Color Line - Slik bygges verdenes største plug-in hybrid skip

Om ett år seiler Color Hybrid – verdens største plug-in hybrid skip i fast rute mellom Strømstad og Sandefjord. Skipet bygges for Color Line av Ulstein Verft. Byggingen foregår blokk for blokk som store legoklasser, og er i rute. Skipet vil seile under norsk flagg og ha norsk mannskap.

En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line

Color Hybrid bygges for Color Line av Ulstein Verft
Det grønne skiftet til fornybar og utslippsfri sektor er i full gang, og den maritime klyngen i Norge satser på neste generasjonsskip. Color Lines investering på over en milliard norske kroner i et nytt skip med bygging på norsk verft bidrar til økt sysselsetting og gir verdiskapning. En av ringvirkningene er økt kunnskapsutvikling som igjen bidrar til at norske selskaper kan hevde seg internasjonalt med innovative og fremtidsrettede prosjekter.

På Ulstein Verft øker de bemanningen i takt med byggingen av skipet utover høsten, og selskapene har etablert et godt samarbeid og forståelse for det samfunnsansvaret selskapene har, ivaretar, og ønsker å være en del av videre.

– For en videreutvikling av den maritime klyngen i Norge er vi avhengig av internasjonalt konkurransedyktige vilkår. Forutsigbarhet sikrer selskapets evne til å planlegge langsiktig, og foreta investeringer fra et norsk ståsted, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Med byggingen av Color Hybrid vil alle linjer som Color Line opererer med i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige i løpet av få år ha fått nye, moderne og skreddersydde skip. Color Line er i dag det eneste norske rederiet i internasjonal passasjer- og godstrafikk med norsk eierskap, skip registrert i norsk skipsregister og hovedkontor i Norge.

Som å bygge med legoklosser
Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks». I dag, ett år før skipet settes i drift er seks av disse på plass i dokken. I begynnelsen av september vil de resterende åtte blokkene være på plass. Dokken fylles deretter med vann og Color Hybrid vil da for første gang få vann under kjølen.

Video

– Det er en spennende operasjon for alle som jobber med prosjektet, da får vi for første gang se skipet flyte, og vi kan kvalitetssikre at vektberegningene er korrekte. Mot slutten av byggeperioden når alt av utstyr er på plass blir det så foretatt en krengeprøve som også angir høyden for tyngdepunktet til fartøyet, sier prosjektleder, Robin Tomren i Color Line Marine.

Den første uken i juni ble «grand block 5» og «grand block 3» heist ned i dokken. Denne måneden blir også hovedmotorer, gir og generatorer løftet på plass. «Grand block 5» vil huse de fem motorene, som også blir montert denne måneden. Både seksjonene og delene blir løftet på plass av en heisekran med løftekapasitet på 1000 tonn, og slik bygges skroget blokk for blokk, nesten som å bygge med legoklosser.

Color Hybrid vil ha plass til 2000 passasjerer og 500 biler. Skipet blir 160 meter langt og 27 meter bredt. Skipet vil gå på batteridrift inn og ut av Sandefjordsfjorden.

Fakta om verdens største plug-in hybrid skip: https://www.colorline.no/om-oss

En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line
I juni er «grand block» 1, 2, 3, 5, 8 og 9 på plass i dokken, mens de andre er under sammenstilling eller utrustning. Deler i dokken er vist med blått på tegningen. Foto: Color Line
Når de ulike seksjonene er satt sammen til såkalte «grand blocks» kan hver enkelt veie opptil 1000 tonn, og være 30 m x 30 m x 30 m. Foto: Color Line.
Blokkene settes i sammen i dokken. Foto: Color Line
En av hovedmotorene plasseres. Foto: Color Line
Propell aksling installeres. Foto: Color Line
Hi-fog installeres. Foto: Color Line