Coop gir deg nå 2 kroner for å ikke bruke plastpose
Siden Coop lanserte sine egne handlenett i 2018 har kundene fått utbetalt over 14 millioner kroner i gjenbruksbonus.
Skal motivere kundene
- Coops handlenett med gjenbruksbonus har vært en suksess. Nå øker vi gjenbruksbonusen til 2 kroner i en periode, samtidig som vi lanserer handlenettene i nytt, friskt design. Vi håper det bidrar til at enda flere av våre kunder og medeiere velger handlenett, i stedet for plastposer, sier bærekraftsansvarlig i Coop Norge, Per Løberg Eriksen.
Doblingen av bonusen er foreløpig tenkt å vare ut februar.
- For Coop er det viktig å bidra til mindre bruk av plast, men da må kundene ha gode alternativer og derfor øker vi bonusen ved bruk av våre handlenett for å motivere kundene til å velge handlenett fremfor pose, sier Løberg Eriksen.
Årlig genererer vi 540 000 tonn plastavfall i Norge, det vil si 101 kilo per nordmann. I snitt kjøper hver nordmann 12 nye plastposer i måneden. Summert betyr det at vi i Norge kjøper svimlende 782 millioner plastposer i året. Coop skal redusere plastforbruket og vi vil ha våre kunder og medeiere med på dette.
- Ved å velge handlenettet, bidrar man til mindre plastforbruk, sparer penger på plastposen og får noen kroner i løpet av året. Det må være en bra deal, fortsetter Løberg Eriksen
Millioner har blitt til miljøtiltak
Økningen skjer samtidig med at Handelens Miljøfond, hvor Coop er medlem, dobler kontingenten fra 50 øre til 1 krone. Fra hver plastbærepose solgt i Coop sine butikker går da 1 krone til tiltak som reduserer plastforsøpling, øker plastgjenvinning og reduserer bruk av plastposer i Norge. Endringen gjelder fra 1. januar 2022.
- Vi er veldig stolt av Handelens Miljøfond og Coop skal bidra til prosjektene som fondet finansierer, sier Løberg Eriksen.
Prosjektene strekker seg fra panteordninger for medisinsk utstyr og nye emballasjeløsninger for mat og drikke, til kollektiv opprydding langs hele den norske kystlinja, oppsamling av plastbåter og autonom plastsøppelsamling og mye mer. Fondet gir også midler til forskning på sirkulærøkonomi og utvikling av smarte fremtidige løsninger.
– På få år har vi satt i sving alt fra Norges største ryddeprogram til revolusjonerende teknologiprosjekter. Aldri før har handelen stått så samlet med felles øremerkede midler til å løse et av vår tids største miljøproblemer, sier Eirik Oland, fungerende daglig leder i Handelens Miljøfond.
Kontakter
Knut LutnæsSenior kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge
Tel:90542323knut.lutnaes@coop.noBilder
Om Coop Norge
Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.
Følg pressemeldinger fra Coop Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Coop Norge
Coops kommentar til Konkurransetilsynets tilleggsvarsel10.4.2024 08:49:47 CEST | Pressemelding
Coop Norge stiller seg fortsatt fullstendig uforstående til Konkurransetilsynets påstander om brudd på konkurransereglene og det foreløpige tilleggsvarselet om et gebyr på 1,3 milliarder kroner.
Obs har det beste omdømmet i dagligvarebransjen22.3.2024 12:53:50 CET | Pressemelding
Denne uken ble Traction Norge 2024 offentliggjort og blant 50 norske merkevarer havnet Obs på en imponerende 5. plass. Det plasserer Obs øverst på listen over de nominerte merkevarene innenfor dagligvarehandelen.
Coop Norge konsern økte omsetningen til 61 mrd. kroner, men opplever pressede marginer22.3.2024 10:44:08 CET | Pressemelding
Forbedringer i driften og økte finansinntekter bidro til at Coop Norge økte marginen i 2023, til tross for kostnadsvekst, tøff konkurranse og en negativ utvikling i eiendomsmarkedet. Resultat før skatt endte på 316 millioner kroner for Coop Norge i 2023.
Änglamark og Coop topper bærekraftskåring5.3.2024 14:12:03 CET | Pressemelding
Norske forbrukere rangerer både Coop og deres produktserie Änglamark som bransjevinnere i Sustainable Brand Index 2024. Änglamark blir rangert som den nest mest bærekraftige merkevaren av alle som er med i undersøkelsen.
Coop vil gjøre det lettere for kunden å velge sunt brød27.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Basert på tilbakemeldinger fra kundene innfører Coop egen grovhetsmerking for å tydeliggjøre innholdet i brødene sine.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom