Computas øker lønnsomheten – etablerer seg i Danmark

Omsetningen i 2017 endte på MNOK 406 (opp fra MNOK 374) med et driftsresultat på MNOK 15,4 - en vekst på MNOK 12,2 sammenlignet med 2016. Nå etablerer Computas seg også i Danmark.
– Siden vi er én av få aktører som tilbyr Google Cloud-plattformen i Norden, opplever vi stor interesse for denne løsningen fra bedrifter i både Norge og Danmark, sier administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.

-Vi opplever stor interesse fra kunder som ønsker å drive innovasjon på Google Cloud Platform og Microsoft Azure i egen virksomhet. Derfor etablerer vi et nytt kontor i Danmark, sier Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

Computas er en av pionerene i Norge på maskinlæring og kunstig intelligens og er fortsatt blant de fremste aktørene på feltet i Norge. Selskapet opplever nå at denne kompetansen blir stadig mer etterspurt og ikke minst ettertraktet.

-Vi har jobbet og utviklet dette feltet i snart fire tiår. Mens kunstig intelligens var noe man bare så på film, har Computas utviklet og høstet erfaringer helt siden 80-tallet. Nå tar vi i bruk maskinlæring, automatisering og kunstig intelligens hos våre kunder på stadig flere områder. Denne utviklingen vil bare akselerere, sier Eilertsen.

Nordens største Google Cloud Platform-sertifiserte miljø
Ledende aktører innen energi, transport og engineering bruker i dag Computas for å utvikle sine Google Cloud-plattformer. Computas opplever et voldsomt trykk fra innovative bedrifter som vil bruke den amerikanske gigantens sky-plattform.

– Siden vi er én av få aktører som tilbyr Google Cloud-plattformen i Norden, opplever vi stor interesse for denne løsningen fra bedrifter i både Norge og Danmark, sier han.

Eies av ansatte
Computas AS har ca 265 ansatte og er heleid av de ansatte selv. Computas investerer mye i virksomheten med kompetanseheving av ansatte, nye sertifiseringer og produktsatsninger for å få tak i de beste teknologene i Norge. Computas kommer til å rekruttere flere ansatte i løpet av 2018, og i august flytter hovedkontoret fra Lysaker til Akersgata i Oslo sentrum.

– Det er et krevende marked å rekruttere i, men samtidig opplever vi stor interesse for å jobbe med denne typen teknologi og at vi tiltrekker oss flinke folk, avslutter Eilertsen.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter.

For mer informasjon eller ytterligere kommentarer, kontakt:

Navn: Johanne Løvsland

Stilling: Markeds- og kommunikasjonsdirektør