CLIA - Cruise Lines International Association

CLIA ansetter ny generaldirektør for Europa

Marie-Caroline Laurent tar med seg verdifull erfaring fra europeisk samferdselspolitikk.

(Brussel, Belgia): Næringsorganisasjonen Cruise Lines International Association (CLIA) ansetter Marie-Caroline Laurent som generaldirektør for CLIA i Europa, med virkning fra 15. november 2021.

Laurent er transportpolitisk ekspert som kommer fra lederroller i International Air Transport Association (IATA) i nesten et tiår, blant annet som assisterende direktør for EU-saker. Tidligere har hun arbeidet med politikkutvikling for Association of European Airlines og har også fungert som parlamentarisk rådgiver ved Europaparlamentet og som politiker i det amerikanske handelskammeret i EU.

Dagens direktør Ukko Metsola går som planlagt av, for å tilbake til Royal Caribbean Group fra nyttår. I overgangsperioden skal han fungere som rådgiver for Marie-Caroline Laurent.

- Jeg er glad for å kunne ønske Marie-Caroline Laurent velkommen, sier Kelly Craighead som er President for CLIA globalt. – Laurent vil bidra med en bred erfaring fra den europeiske transportpolitiske arenaen. Hun vil kunne vise fremsnakke cruise som hjertet av fremtidig bærekraftig turisme og demonstrere viktigheten av cruiseskip for den bredere maritime teknologiske utviklingen. Med hennes lange erfaring og kontakt med EU-institusjoner, vil Marie-Caroline være godt posisjonert til å fortsette å videreføre CLIAs engasjement for europeiske politiske spørsmål i Brussel, sier Craighead.

Craighead takker samtidig avgående direktør Ukko Metsola for hans innsats i Europa i en kritisk overgangsperiode, der cruiseoperasjoner gradvis er blitt innfaset igjen.

Marie-Caroline Laurent sier: - Jeg er lidenskapelig opptatt av den positive effekten av transport- og turistsektoren som støtter bedrifter og levebrød i alle europeiske land. Transport er en av verdens mest innovative industrier, og bygging av cruiseskip er kjernen i den maritime europeiske økonomien. Cruiserederier er i forkant av det grønne maritime skiftet og er godt posisjonert for å hjelpe EU med en bærekraftig utvikling. Jeg ser frem til å samarbeide med medlemmene, våre industripartnere og politikere for å bidra til å påvirke Europas ledere til å bygge en virkelig bærekraftig reiselivsnæring i Europa.

Om CLIA - Cruise Lines International Association

CLIA - Cruise Lines International Association

Om Cruise Lines International Association (CLIA) – en industri, en stemme: Cruise Lines International Association (CLIA) er verdens største bransjeforening for cruiseindustrien, og er en enhetlig stemme og ledende autoritet i det globale cruisefellesskapet. Foreningen har 15 kontorer globalt med representasjon i Nord- og Sør-Amerika, Europa, Asia og Australasia. CLIA støtter politikk og praksis som fremmer et trygt, sikkert, sunt og bærekraftig cruiseskipmiljø for de mer enn 30 millioner passasjerene som er anslått å reise med cruise i 2019, og er dedikert til å promotere cruise-opplevelsen. Medlemmene består av verdens mest prestisjefylte hav-, elv- og spesialfartøylinjer; et høyt trent og sertifisert reisebyråsamfunn; og cruiselinjeleverandører og partnere, inkludert havner og destinasjoner, skipsutvikling, leverandører og forretningstjenester. Organisasjonens oppgave er å være den samlede globale organisasjonen som hjelper medlemmene å lykkes ved å gå inn for, utdanne og promotere for cruisesamfunnets felles interesser. For mer informasjon, besøk www.cruising.org eller følg Cruise Lines International Association på CLIA Facebook- og Twitter-sider (@CLIAGlobal og @CLIAEurope).

Følg pressemeldinger fra CLIA - Cruise Lines International Association

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra CLIA - Cruise Lines International Association på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra CLIA - Cruise Lines International Association

Hvordan kan vi utvikle cruisenæringen til en fremtidsnæring for norske fjorder?11.8.2023 05:00:00 CEST | Pressemelding

På grunnlag av Menon Economics’ rapport «Cruiseturismen må utvikles som en integrert del av reiselivsnæringen på en bærekraftig måte», slipper CLIA, Cruise Norway og European Cruise Service, samlet i koalisjonen "Cruiseplattformen", en oppdatert rapport fra Menon Economics. Menon-rapporten ble gitt tidligere i år som et bidrag fra forskjellige interessenter til Reisemålsutvalget. Hovedpoenget er å forklare og etablere en strategi for en grønn, bærekraftig utvikling av cruiseturismen som en integrert del av norsk reiselivsnæring. Rapportens hovedfunn viser at næringen har rom for å skape større verdier på land og sammen med myndighetene mulighet til å møte klimamålene satt i Parisavtalen.