BankID BankAxept

Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året

Første nyttårsdag blir kontaktløs betaling tilgjengelig på alle betalingsterminaler i Norge. På samme tid vil alle betalingskort fra norske banker også ha støtte for kontaktløs betaling. Av dagligvareaktører er det Coop som var først ut med å tilrettelegge for tæpping med kort. Det kan gi dem store fordeler.

Kun 4 uker etter aktiveringen av kontaktløs betaling, merker Coop som første aktør i dagligvarebransjen store forbedringer.

– Med én gang kunne vi se at det ble raskere køavvikling og at det gikk raskere i utsjekkspunktet. Det er både bra for kundene og butikkene. Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden og mer frihet får våre ansatte til å utføre andre viktige oppgaver, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop.

Kan spare 23 døgn med køtid i året

BankAxept har gjort en utregning som sier at en kunde sparer i snitt 9 sekunder på å tæppe med kort, fremfor å bruke chip og PIN-kode. For Coop, som årlig tar imot over 220.000 kunder per butikk, betyr det en potensiell besparelse på 23 døgn med køtid totalt for alle kjedens butikker.

– 23 døgn spart køtid er gledelig å høre, men det må tas med en klype salt. Det er nok ikke to streker under det svaret, da det er mange variabler som avgjør. Men det som er bra er at kundene sparer tid ved kassen. Kontaktløs betaling har vært etterspurt av kundene, og det er derfor viktig for Coop å kunne tilby dette. At det fører til mindre køtid er selvsagt positivt, forteller Bjørseth.

Nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk

På bare ett år har betalingsvanene til Ola og Kari Nordmann endret seg drastisk. På samme tid i fjor var ca. fem prosent av alle kortbetalinger i Norge gjort med tæpping av kortet. Kommunikasjonssjefen i Vipps, Hanne Kjærnes, tror at tæpping med kort kommer til å bli mer vanlig enn å sette kortet i terminalen i løpet av kort tid.

– Hittil i år har vi registrert 188 millioner kontaktløse betalinger fra BankAxept-kort, så det klart at kundene har endret atferden sin. Det har ikke vært noen tvang, tvert om viser det seg at forbrukerne selv i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Forenklende innovasjon som dette er viktig for å imøtekomme kundenes behov, og det er Coop et veldig godt eksempel på, sier Kjærnes.

Coop har lenge vært i førersetet hva gjelder digitalisering. Tidligere i år har de både åpnet den første ubetjente og døgnåpne butikken i Norge, samt lansert Coopay.

– For Coop handler det først og fremst om å gjøre handleturen for våre kunder, eierne våre, mest mulig effektiv og sømløs. Kundene forventer at vi tilbyr løsninger som finnes ellers i samfunnet. At vi er første dagligvareaktør som lanserer kontaktløs betaling er vi selvsagt stolte av, og noe som gir oss et konkurransefortrinn i kampen om kundene. Fremover vil vi lansere ytterligere løsninger som skal hjelpe kundene til en rask handel i våre butikker, avslutter Bjørseth.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps
Epost: hanne.kjaernes@vipps.no

Om BankID BankAxept

BankID BankAxept
Dronning Eufemias gate 11
0150 Oslo

BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.

BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.

4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.

Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept