omdømmet tyder på at vi lykkes godt med dette, sier Stokke.
I tillegg til toppscore av kundene i omdømmeundersøkelsen, øker Coop stadig sin andel av det norske dagligvaremarkedet. Coop øker sin markedsandel med 0,1 prosentpoeng til 29,1 prosent, ifølge ferske tall fra analyseselskapet Nielsen. Høyest vekst av enkeltkjedene har Coops lavpriskjede Extra med en økning på 1,4 prosentpoeng til en markedsandel på 14,4 prosent så langt i år.
– Konkurransen i markedet er tøff. Det er gledelig at Extra fortsetter å vokse kraftig. Samtidig er vi i Coop opptatt av å opprettholde et mangfold av butikker og kjeder med nærbutikker, supermarkeder og store varehus som Obs, sier Stokke.
Kontakter
Harald KristiansenKommunikasjonssjef
Tel:+47 905 99 726harald.kristiansen@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,5 millioner medlemmer og familiemedlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Tidenes laveste plastposesalg i Coop!1.7.2025 13:53:27 CEST | Pressemelding
Coops kunder og medlemmer har aldri kjøpt færre plastposer enn i juni i år. Forbruket er mer enn halvert på tre år. Det betyr at tiltakene virker og at EUs mål om maksimalt 40 poser pr. år pr. innbygger kommer stadig nærmere.
Coop Norge og Zeta Display inngår avtale om Retail Media-løsning19.6.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
Coop Norge og ZetaDisplay Norway AS kunngjør i dag et nytt og strategisk samarbeid for leveranse av en fremtidsrettet Retail Media-løsning i butikk. Avtalen markerer en viktig milepæl for begge selskaper, har som mål å styrke kundeopplevelsen og tilby annonsører en moderne, datadrevet kommunikasjonsplattform i dagligvarehandelen.
Salgsboom på jordbær denne våren – nå kommer de norske bærene17.6.2025 09:59:10 CEST | Pressemelding
Nordmenn har spist rekordmye jordbær denne våren. I løpet av mai og så langt i juni har Coops dagligvarekjeder solgt over tre millioner jordbærkurver, en økning på over 400 000 kurver fra samme tid i fjor. Dette har nesten utelukkende vært importerte bær, men når butikkene nå fylles med norske jordbær forventes rekordsalg.
Tilbakekaller Coop Prinsessestang i Midt-Norge3.6.2025 12:13:48 CEST | Pressemelding
Coop kaller tilbake «Coop Prinsessestang 350g» i Midt-Norge etter at produktet er levert med feil etikett. Bakverket inneholder mandler og hasselnøtter, men dette fremkommer ikke på etiketten.
Ny avtale skal sikre flere barn plass i idretten: Norges idrettsforbund blir ny partner i Coop-dugnaden30.5.2025 09:59:06 CEST | Pressemelding
Norges idrettsforbund og Coop Norge har inngått et viktig samarbeid med mål om å bidra til at flere barn får muligheten til å delta i idrett uavhengig av familiens økonomi.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom