Helse Stavanger HF

Cøliakere får nytt opplæringstilbud

Eneste medisin for personer med cøliaki er glutenfritt kosthold. Opplæring innen kosthold er derfor avgjørende for bli frisk. Seksjon for klinisk ernæring ved Stavanger universitetssjukehus (SUS) måtte tenke nytt da kostholdskursene for personer med cøliaki måtte avlyses.

Oddveig Fossdal Drøpping, seksjonsleder ved seksjon for klinisk ernæring ved SUS.

Dette er en av historiene om hvordan koronapandemien har bragt med seg gode endringer.

- Da koronapandemien kom, måtte vi tenke annerledes for å fortsatt kunne gi pasientene god behandling. Resultatet er en video der personer med cøliaki får avgjørende kostholdsopplæring helt smittefritt, sier Oddveig Fossdal Drøpping, seksjonsleder for Seksjon for ernæring ved Stavanger universitetssjukehus (SUS).

Cøliaki er en autoimmun sykdom som skyldes en overfølsomhet overfor gluten. Gluten er et protein som finnes i hvete, rug, bygg og spelt. Ved inntak av gluten blir tynntarmens slimhinne betent, tarmtottene redusert og evnen til å absorbere næringsstoffer fra kosten svekkes. En av 100 personer i Norge kan ha diagnosen cøliaki, men under halvparten blir diagnostisert.

Utgjør den store forskjellen

Udiagnostiserte personer med cøliaki har høyere risiko for å utvikle kreft og psykiske sykdommer enn andre. Personer med cøliaki har også ni ganger mer sannsynlighet for å få en rekke kroniske tarmsykdommer, som ulcerøs kolitt. Nettopp derfor er kostholdsveiledning avgjørende.

400 pasienter og pårørende er årlig på cøliaki-heldagskurs hos ved Lærings- og mestringssenteret ved SUS. Men da koronapandemien kom, så måtte disse kursene utsettes. Dermed snudde Drøpping og kollegene hennes seg rundt. De søkte om midler fra Stiftelsen Damm for å lage en opplæringsvideo som kan sees hjemme fra stua.

- Dette er helt smittefri opplæring. God kostholdsveiledning utgjør en store forskjellen på gode og dårlige dager for personer med cøliaki, og derfor er det så viktig at de får dette tilbudet uansett korona eller ikke, fortsetter Drøpping.

Blir nasjonal opplæringsfilm

Nå er filmen klar, og kommer til å bli brukt nasjonalt i sykehus-Norge som kostholdsveiledning for personer som får diagnosen cøliaki. Drøpping understreker at dette ikke vil være eneste opplæring for pasientene i framtida, men at det blir et godt supplement til det som allerede finnes.

Videoen finnes her: https://youtu.be/YIjvIIW13oE

Opplæringsvideo laget til personer med cøliaki og deres pårørende.
Videokanal

Oddveig Fossdal Drøpping
Seksjonsleder ved seksjon for klinisk ernæring
Stavanger universitetssjukehus

Bilder

Last ned bilde
Brukerrepresentant Aud Torhild Fjellså (fra venstre), seksjonsleder Oddveig Fossdal Drøpping ved seksjon for klinisk ernæring og Andreas Melvær i Melvær&co, som har produsert filmen.
Last ned bilde

Om Helse Stavanger HF

Helse Stavanger HF
4068 Stavanger

51 51 80 00http://www.helse-stavanger.no

Stavanger universitetssjukehus er et av landets seks universitetssykehus og blant Norges største akuttsykehus - der respekt, trygghet og kvalitet er kjerneverdiene. Sykehuset har mer enn 7800 medarbeidere fra over 30 nasjoner, og betjener en befolkning på over 369 000 i Sør-Rogaland - fra Hjelmeland i nord til Sokndal i sør.

Følg saker fra Helse Stavanger HF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Helse Stavanger HF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Helse Stavanger HF