Consto og Arctic Race of Norway skal samarbeide om vekst og utvikling

Consto, en av Nord-Norges største bedrifter, og blant Norges største aktører innen bygg og anlegg, inngår partnerskap med Arctic Race of Norway.
Daglig leder Knut-Eirik Dybdal i Arctic Race of Norway og daglig leder Erlend Danielsen i Consto Nord.gleder seg til å samarbeide om å skape vekst og utvikling i Nord-Norge. Foto: ARN

- Vi gleder oss til å være med å lage folkefest i Nord-Norge, sier daglig leder Erlend Danielsen i Consto Nord.

Utvikling av Nord-Norge

Consto ble stiftet for 15 år siden med en ambisjon om å delta i utviklingen av Nord-Norge. I dag er selskapet landsdekkende med nær 1000 ansatte, lokale selskaper fra Svalbard i nord til Kristiansand i sør, og hovedkontor i Tromsø.

- Vi er veldig fornøyde med å ha fått Consto med på laget. I likhet med Arctic Race of Norway, ble Consto etablert for å delta i utviklingen av Nord-Norge, og vi har mange felles mål som gjør dette til et naturlig partnerskap, sier daglig leder i Arctic Race, Knut-Eirik Dybdal.

Skal bli verdens mest bærekraftige sykkelritt

Arctic Race of Norway har siden oppstarten hatt en ambisjon om å bidra til både å markedsføre Norge internasjonalt, bidra til vekst og utvikling i Nord-Norge, bygge opp arrangementskompetanse i landsdelen og ta sosialt ansvar. Sykkelrittet har også et mål å være verdens mest bærekraftige.

- Constos verdier og fokus på bærekraft passer veldig godt med det vi jobber med i Arctic Race of Norway. Vårt mål er blant annet å bli verdens første sykkelritt med bare elektriske følgebiler. Consto på sin side jobber for å bygge bærekraftige bygg og redusere avfall og utslipp på byggeplasser. Her kan vi spille på lag, sier Dybdal.

Strategisk samarbeid

Årets Arctic Race er det åttende i rekken og har vært arrangert i hele Nord-Norge. I år går rittet i gamle Troms fylke, med en tur innom Finland på etappe to.

TV-bildene vil vises i over 190 land.

- Arctic Race of Norway har blitt en sterk merkevare som vi er stolte over å assosiere oss med. Dette er et strategisk samarbeid for oss, avslutter Erlend Danielsen.

Arctic Race of Norway er verdens nordligste profesjonelle etapperitt på landeveisykkel, og arrangeres hvert år i ulike deler av Nord-Norge. Rittet er rangert på det nest høyeste nivået av UCI, og er en del av Europatouren.

Arctic Race of Norway besluttet å utsette rittet i 2020 på grunn av koronapandemien. Det innebærer at rittet i 2021 år går med de samme etappene som var planlagt for 2020, med start 5. august og avslutning 8. august. Første etappe starter og slutter i Tromsø 5. august. På andreetappen den 6. august vil Arctic Race of Norway for første gang krysse en landegrense. Starten går ut fra Nordkjosbotn, og etappen ender i Kilpisjaervi i Finland. Tredje etappe den 7. august starter på Finnsnes, går rundt Senja og ender i Målselv fjellandsby. Fjerde og siste etappe starter i Gratangen 8. august, før det hele avgjøres ved målgang i Harstad.

Om Consto

Consto er et av Norges ledende bygg- og anleggskonsern. Consto-konsernets datterselskaper driver sine virksomheter på Svalbard, i Nord-Norge, Midt-Norge, Vestlandet, Sørlandet og Østlandet. Konsernet har også byggevirksomhet i Sverige gjennom datterselskapet Consto AB. Konsernet har nærmere 1 000 ansatte i Norge og Sverige. Hovedkontor er i Tromsø.

Foto: ARN/Rune Dahl