Coloplast A/S - Selskabsmeddelelse nr. 09/2022 - Årsregnskabsmeddelelse 2021/22

Årsregnskabsmeddelelse 2021/22

1. oktober 2021 – 30. september 2022

Coloplast leverede 5% organisk vækst og en overskudsgrad før særlige poster på 30% i 4. kvartal.

• Coloplast leverede en organisk vækst på 5% i 4. kvartal. Omsætning målt i danske kroner steg 19%. Den organiske vækst pr. forretningsområde var 5% i Stomi, 6% i Kontinens, 12% i Urologi og -5% i Hud- og Sårpleje (Sårpleje -6%). Stemme og Respiratorisk pleje bidrog med 9 procentpoint til den rapporterede vækst med en højt étcifret underliggende vækst.
  • Fortsat solidt momentum i den kroniske forretning på tværs af regioner på nær Kina. Stomiforretningen i Kina var fortsat påvirket af covid-19 og bidrog negativt til væksten. Væksten i Kontinens var fortsat påvirket af restordrer på opsamlingsprodukter.
  • Væksten i sårplejeforretningen var påvirket af en høj baseline i Øvrige markeder sidste år grundet forskudte udbuds-leverancer og negativ vækst i Kina. Fortsat godt underliggende vækstmomentum i Europa og Biatain® Silicone-porteføljen.
  • Fortsat stærk vækst på tværs af alle forretningsområder i Urologi, drevet af mandesegmentet i USA.
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster var 1.814 mio. kr., svarende til en stigning på 10% i forhold til sidste år. Overskuds-graden før særlige poster var 30% mod 32% sidste år, hvilket afspejler en normalisering af de kommercielle aktiviteter og øgede omkostninger til energi, råvarer og logistik samt ca. 56 mio. kr. i afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver relateret til købet af Atos Medical.

Organisk vækst på 6% og overskudsgrad før særlige poster på 31% for regnskabsåret 2021/22, som forventet

• Coloplast leverede en organisk vækst på 6% for regnskabsåret. Omsætning målt i danske kroner steg 16% til 22.579 mio. kr. Den organiske vækst pr. forretningsområde var 7% i Stomi, 6% i Kontinens, 9% i Urologi og 4% i Hud- og Sårpleje (Sårpleje 4%). Stemme og Respiratorisk pleje bidrog med 6 procentpoint til den rapporterede vækst.
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster var 6.910 mio. kr., en stigning på 9% i forhold til sidste år. Overskudsgraden før særlige poster var 31% mod 33% sidste år og inkluderer afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver på 152 mio. kr. relateret til købet af Atos Medical. Overskudsgraden (EBIT-margin) efter særlige poster var 29%, bl.a. som følge af 471 mio. kr. i særlige poster1.
  • Afkastet af den investerede kapital efter skat før særlige poster var 27% mod 45% sidste år, hvilket bl.a. skyldes den negative effekt af opkøbet af Atos Medical. Indtjeningen pr. aktie (EPS), udvandet, før særlige poster steg 3% til 23,82 kr.
  • Bestyrelsen anbefaler, at der udbetales et yderligere udbytte på 15,00 kr. pr. aktie, hvormed den samlede udbyttebetaling for året vil være 20,00 kr. pr. aktie mod 19,00 kr. pr. aktie sidste år.

Finansielle forventninger for 2022/23 – organisk omsætningsvækst på 7-8% og en overskudsgrad på 28-30%

• Den forventede organiske omsætningsvækst er 7-8% i faste valutakurser. Den rapporterede vækst i danske kroner forventes at være 11-12% og inkluderer et vækstbidrag fra opkøbet af Atos Medical på omkring 3 procentpoint (4 måneders effekt) samt positiv påvirkning fra valutakurser på omkring 1 procentpoint.
  • Den rapporterede overskudsgrad forventes at være 28-30% som følge af stigende inputomkostninger, især for råvarer og elektricitet i Ungarn, delvist opvejet af driftsbesparelser, effektivitetsforbedringer og fokus på omkostningsstyring.
  • Anlægsinvesteringer forventes at udgøre ca. 1,4 mia. kr. Den effektive skatteprocent forventes at blive ca. 21%.

"Vi leverer solide tal i 2021/22 med 6% organisk vækst og en overskudsgrad før særlige poster på 31%, hvilket er på linje med vores finansielle guidance. Vi tager markedsandele på tværs af vores regioner og forretningsområder samtidig med at vi leverer de højeste indtjeningsniveauer i branchen. Det gør vi til trods for påvirkningen fra COVID-19 i Kina samt højere inputomkost-ninger. Det betyder, at vi hjælper flere og flere mennesker med intime sundhedsbehov. Jeg vil gerne fremhæve et stærkt resultat i vores kroniske forretning, som var drevet af solid vækst på tværs af alle vores regioner fraregnet Kina. Jeg er også meget tilfreds med resultaterne i vores urologiforretning samt i Stemme og Respiratorisk Pleje, hvor det solide vækstmomentum fortsætter. Afslutningsvist vil jeg gerne fremhæve vores medarbejderes stærke indsats i år og takke dem for deres bidrag til Coloplast og selskabets mission," siger Kristian Villumsen, CEO.

Telekonference: Afholdes mandag den 7. november 2022 kl. 15.00 dansk tid og forventes at vare ca. en time.
Hvis du ønsker at deltage aktivt i Q&A-delen, skal du registrere dig på forhånd ved at klikke på følgende link, hvorefter du modtager en e-mail med telefonnummeret til telekonferencen. Registrér dig her

Telekonference: https://getvisualtv.net/stream/register/?coloplast-fyvl2givq6

For yderligere information, kontakt venligst

Investorer og analytikere

CVR Nr. 69749917

Hjemmeside
www.coloplast.com

Denne meddelelse foreligger på dansk og engelsk. I tvivlstilfælde er den engelske udgave gældende.

Coloplast udvikler, producerer og markedsfører produkter og serviceydelser, der gør livet lettere for mennesker med meget personlige og private lidelser. Vi arbejder tæt sammen med brugerne af vores produkter for at udvikle nye produkter, der løser deres særlige behov. Vi kalder det intim sundhedspleje. Vores forretningsområder er inden for Stomi, Kontinens, Hud- & Sårpleje, Urologi samt Stemme & Respiratorisk Pleje. Vi er en global virksomhed med mere end 14,500 ansatte.

Coloplast-logoet er et registreret varemærke tilhørende Coloplast A/S. © 2022-11.

Alle rettigheder forbeholdes Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark.

Vedhæftet fil

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

RULE 2.9 ANNOUNCEMENT1.2.2023 16:40:00 CET | Press release

NOT FOR RELEASE, PUBLICATION OR DISTRIBUTION, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN, INTO OR FROM ANY JURISDICTION WHERE TO DO SO WOULD CONSTITUTE A VIOLATION OF THE RELEVANT LAWS OF SUCH JURISDICTION FOR IMMEDIATE RELEASE 1 FEBRUARY 2023 PAYPOINT PLC ("PAYPOINT") RULE 2.9 ANNOUNCEMENT In accordance with Rule 2.9 of The City Code on Takeovers and Mergers, the Company confirms that, as at the date and time of this announcement, its issued share capital consists of 68,986,938 ordinary shares of 1/3 pence each, which carry voting rights of one vote per share. The Company does not hold any ordinary shares in treasury. The International Securities Identification Number for the Company's ordinary shares is GB00B02QND93. Enquiries: PayPoint plc Brian McLelland, Company Secretary +44(0)7721211100

Treasury Bond Auction Announcement - RIKB 26 1015 - RIKS 37 01151.2.2023 16:31:00 CET | Press release

SeriesRIKB 26 1015RIKS 37 0115ISINIS0000034874IS0000033793Maturity Date10/15/202601/15/2037Auction Date02/03/202302/03/2023Settlement Date02/08/202302/08/202310% addition02/07/202302/07/2023 On the Auction Date, between 10:30 am and 11:00 am, the Government Debt Management will auction Treasury bonds in the Series, with the ISIN numbers and with the Maturity Dates according to the table above. Payments for the Treasury bonds must be received by the Central Bank before 14:00 on the Settlement Date, and the Bonds will be delivered in electronic form on the same day. Article 6 of the General Terms of Auction for Treasury bonds applies for the right to purchase an additional 10%. Further reference is made to the description of the Treasury bond and the General Terms of Auction for Treasury bonds on the Government Debt Management website. For additional information please contact Oddgeir Gunnarsson, Government Debt Management, at +354 569 9635.

The Board of Directors of Talenom Plc has decided on a directed share issue as part of acquisitions1.2.2023 15:40:00 CET | Press release

Talenom Plc, Stock Exchange Release 1 February 2023 at 16:40 EET The Board of Directors of Talenom Plc has decided on a directed share issue as part of acquisitions Talenom Plc announced two acquisitions on 1 February 2023. Part of the purchase prices will be paid in cash and part with new shares of Talenom Plc subscribed in a directed share issue. The transaction prices are not disclosed. As part of the transactions, Talenom has decided to issue 50,825 new shares in a directed share issue for the sellers of the acquisition targets, i.e., BKF Asesores, S.L. and R2 Redovisning Ab. The subscription date for the shares is 1 February 2023. The number of new shares to be issued corresponds with some 0.11 percent of all Talenom Plc's shares prior to the share issue. After the registration of the new shares the total number of shares in Talenom Plc is 44,986,213 shares. The new shares will carry shareholder rights as of their registration day, estimated on 3 February 2023. The shares issued i

Talenom expands its operations in Spain by acquiring an accounting firm in Madrid1.2.2023 15:35:00 CET | Press release

Talenom Plc, press release 1 February 2023 at 16:35 EET Talenom expands its operations in Spain by acquiring an accounting firm in Madrid Talenom Plc has agreed to acquire the entire share capital of BKF Asesores, S.L., an accounting firm operating in Madrid, Spain. The acquired business will be transferred to Talenom on 1 February 2023. BKF Asesores, S.L. provides accounting, payroll and advisory services mainly to SMEs. The net sales transferred to Talenom from the acquired business is some EUR 0.7 million annually. The company employs a total of nine persons who will continue to work for Talenom. In the short term, the acquisition will not have any significant impact on Talenom’s financial position or future outlook. Talenom combines software development with expertise in the accounting industry in a unique way. The aim of the company is to grow both organically and through acquisitions in Finland and in Europe. Further information: Otto-Pekka Huhtala CEO, Talenom Plc +358 40 703 85