Coloplast A/S - Selskabsmeddelelse nr. 09/2022 - Årsregnskabsmeddelelse 2021/22

Årsregnskabsmeddelelse 2021/22

1. oktober 2021 – 30. september 2022

Coloplast leverede 5% organisk vækst og en overskudsgrad før særlige poster på 30% i 4. kvartal.

• Coloplast leverede en organisk vækst på 5% i 4. kvartal. Omsætning målt i danske kroner steg 19%. Den organiske vækst pr. forretningsområde var 5% i Stomi, 6% i Kontinens, 12% i Urologi og -5% i Hud- og Sårpleje (Sårpleje -6%). Stemme og Respiratorisk pleje bidrog med 9 procentpoint til den rapporterede vækst med en højt étcifret underliggende vækst.
  • Fortsat solidt momentum i den kroniske forretning på tværs af regioner på nær Kina. Stomiforretningen i Kina var fortsat påvirket af covid-19 og bidrog negativt til væksten. Væksten i Kontinens var fortsat påvirket af restordrer på opsamlingsprodukter.
  • Væksten i sårplejeforretningen var påvirket af en høj baseline i Øvrige markeder sidste år grundet forskudte udbuds-leverancer og negativ vækst i Kina. Fortsat godt underliggende vækstmomentum i Europa og Biatain® Silicone-porteføljen.
  • Fortsat stærk vækst på tværs af alle forretningsområder i Urologi, drevet af mandesegmentet i USA.
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster var 1.814 mio. kr., svarende til en stigning på 10% i forhold til sidste år. Overskuds-graden før særlige poster var 30% mod 32% sidste år, hvilket afspejler en normalisering af de kommercielle aktiviteter og øgede omkostninger til energi, råvarer og logistik samt ca. 56 mio. kr. i afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver relateret til købet af Atos Medical.

Organisk vækst på 6% og overskudsgrad før særlige poster på 31% for regnskabsåret 2021/22, som forventet

• Coloplast leverede en organisk vækst på 6% for regnskabsåret. Omsætning målt i danske kroner steg 16% til 22.579 mio. kr. Den organiske vækst pr. forretningsområde var 7% i Stomi, 6% i Kontinens, 9% i Urologi og 4% i Hud- og Sårpleje (Sårpleje 4%). Stemme og Respiratorisk pleje bidrog med 6 procentpoint til den rapporterede vækst.
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster var 6.910 mio. kr., en stigning på 9% i forhold til sidste år. Overskudsgraden før særlige poster var 31% mod 33% sidste år og inkluderer afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver på 152 mio. kr. relateret til købet af Atos Medical. Overskudsgraden (EBIT-margin) efter særlige poster var 29%, bl.a. som følge af 471 mio. kr. i særlige poster1.
  • Afkastet af den investerede kapital efter skat før særlige poster var 27% mod 45% sidste år, hvilket bl.a. skyldes den negative effekt af opkøbet af Atos Medical. Indtjeningen pr. aktie (EPS), udvandet, før særlige poster steg 3% til 23,82 kr.
  • Bestyrelsen anbefaler, at der udbetales et yderligere udbytte på 15,00 kr. pr. aktie, hvormed den samlede udbyttebetaling for året vil være 20,00 kr. pr. aktie mod 19,00 kr. pr. aktie sidste år.

Finansielle forventninger for 2022/23 – organisk omsætningsvækst på 7-8% og en overskudsgrad på 28-30%

• Den forventede organiske omsætningsvækst er 7-8% i faste valutakurser. Den rapporterede vækst i danske kroner forventes at være 11-12% og inkluderer et vækstbidrag fra opkøbet af Atos Medical på omkring 3 procentpoint (4 måneders effekt) samt positiv påvirkning fra valutakurser på omkring 1 procentpoint.
  • Den rapporterede overskudsgrad forventes at være 28-30% som følge af stigende inputomkostninger, især for råvarer og elektricitet i Ungarn, delvist opvejet af driftsbesparelser, effektivitetsforbedringer og fokus på omkostningsstyring.
  • Anlægsinvesteringer forventes at udgøre ca. 1,4 mia. kr. Den effektive skatteprocent forventes at blive ca. 21%.

"Vi leverer solide tal i 2021/22 med 6% organisk vækst og en overskudsgrad før særlige poster på 31%, hvilket er på linje med vores finansielle guidance. Vi tager markedsandele på tværs af vores regioner og forretningsområder samtidig med at vi leverer de højeste indtjeningsniveauer i branchen. Det gør vi til trods for påvirkningen fra COVID-19 i Kina samt højere inputomkost-ninger. Det betyder, at vi hjælper flere og flere mennesker med intime sundhedsbehov. Jeg vil gerne fremhæve et stærkt resultat i vores kroniske forretning, som var drevet af solid vækst på tværs af alle vores regioner fraregnet Kina. Jeg er også meget tilfreds med resultaterne i vores urologiforretning samt i Stemme og Respiratorisk Pleje, hvor det solide vækstmomentum fortsætter. Afslutningsvist vil jeg gerne fremhæve vores medarbejderes stærke indsats i år og takke dem for deres bidrag til Coloplast og selskabets mission," siger Kristian Villumsen, CEO.

Telekonference: Afholdes mandag den 7. november 2022 kl. 15.00 dansk tid og forventes at vare ca. en time.
Hvis du ønsker at deltage aktivt i Q&A-delen, skal du registrere dig på forhånd ved at klikke på følgende link, hvorefter du modtager en e-mail med telefonnummeret til telekonferencen. Registrér dig her

Telekonference: https://getvisualtv.net/stream/register/?coloplast-fyvl2givq6

For yderligere information, kontakt venligst

Investorer og analytikere

CVR Nr. 69749917

Hjemmeside
www.coloplast.com

Denne meddelelse foreligger på dansk og engelsk. I tvivlstilfælde er den engelske udgave gældende.

Coloplast udvikler, producerer og markedsfører produkter og serviceydelser, der gør livet lettere for mennesker med meget personlige og private lidelser. Vi arbejder tæt sammen med brugerne af vores produkter for at udvikle nye produkter, der løser deres særlige behov. Vi kalder det intim sundhedspleje. Vores forretningsområder er inden for Stomi, Kontinens, Hud- & Sårpleje, Urologi samt Stemme & Respiratorisk Pleje. Vi er en global virksomhed med mere end 14,500 ansatte.

Coloplast-logoet er et registreret varemærke tilhørende Coloplast A/S. © 2022-11.

Alle rettigheder forbeholdes Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark.

Vedhæftet fil

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

DNO Initiates Share Buyback Program8.12.2022 20:47:01 CET | Press release

Oslo, 8 December 2022 – DNO ASA, the Norwegian oil and gas operator (the "Company"), today announced the initiation of a share buyback program (the "Program") through which the Company will repurchase up to 53,107,326 shares, representing approximately five percent of total shares outstanding, for a maximum total consideration of USD 80 million. The Program will be conducted in accordance with article 5 of the Market Abuse Regulation (EU) No 596/2014, as adopted in the Norwegian Securities Trading Act of 2007, ancillary regulations and the Oslo Stock Exchange's Guidelines for buyback programmes and price stabilisation of February 2021. Buyback transactions will be executed at market prices on the Oslo Stock Exchange. The Program will be managed by Arctic Securities AS, which will make its trading decisions in relation to the Program independently of the Company; this may result in DNO acquiring shares through periods where the Company otherwise would have been restricted from doing so.

Park Place Technologies Acquires CentricsIT Global Services Division8.12.2022 20:35:38 CET | Press release

Purchase Strengthens Park Place as Global Leader for all IT Infrastructure Solutions, as Economy and Skills Gap Challenges Impact Global Business. CLEVELAND, Dec. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Park Place Technologies, the leading global data center and networking optimization firm, has acquired the TPM and Professional Services assets of CentricsIT, an IT services provider based in Atlanta, Georgia. The demand for Professional Services is growing globally, driven by economic conditions and skills gaps. Park Place’s Professional Services offering will benefit from the acquisition with greater capabilities in IMAC, ITAD, Remote Hands, and deployment services, including cabling, wi-fi surveys, data center installs and refreshes, and network installations. Park Place clients will benefit from a state-of-the-art Professional Services portal developed by CentricsIT that provides real-time project status, reporting, and collaboration tools. Park Place’s Project Management Office function will

Lumina Datamatics Acquires UK-based Sunrise Setting Ltd.8.12.2022 20:15:35 CET | Press release

MILTON KEYNES, United Kingdom, Dec. 08, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- Lumina Datamatics UK Ltd. signed a definitive agreement to acquire a controlling stake in UK-based Sunrise Setting Ltd., a boutique company based in Brixham, UK, supporting academic and other publishers including non-publisher organizations to produce more than 500 publications each year. “The acquisition of Sunrise Setting Ltd. deepens our commitment to our current customers, and also fits with our strategic growth plan. Sunrise Setting Ltd.’s customers will benefit greatly from our broad range of publishing and technology solutions. The depth and experience of Sunrise Setting Ltd. will enhance Lumina Datamatics’ presence in the UK and EU regions and will help us gain a competitive advantage in the publishing space,” said Sameer Kanodia, Managing Director & CEO of Lumina Datamatics. “There is clear alignment with our company offerings and we are looking forward to taking advantage of the synergies resulting from our coll