Color Line

Color Line - Slik bygges verdenes største plug-in hybrid skip

Del
Om ett år seiler Color Hybrid – verdens største plug-in hybrid skip i fast rute mellom Strømstad og Sandefjord. Skipet bygges for Color Line av Ulstein Verft. Byggingen foregår blokk for blokk som store legoklasser, og er i rute. Skipet vil seile under norsk flagg og ha norsk mannskap.
En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line
En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line

Color Hybrid bygges for Color Line av Ulstein Verft
Det grønne skiftet til fornybar og utslippsfri sektor er i full gang, og den maritime klyngen i Norge satser på neste generasjonsskip. Color Lines investering på over en milliard norske kroner i et nytt skip med bygging på norsk verft bidrar til økt sysselsetting og gir verdiskapning. En av ringvirkningene er økt kunnskapsutvikling som igjen bidrar til at norske selskaper kan hevde seg internasjonalt med innovative og fremtidsrettede prosjekter.

På Ulstein Verft øker de bemanningen i takt med byggingen av skipet utover høsten, og selskapene har etablert et godt samarbeid og forståelse for det samfunnsansvaret selskapene har, ivaretar, og ønsker å være en del av videre.

– For en videreutvikling av den maritime klyngen i Norge er vi avhengig av internasjonalt konkurransedyktige vilkår. Forutsigbarhet sikrer selskapets evne til å planlegge langsiktig, og foreta investeringer fra et norsk ståsted, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.

Med byggingen av Color Hybrid vil alle linjer som Color Line opererer med i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige i løpet av få år ha fått nye, moderne og skreddersydde skip. Color Line er i dag det eneste norske rederiet i internasjonal passasjer- og godstrafikk med norsk eierskap, skip registrert i norsk skipsregister og hovedkontor i Norge.

Som å bygge med legoklosser
Skroget til Color Hybrid består av totalt 14 «grand blocks». I dag, ett år før skipet settes i drift er seks av disse på plass i dokken. I begynnelsen av september vil de resterende åtte blokkene være på plass. Dokken fylles deretter med vann og Color Hybrid vil da for første gang få vann under kjølen.

Video

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

– Det er en spennende operasjon for alle som jobber med prosjektet, da får vi for første gang se skipet flyte, og vi kan kvalitetssikre at vektberegningene er korrekte. Mot slutten av byggeperioden når alt av utstyr er på plass blir det så foretatt en krengeprøve som også angir høyden for tyngdepunktet til fartøyet, sier prosjektleder, Robin Tomren i Color Line Marine.

Den første uken i juni ble «grand block 5» og «grand block 3» heist ned i dokken. Denne måneden blir også hovedmotorer, gir og generatorer løftet på plass. «Grand block 5» vil huse de fem motorene, som også blir montert denne måneden. Både seksjonene og delene blir løftet på plass av en heisekran med løftekapasitet på 1000 tonn, og slik bygges skroget blokk for blokk, nesten som å bygge med legoklosser. 

Color Hybrid vil ha plass til 2000 passasjerer og 500 biler. Skipet blir 160 meter langt og 27 meter bredt. Skipet vil gå på batteridrift inn og ut av Sandefjordsfjorden. 

Fakta om verdens største plug-in hybrid skip: https://www.colorline.no/om-oss

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line
En av hovedmotorene blir løftet på plass. Foto: Color Line
Last ned bilde
I juni er «grand block» 1, 2, 3, 5, 8 og 9 på plass i dokken, mens de andre er under sammenstilling eller utrustning. Deler i dokken er vist med blått på tegningen. Foto: Color Line
I juni er «grand block» 1, 2, 3, 5, 8 og 9 på plass i dokken, mens de andre er under sammenstilling eller utrustning. Deler i dokken er vist med blått på tegningen. Foto: Color Line
Last ned bilde
Når de ulike seksjonene er satt sammen til såkalte «grand blocks» kan hver enkelt veie opptil 1000 tonn, og være 30 m x 30 m x 30 m. Foto: Color Line.
Når de ulike seksjonene er satt sammen til såkalte «grand blocks» kan hver enkelt veie opptil 1000 tonn, og være 30 m x 30 m x 30 m. Foto: Color Line.
Last ned bilde
Blokkene settes i sammen i dokken. Foto: Color Line
Blokkene settes i sammen i dokken. Foto: Color Line
Last ned bilde
En av hovedmotorene plasseres. Foto: Color Line
En av hovedmotorene plasseres. Foto: Color Line
Last ned bilde
Propell aksling installeres. Foto: Color Line
Propell aksling installeres. Foto: Color Line
Last ned bilde
Hi-fog installeres. Foto: Color Line
Hi-fog installeres. Foto: Color Line
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye