Coop først ut med kontaktløs betaling i dagligvarehandelen: Kan spare 23 døgn med køtid i året

Kun 4 uker etter aktiveringen av kontaktløs betaling, merker Coop som første aktør i dagligvarebransjen store forbedringer.
– Med én gang kunne vi se at det ble raskere køavvikling og at det gikk raskere i utsjekkspunktet. Det er både bra for kundene og butikkene. Jo mer sømløst det går, desto mer tid sparer kunden og mer frihet får våre ansatte til å utføre andre viktige oppgaver, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop.
Kan spare 23 døgn med køtid i året
BankAxept har gjort en utregning som sier at en kunde sparer i snitt 9 sekunder på å tæppe med kort, fremfor å bruke chip og PIN-kode. For Coop, som årlig tar imot over 220.000 kunder per butikk, betyr det en potensiell besparelse på 23 døgn med køtid totalt for alle kjedens butikker.
– 23 døgn spart køtid er gledelig å høre, men det må tas med en klype salt. Det er nok ikke to streker under det svaret, da det er mange variabler som avgjør. Men det som er bra er at kundene sparer tid ved kassen. Kontaktløs betaling har vært etterspurt av kundene, og det er derfor viktig for Coop å kunne tilby dette. At det fører til mindre køtid er selvsagt positivt, forteller Bjørseth.
Nordmenns betalingsvaner har endret seg drastisk
På bare ett år har betalingsvanene til Ola og Kari Nordmann endret seg drastisk. På samme tid i fjor var ca. fem prosent av alle kortbetalinger i Norge gjort med tæpping av kortet. Kommunikasjonssjefen i Vipps, Hanne Kjærnes, tror at tæpping med kort kommer til å bli mer vanlig enn å sette kortet i terminalen i løpet av kort tid.
– Hittil i år har vi registrert 188 millioner kontaktløse betalinger fra BankAxept-kort, så det klart at kundene har endret atferden sin. Det har ikke vært noen tvang, tvert om viser det seg at forbrukerne selv i økende grad foretrekker å tæppe med kortet. Forenklende innovasjon som dette er viktig for å imøtekomme kundenes behov, og det er Coop et veldig godt eksempel på, sier Kjærnes.
Coop har lenge vært i førersetet hva gjelder digitalisering. Tidligere i år har de både åpnet den første ubetjente og døgnåpne butikken i Norge, samt lansert Coopay.
– For Coop handler det først og fremst om å gjøre handleturen for våre kunder, eierne våre, mest mulig effektiv og sømløs. Kundene forventer at vi tilbyr løsninger som finnes ellers i samfunnet. At vi er første dagligvareaktør som lanserer kontaktløs betaling er vi selvsagt stolte av, og noe som gir oss et konkurransefortrinn i kampen om kundene. Fremover vil vi lansere ytterligere løsninger som skal hjelpe kundene til en rask handel i våre butikker, avslutter Bjørseth.
Nøkkelord
Kontakter
Hanne Kjærnes, kommunikasjonssjef i Vipps
Epost: hanne.kjaernes@vipps.no
Telefon: +47 997 41 263
Bilder
Om Stø
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra Stø
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stø på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Stø
BankID styrker kampen mot svindel26.5.2025 08:24:51 CEST | Pressemelding
I fjor stanset bankene og BankID svindel for 3 milliarder kroner. – BankID har en unik mulighet til å avdekke og forhindre svindel på tvers av sektorer, og det må vi som samfunn utnytte enda bedre, sier Øyvind Westby Brekke, leder for Stø AS.
17. mai: Ny digitalrekord for BankAxept19.5.2025 13:21:51 CEST | Pressemelding
Nasjonaldagen ga ny rekord for BankAxept i digitale kanaler: Nesten 20 prosent var betalinger med mobilen.
Ina Porsholt Jensen ny kommunikasjonssjef i Stø15.5.2025 13:04:11 CEST | Pressemelding
– Det er fantastisk å bli en del av gjengen i Stø og få jobbe i et selskap i stor utvikling og med oppgaver som er viktige for samfunnet, sier Ina Porsholt Jensen.
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom