Control Cutter vinner av Deloittes Fast 50-kåring: Med på å stenge ned oljefelt på en effektiv måte

Når gamle oljeplatformer og -brønner skal stenges, bidrar Control Cutter med tidsbesparende og kostnadseffektive løsninger for å rydde opp. De er vinneren av årets utgave av Deloitte Technology Fast 50.
Ansatte i Control Cutter feirer.

Teknologisk utvikling er viktig for det norske samfunnet. Men samtidig som det er mange gode ideer og det norske næringslivet er nyskapende på mange måter, er det noen vanskelige steg på veien: Hvordan gå fra å ha en idé til å lede en bærekraftig virksomhet? Hvordan ta fart fra å være en liten, kanskje lokal, bedrift, til å bli en stor internasjonal aktør?

Deloitte Technology Fast 50 har i 17 år feiret vekst, innovasjon og entreprenørskap blant teknologiselskaper i Norge. Vinneren i 2020 er Control Cutter, basert i Tananger i Rogaland.

Kutter massive rør på en effektiv måte

- Det er jo utrolig kjekt å se at vi har hatt en positiv utvikling og at arbeidet bærer frukter. Dette gir en motivasjonsboost til å fortsette jobben. 2020 vil ikke være et år på samme nivå som de foregående årene for oss, men fundamentet for positive utsikter og ytterligere vekst er der, sier CEO i Control Cutter, Lukas A. David.

Selskapet har med innovativ teknologi spesialisert seg på å bidra i nedstengingen av oljeplattformer og oljebrønner. Effektive verktøy for å kutte massive rør er med på å redusere kostnadene og spare tid i forbindelse med opprydningen på oljefelt.

- Skattebetalerne betaler jo mye for slike nedstenginger, så om vi både klarer å redusere kostnadene og samtidig utføre jobben på en mer miljøvennlig måte, så er det et godt bidrag inn i dette arbeidet, sier Lukas A. David. Selskapet feirer tiårsjubileum i 2020, og siden 2016 har de mer enn tidoblet omsetningen sin.

Startet etter en ulykke

Partner og advokat i Deloitte, Thomas Talén, er imponert over veien selskapet har tatt i løpet av de siste årene.

- De har vist at de har evnen til å være innovative i produktutviklingen, hvor man har startet med én ting, for så å klare å vri på det. Det de gjør i dag er jo ikke noe helt nytt, men en videreutvikling og en innovasjon. De har klart å stoppe opp å si: «Vi har dette, men hvordan kan vi bruke det på en smartere og bedre måte i andre sammenhenger?», sier Talén.

For Control Cutter har ikke kuttet rør for oljebransjen i ti år. Selskapet ble i sin tid startet i kjølvannet av den tragiske MS Bourbon Dolphin-ulykken, der åtte personer omkom da ankerhåndteringsskipet forliste. I etterkant av ulykken var det snakk om nye krav i forbindelse med ankerhåndteringsverktøy, og Control Cutter utviklet teknologi som skulle hjelpe skip med å frigjøre seg fra lasten om frakten ikke gikk som planlgt.

- Når vi nå klipper rør, er jo det et stykke fra ankerhåndteringsverktøy. Men det er jo slik teknologiutvikling er, man vet aldri helt hvor man ender opp, sier Lukas A. David.

Talén: - Viktig å holde verdiskapingen i Norge

Det er en rekke kriterier som må være på plass for å vurderes i Fast 50-kåringen. I tillegg til å være et teknologiselskap, må selskapet ha eksistert i minst fire år. Selskapet må ha hovedkontor i Norge og ha minst ti millioner kroner i omsetning i siste godkjente regnskapsår.

Thomas Talén, som er ansvarlig for Deloitte Technology Fast 50 i Norge, er imponert over bredden blant de 50 selskapene i årets undersøkelse. De to øvrige topp tre-selskapene er Futurehome (fjorårets vinner) og Electric Friends.

Futurehome jobber med smarthusløsninger, mens Electric Friends tilbyr kameraroboter til TV-produksjoner.

- Det er interessant å se bredden i det teknologiske landskapet. Det er ikke en bransje som styrer. Det er proptech, medtech, fintech, greentech og så videre. Det skjer så utrolig mye! Når du ser på dagens oljepris, så skjønner du at du ikke kan leve av oljefondet og oljepenger så lenge, så vi er avhengig av teknologisk utvikling, sier Talén, før han avslutningsvis legger til:

- Det er også et sentralt poeng å holde verdiskapningen i Norge. For ofte selges selskaper for fort ut. Mange selskaperer kanskje avhengig av å ha tilgang til et internasjonalt marked, men det er viktig å holde på verdiskapingen i Norge.

Ansatte i Control Cutter feirer.
Ansatte i Control Cutter.
Deloitte Technology Fast 50.
Deloitte Technology Fast 50