Coop dobler blomstersalget denne uken

På søndag er det morsdag og tirsdag står valentinsdagen for tur. Coop forventer å selge blomster for 30 millioner denne uken og frem til og med 14. februar.
Til morsdag og valentinsdagen er blomster nærmest obligatorisk som gave, og mange tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken. Foto: Coop Norge

– Morsdag er den største enkeltdagen for blomster i året. Vi selger masse buketter nå, både roser, tulipaner og håndlagde gavebuketter, sier Kristin Ramberg, kategorisjef for blomster i Coop Norge.

Til valentinsdagen er det roser som er desidert mest populært, og Coop forventer å selge roser for nesten fem millioner kroner til kjærlighetsdagen.

– Jevnt over er det mest kvinner som handler blomster, men til valentinsdagen ser vi at menn gjerne handler dyrere roser. Det slår aldri feil med roser, og det er noe alle blir glade for å få, sier Ramberg.

Coop dobler blomsteromsetningen sin denne uken og neste uke og regner med å selge blomster for rundt 30 millioner.

– Vi er opptatt av å tilby kundene våre et bredt utvalg varer, og blomsterutvalget i våre butikker er noe mange av våre kunder setter pris på. Blomster er ofte en impulsvare for dem som ønsker å glede noen eller pynte opp hjemme. Til morsdag og valentinsdagen er blomster nærmest obligatorisk som gave, og mange tar med seg en rosebukett når de er innom dagligvarebutikken, sier Ramberg.

Til tross for at roser kan gjøre deg varm om hjertet, så liker de ikke å oppholde seg i nærheten av varmekilder som peis eller ovn.

– I tillegg er det lurt å unngå å sette rosene et sted hvor de blir eksponert for sollys hele dagen, sier Ramberg, og forklarer hva du bør gjøre så fort du får roser i hus:

– Ta et nytt snitt, sett rosene i en ren vase med lunkent vann, og tilsett holdbarhetsmiddelet som følger med. Det er fint at du skifter ut vannet når du ser at det ikke lenger er helt klart.