Coloplast A/S - Selskabsmeddelelse 10/2022 - Årsrapport 2021/22 & Vederlagsrapport 2021/22

Årets resultat i hovedpunkter for 2021/22

• Coloplast leverede en organisk vækst på 6% for regnskabsåret. Omsætning målt i danske kroner steg 16% til 22.579 mio. kr. Den organiske vækst pr. forretningsområde var 7% i Stomi, 6% i Kontinens, 9% i Urologi og 4% i Hud- og Sårpleje (Sårpleje 4%). Stemme og Respiratorisk pleje bidrog med 6 procentpoint til den rapporterede vækst.
  • Driftsresultatet (EBIT) før særlige poster var 6.910 mio. kr., en stigning på 9% i forhold til sidste år. Overskudsgraden før særlige poster var 31% mod 33% sidste år og inkluderer afskrivninger på immaterielle anlægsaktiver på 152 mio. kr. relateret til købet af Atos Medical. Overskudsgraden (EBIT-margin) efter særlige poster var 29%, bl.a. som følge af 471 mio. kr. i særlige poster1.
  • Afkastet af den investerede kapital efter skat før særlige poster var 27% mod 45% sidste år, hvilket bl.a. skyldes den negative effekt af opkøbet af Atos Medical. Indtjeningen pr. aktie (EPS), udvandet, før særlige poster steg 3% til 23,82 kr.
  • Bestyrelsen anbefaler, at der udbetales et yderligere udbytte på 15,00 kr. pr. aktie, hvormed den samlede udbyttebetaling for året vil være 20,00 kr. pr. aktie mod 19,00 kr. pr. aktie sidste år.

Finansielle forventninger for 2022/23 – organisk omsætningsvækst på 7-8% og en overskudsgrad på 28-30%

• Den forventede organiske omsætningsvækst er 7-8% i faste valutakurser. Den rapporterede vækst i danske kroner forventes at være 11-12% og inkluderer et vækstbidrag fra opkøbet af Atos Medical på omkring 3 procentpoint (4 måneders effekt) samt positiv påvirkning fra valutakurser på omkring 1 procentpoint.
  • Den rapporterede overskudsgrad forventes at være 28-30% som følge af stigende inputomkostninger, især for råvarer og elektricitet i Ungarn, delvist opvejet af driftsbesparelser, effektivitetsforbedringer og fokus på omkostningsstyring.
  • Anlægsinvesteringer forventes at udgøre ca. 1,4 mia. kr. Den effektive skatteprocent forventes at blive ca. 21%.

Se Årsrapporten 2021/22 og Vederlagsrapport 2021/22 i nedenstående links.

Vores mission
At gøre livet lettere for mennesker
med behov inden for intim sundhedspleje

Vores værdier
Nærhed... for bedre at forstå
Passion... for at gøre en forskel
Respekt og ansvarlighed... for at vejlede os

Vores vision
At sætte den globale standard
for at lytte og handle

For yderligere information, kontakt venligst

Investorer og analytikere

CVR nr. 69749917

Hjemmeside
www.coloplast.com

Denne meddelelse foreligger på dansk og engelsk. I tvivlstilfælde er den engelske udgave gældende.

Coloplast udvikler, producerer og markedsfører produkter og serviceydelser, der gør livet lettere for mennesker med meget personlige og private lidelser. Vi arbejder tæt sammen med brugerne af vores produkter for at udvikle nye produkter, der løser deres særlige behov. Vi kalder det intim sundhedspleje. Coloplast har fem forretningsområder: Stomi, Kontinens, Hud- og Sårpleje, Urologi og Stemme og Respiratorisk Pleje. Vi er et globalt selskabet med mere end 14.500 ansatte.

Coloplast-logoet er et registreret varemærke tilhørende Coloplast A/S. © 2022-11.
Alle rettigheder forbeholdes. Coloplast A/S, 3050 Humlebæk, Danmark.

Vedhæftede filer

For at se dette indhold fra www.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.
For at se dette indhold fra ml-eu.globenewswire.com, så skal du give din accept på toppen af denne side.

Information om GlobeNewswire by notified

Følg pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Flere pressemeddelelser fra GlobeNewswire by notified

Giambattista Valli dazzles Barcelona during the Bridal Night19.4.2024 12:41:00 CEST | Press release