Computas klatrer mest av alle IT-konsulentselskap

Universum Professional Survey avdekker hvert år Norges mest attraktive arbeidsgivere og karrierepreferanser blant yrkesaktive med høyere utdanning. I år har i overkant av 10.000 sagt sin mening. Blant IT-konsulentselskap er det ingen som klatrer mer enn Computas.

Computas flyttet i 2018 inn i nyerenoverte lokaler i Oslo sentrum, og Universum-resultatene viser at selskapet har blitt mer synlige på kartet hos yrkesaktive i Norge.

I dag ble Universum Professional Survey 2019 publisert. Mens IT-konsulentselskapene står tilnærmet stille eller går tilbake, rykker Computas frem 18 plasser (fra 64. til 46. plass) - mest av alle konsulentselskap i sin egen bransje. Rangeringen er over Norges mest attraktive arbeidsgivere blant yrkesaktive.

– Det vil alltid være tøft for et mellomstort norsk selskap å konkurrere om oppmerksomheten med internasjonale teknologi-kjemper, så denne utviklingen er vi stolte av. Mye av grunnen til bykset mener jeg skyldes langvarig og målrettet arbeid hvor vi som selskap har klart å befeste vår posisjon som partner for digitalisering i både privat og offentlig sektor. Og det blir vi mer synlige av. Resultatet fra Universum gir oss en ny giv for å klatre ytterligere i 2020, sier administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen.

Årets undersøkelse hadde over 10.000 yrkesaktive respondenter innen økonomi, jus, IT, humaniora, medisin/helse og ingeniørvitenskap. Gjennomsnittsalderen til respondentene var 35 år, og antall år i arbeidslivet var i snitt 7-8 år.

Skal klatre ytterligere

Computas slår seg ikke til ro med årets resultater. Neste år er målet å igjen bli IT-konsulentselskapet som klatrer mest, og havne på topp 20-listen innen IT-bransjen.

– Vi er selvsagt fornøyde med utviklingen, men vi har ambisjoner om å vokse videre og gjøre enda mer godt arbeid som blir lagt merke til. Vi kommer til å fortsette å ta en tydelig posisjon innen avansert skyteknologi, big data, maskinlæring og kunstig intelligens. Etterspørselen er enorm på dette området og vi ansetter derfor flere konsulenter, forteller Eilertsen.

Skal ansette 60 konsulenter i 2020

Vekstambisjonene begrenser seg ikke kun til Universum-listen. På selskapsnivå skal Computas også vokse stort neste år, og det fra et år hvor selskapet passerte en halv milliard i omsetning. Hele 60 nye konsulenter skal etter planen ansettes, omsetningen skal vokse med ytterligere 10 prosent, samtidig som det jobbes hardt for å holde lav turnover. På sistnevnte mener Computas selv at de allerede er blant de beste i bransjen.

– Det er klart at det er mye vi skal oppnå i løpet av 2020, men det er nettopp det vi ruster oss opp for nå. Med mange nye spennende prosjekter innen offentlig og privat sektor har vi god tro på at dette er oppnåelige mål. I tillegg er vi jo et ansatteid selskap, så når selskapet går godt, kommer det de ansatte til gode. En viktig faktor som jeg tror vil løfte oss ytterligere i neste års undersøkelse, avslutter Computas-sjefen.

Satsning på skyteknologi gjennom strategiske partnerskap har båret frukter i form av nye oppdrag i 2019. Deriblant hos UDI, SSB og Hafslund.

Administrerende direktør i Computas, Trond Eilertsen, har ambisjoner om videre vekst og klatring på Universum-listen.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter. Selskapet er Google Cloud Premier Partner med Europas største Google Cloud-sertifiserte miljø, Atlassian Gold Partner og Microsoft Gold Partner.

Følg saker fra Computas

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Computas på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Computas

Engasjement i debatt om etikk og kunstig intelligens under Arendalsuka15.8.2019 12:54:32 CESTPressemelding

Det var høyt engasjement i debatten om det etiske perspektivet i bruk av kunstig intelligens. Debatten ble arrangert av IKT-Norge og Computas under Arendalsuka torsdag. I tillegg til Stortingsrepresentanter fra Høyre og Arbeiderpartiet, deltok UDI-direktør Frode Forfang. IT-bransjen var representert med teknologidirektør i Microsoft Norge, Shahzad Rana, og fagdirektør i Computas, Morten Forfang.