Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året
Kun 4 uker etter aktiveringen av kontaktløs betaling, merker Coop som første aktør i dagligvarebransjen store forbedringer.
– Med én gang kunne vi se at det ble raskere køavvikling og at det gikk raskere i utsjekkspunktet. Det er både bra for kundene og butikkene. Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden og mer frihet får våre ansatte til å utføre andre viktige oppgaver, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop.
Kan spare 23 døgn med køtid i året
BankAxept har gjort en utregning som sier at en kunde sparer i snitt 9 sekunder på å tæppe med kort, fremfor å bruke chip og PIN-kode. For Coop, som årlig tar imot over 220.000 kunder per butikk, betyr det en potensiell besparelse på 23 døgn med køtid totalt for alle kjedens butikker.
– 23 døgn spart køtid er gledelig å høre, men det må tas med en klype salt. Det er nok ikke to streker under det svaret, da det er mange variabler som avgjør. Men det som er bra er at kundene sparer tid ved kassen. Kontaktløs betaling har vært etterspurt av kundene, og det er derfor viktig for Coop å kunne tilby dette. At det fører til mindre køtid er selvsagt positivt, forteller Bjørseth.
Nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk
På bare ett år har betalingsvanene til Ola og Kari Nordmann endret seg drastisk. På samme tid i fjor var ca. fem prosent av alle kortbetalinger i Norge gjort med tæpping av kortet. Kommunikasjonssjefen i Vipps, Hanne Kjærnes, tror at tæpping med kort kommer til å bli mer vanlig enn å sette kortet i terminalen i løpet av kort tid.
– Hittil i år har vi registrert 188 millioner kontaktløse betalinger fra BankAxept-kort, så det klart at kundene har endret atferden sin. Det har ikke vært noen tvang, tvert om viser det seg at forbrukerne selv i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Forenklende innovasjon som dette er viktig for å imøtekomme kundenes behov, og det er Coop et veldig godt eksempel på, sier Kjærnes.
Coop har lenge vært i førersetet hva gjelder digitalisering. Tidligere i år har de både åpnet den første ubetjente og døgnåpne butikken i Norge, samt lansert Coopay.
– For Coop handler det først og fremst om å gjøre handleturen for våre kunder, eierne våre, mest mulig effektiv og sømløs. Kundene forventer at vi tilbyr løsninger som finnes ellers i samfunnet. At vi er første dagligvareaktør som lanserer kontaktløs betaling er vi selvsagt stolte av, og noe som gir oss et konkurransefortrinn i kampen om kundene. Fremover vil vi lansere ytterligere løsninger som skal hjelpe kundene til en rask handel i våre butikker, avslutter Bjørseth.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps
Epost: hanne.kjaernes@vipps.no
Telefon: +47 997 41 263
Bilder
Om BankID BankAxept
BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Denne infrastrukturen som eies av banker i Norge leverer trygg og enkel betaling og innlogging for hele Norge.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer over 80 prosent av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Nesten 9 av 10 betalinger skjer med tæpping av kortet. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,5 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Nå kan du legitimere deg med ID-kort i BankID-appen på Posten og Vinmonopolet11.3.2024 07:59:59 CET | Pressemelding
Med ID-kort i BankID-appen kan du vise legitimasjon med mobiltelefonen. Tjenesten vil i første omgang kunne brukes på Posten og Vinmonopolet.
Tommel opp for digital BankID-hjelp14.12.2023 11:45:38 CET | Pressemelding
Mange eldre synes det er vanskelig å ta steget over til BankID-app. Et nytt digitalt hjelpemiddel har fått mange over kneika; ni av ti gir tommel opp for at de fikk hjelpen de trengte.
BankID endeleg på nynorsk28.11.2023 08:38:53 CET | Pressemelding
I 20 år har BankID vore tilgjengeleg på bokmål og engelsk. No er nynorsk eit alternativ for dei som ønskjer det.
Black Week: Handlet mindre enn i fjor27.11.2023 10:21:50 CET | Pressemelding
I fjor handlet nordmenn varer for 2,4 milliarder kroner i fysiske butikker på Black Friday. I år brukte vi bare 2,3 milliarder. – Vi handler fortsatt mye mer enn ellers, så Black Week holder stand som høytid for handelen, sier Anita Frantzen, leder for kort og verdiøkendetjenester i BankAxept.
2 millioner har omfavnet BankID-appen20.11.2023 13:55:25 CET | Pressemelding
Snart halvparten av alle BankID-brukerne er nå over på en sikrere og mer brukervennlig innlogging: – Det er veldig gledelig at så mange er i gang med vår tryggeste og beste løsning. I løpet av neste år håper vi at nesten alle er over på app, sier Jan Bjerved, leder for BankID.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom