Computas-ansatte koder smarte ruter for bøssebærere

TV-aksjonen går av stabelen denne uken. Teknologiselskapet Computas er en av mange støttespillere til det som omtales som en av verdens største dugnader. I dag arrangerer de til kodekveld for å sette fokus på TV-aksjonen.

Sammen kan vi bidra til at flere kvinner får mulighet til å tjene sine egne penger, bestemme over egen kropp og få sin stemme hørt.

Computas har invitert egne ansatte og andre teknologer til å bidra med og løse oppgaver knyttet til store og små utfordringer man kan støte på som bøssebærer for TV-aksjonen. Hvordan planlegger du ruten så du rekker innom flest mulig hus? Hvem skal gå sammen, slik at ingen bøssebærere trenger å gå alene? Og hvordan teller du donasjonene for å finne ut hvor mange penger man har klart å samle inn til Care Norge? Dette er noen av oppgavene kveldens kodeknekkere skal få bryne seg på under Computas fagarrangement.

Kveldens arrangement, “After Hours”, er ikke et enkeltarrangement. Dette er en fagkveld Computas inviterer til et par ganger i året, og i motsetning til den interne fagdagen “Computasdagen”, er “After Hours” også åpent for eksterne deltakere. Og denne gangen har TV-aksjonen fått lov til å prege den praktiske delen programmet.

Fast bidragsyter til TV-aksjonen

- Som en norsk bedrift med en viss størrelse, synes vi det er veldig viktig å vise at vi tar en samfunnsansvar utover egen forretning. Vi har besluttet å gjøre dette gjennom TV-aksjonen fordi det over tid gir oss anledning til å bidra til flere gode formål. Dessuten er TV-aksjonen veldig dyktige til å skape engasjement og dugnadsånd, og det er motiverende for våre ansatte, forteller Trond Eilertsen, administrerende direktør i Computas.

I fjor var det som kjent Kirkens Bymisjon som var mottaker, noe som engasjerte Computas-ansatte til å strikke flere titalls meter orange skjerf. Årets mottaker CARE og kvinners rettigheter og muligheter til å skape sitt eget levebrød, engasjerer også.

- Skaperglede er en av våre kjerneverdier, sier Eilertsen. - Og entreprenørskap er selve røttene til vårt eget ansatteide selskap. Det er flott å kunne legge til rette for dette i mer sårbare deler av verden enn vår egen, legger han til.

Gir ansatte en god start på søndagsturen

I tillegg til kveldens arrangement, har ledere i Computas deltatt på næringslivsdugnad i regi av TV-aksjonen. TV-aksjonen oppgir imidlertid at hele 45 % av deres inntjente beløp i 2018 kom fra bøssene på selve aksjonsdagen. Bøssebæring er derfor fremdeles den største inntektsgivende aktiviteten for aksjonen.

- Vi oppfordrer våre ansatte til å bruke av sin fritid førstkommende søndag og gå en søndagstur med ekstra mening - gjerne sammen med familie og venner, sier Eilertsen.

For å gi de ansatte en ekstra god start på søndagsturen, inviterer Computas de ansatte med følgesvenner til et bøssebærer-kickoff på kontoret i Akersgata. Der blir det pizza, levende musikk, aktiviteter og hyggelig samvær på hovedkontoret for ansatte med familie og venner.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter. Selskapet er Google Cloud Premier Partner med Europas største Google Cloud-sertifiserte miljø, Atlassian Gold Partner og Microsoft Gold Partner.

Følg saker fra Computas

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Computas på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Computas

Engasjement i debatt om etikk og kunstig intelligens under Arendalsuka15.8.2019 12:54:32 CESTPressemelding

Det var høyt engasjement i debatten om det etiske perspektivet i bruk av kunstig intelligens. Debatten ble arrangert av IKT-Norge og Computas under Arendalsuka torsdag. I tillegg til Stortingsrepresentanter fra Høyre og Arbeiderpartiet, deltok UDI-direktør Frode Forfang. IT-bransjen var representert med teknologidirektør i Microsoft Norge, Shahzad Rana, og fagdirektør i Computas, Morten Forfang.