BankAxept

Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året

Første nyttårsdag blir kontaktløs betaling tilgjengelig på alle betalingsterminaler i Norge. På samme tid vil alle betalingskort fra norske banker også ha støtte for kontaktløs betaling. Av dagligvareaktører er det Coop som var først ut med å tilrettelegge for tæpping med kort. Det kan gi dem store fordeler.

Kun 4 uker etter aktiveringen av kontaktløs betaling, merker Coop som første aktør i dagligvarebransjen store forbedringer.

– Med én gang kunne vi se at det ble raskere køavvikling og at det gikk raskere i utsjekkspunktet. Det er både bra for kundene og butikkene. Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden og mer frihet får våre ansatte til å utføre andre viktige oppgaver, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop.

Kan spare 23 døgn med køtid i året

BankAxept har gjort en utregning som sier at en kunde sparer i snitt 9 sekunder på å tæppe med kort, fremfor å bruke chip og PIN-kode. For Coop, som årlig tar imot over 220.000 kunder per butikk, betyr det en potensiell besparelse på 23 døgn med køtid totalt for alle kjedens butikker.

– 23 døgn spart køtid er gledelig å høre, men det må tas med en klype salt. Det er nok ikke to streker under det svaret, da det er mange variabler som avgjør. Men det som er bra er at kundene sparer tid ved kassen. Kontaktløs betaling har vært etterspurt av kundene, og det er derfor viktig for Coop å kunne tilby dette. At det fører til mindre køtid er selvsagt positivt, forteller Bjørseth.

Nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk

På bare ett år har betalingsvanene til Ola og Kari Nordmann endret seg drastisk. På samme tid i fjor var ca. fem prosent av alle kortbetalinger i Norge gjort med tæpping av kortet. Kommunikasjonssjefen i Vipps, Hanne Kjærnes, tror at tæpping med kort kommer til å bli mer vanlig enn å sette kortet i terminalen i løpet av kort tid.

– Hittil i år har vi registrert 188 millioner kontaktløse betalinger fra BankAxept-kort, så det klart at kundene har endret atferden sin. Det har ikke vært noen tvang, tvert om viser det seg at forbrukerne selv i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Forenklende innovasjon som dette er viktig for å imøtekomme kundenes behov, og det er Coop et veldig godt eksempel på, sier Kjærnes.

Coop har lenge vært i førersetet hva gjelder digitalisering. Tidligere i år har de både åpnet den første ubetjente og døgnåpne butikken i Norge, samt lansert Coopay.

– For Coop handler det først og fremst om å gjøre handleturen for våre kunder, eierne våre, mest mulig effektiv og sømløs. Kundene forventer at vi tilbyr løsninger som finnes ellers i samfunnet. At vi er første dagligvareaktør som lanserer kontaktløs betaling er vi selvsagt stolte av, og noe som gir oss et konkurransefortrinn i kampen om kundene. Fremover vil vi lansere ytterligere løsninger som skal hjelpe kundene til en rask handel i våre butikker, avslutter Bjørseth.

Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps
Epost: hanne.kjaernes@vipps.no

Om BankAxept

BankAxept
Robert Levins gate 5
0154 Oslo

BankAxept har som oppgave å utvikle nye betalingsløsninger for en verden i konstant forandring.

1. juli 2018 fusjonerte BankAxept med BankID og Vipps til en felles organisasjon; Vipps AS. Det nye selskapet utgjør Nordens største aktør innen betaling og identifisering. Det nye selskapet eies av bankene i Norge.

Følg saker fra BankAxept

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra BankAxept på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra BankAxept

Du kan alltid tæppe med kortet – men de fleste tror grensen er på 200 kroner2.4.2019 10:24:00 CESTPressemelding

En undersøkelse gjennomført av Yougov på vegne av Vipps viser at nesten halvparten av befolkningen tror at grensen for å tæppe med bankkortet går ved 200 kroner. Kun fire prosent mener det ikke er noen grense, - og de har rett. Det er ingen grense for å tæppe kortet, men det er en grense for når du må taste PIN-kode. Fra 1. april heves grensen til 400 kroner. Frem til nå har du imidlertid måttet taste PIN-kode ved alle kjøp over 200 kroner, og det er muligens der misforståelsen ligger. Nå har Vipps AS i samarbeid med bankene valgt å heve denne grensen til det dobbelte for bankkort med BankAxept. Dette vil gjøre handleopplevelsen raskere og enklere for både brukere og butikker.