CLIA - Cruise Lines International Association

CLIA-uttalelse vedrørende feilinformasjon om forbud mot cruiseskip i Venezia

Det eksisterer per i dag ikke noe forbud som hindrer cruiseskip i å besøke Venezia – alle påstander om dette er regelrett feilinformasjon. Diskusjonen rundt cruiseskipenes fremtid i Giudecca-kanalen har pågått i flere år og har aldri til dags dato blitt konkretisert i noe som helst som kan kalles forbud mot cruiseskip.

Denne diskusjonen vil fortsette i tiden fremover siden Danilo Toninelli, den italienske transportministeren, informerte i går det italienske parlamentet om at han har satt sammen en arbeidsgruppe for å prøve å finne alternative løsninger til at store cruiseskip går den sentrale Giudecca-kanalen inn til sentrum av Venezia. Det kan i fremtiden medføre at noen skip blir omdirigert til fastlandet Fusina og Lombardia-terminalene frem til slutten av året, men ingen avgjørelse har blitt tatt.

Næringen er en aktiv deltager og medspiller i denne debatten og har hele tiden fremholdet at cruisenæringen er rede til å ta i bruk nye løsninger men da må italienske myndigheter bestemme seg – vi er klar!

- Cruiseindustrien har jobbet tett med ministeren, borgemesteren i Venezia, Veneto-regionen, havnevesenet og flere andre interessegrupper for å finne en bærekraftig løsning for at de store cruiseskipene skal få tilgang til havnen i Marittima uten å seile gjennom Giudecca-kanalen. Vi støtter derfor en avtale som er utviklet av Comitatone i 2017, som foreskriver å utnytte den såkalte Vittorio Emanuele-kanalen som den beste og mest forsvarlige løsningen for å flytte større cruiseskip bort fra Giudecca i sentrum av Venezia, uttaler Tor Christian Sletner, Vice President CLIA og ansvarlig for maritim politikk og myndighetskontakt i Europa.

- CLIAs medlemmer støtter og ønsker implementeringen av denne viktige løsningen velkommen og ønsker ikke at en direkte feilaktig påstand om forbud mot cruiseskip skal prege debatten om cruiseturisme her hjemme – forbud mot alt man ikke liker har aldri vært en løsning i Norge og er ikke en løsning i Venezia i denne saken heller, sier Sletner.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Martyn Griffiths, tlf. +32 (0)479 97 21 56, e-post: mgriffiths@cruising.org

Om CLIA - Cruise Lines International Association

CLIA - Cruise Lines International Association

Om Cruise Lines International Association (CLIA) – en industri, en stemme: Cruise Lines International Association (CLIA) er verdens største bransjeforening for cruise industrien, og er en enhetlig stemme og ledende autoritet i det globale cruisefellesskapet. Foreningen har 15 kontorer globalt med representasjon i Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Australasia. CLIA støtter politikk og praksis som fremmer et trygt, sikkert, sunt og bærekraftig cruiseskipmiljø for de mer enn 30 millioner passasjerene som er anslått å reise med cruise i 2019, og er dedikert til å promotere cruise-opplevelsen. Medlemmene består av verdens mest prestisjefylte hav-, elv- og spesialfartøylinjer; et høyt trent og sertifisert reisebyråsamfunn; og cruiselinjeleverandører og partnere, inkludert havner og destinasjoner, skipsutvikling, leverandører og forretningstjenester. Organisasjonens oppgave er å være den samlede globale organisasjonen som hjelper medlemmene å lykkes ved å gå inn for, utdanne og promotere for cruisesamfunnets felles interesser. For mer informasjon, besøk www.cruising.org eller følg Cruise Lines International Association på CLIA Facebook- og Twitter-sider (@CLIAGlobal og @CLIAEurope).

Følg pressemeldinger fra CLIA - Cruise Lines International Association

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CLIA - Cruise Lines International Association på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CLIA - Cruise Lines International Association

Hvordan kan vi utvikle cruisenæringen til en fremtidsnæring for norske fjorder?11.8.2023 05:00:00 CEST | Pressemelding

På grunnlag av Menon Economics’ rapport «Cruiseturismen må utvikles som en integrert del av reiselivsnæringen på en bærekraftig måte», slipper CLIA, Cruise Norway og European Cruise Service, samlet i koalisjonen "Cruiseplattformen", en oppdatert rapport fra Menon Economics. Menon-rapporten ble gitt tidligere i år som et bidrag fra forskjellige interessenter til Reisemålsutvalget. Hovedpoenget er å forklare og etablere en strategi for en grønn, bærekraftig utvikling av cruiseturismen som en integrert del av norsk reiselivsnæring. Rapportens hovedfunn viser at næringen har rom for å skape større verdier på land og sammen med myndighetene mulighet til å møte klimamålene satt i Parisavtalen.