Clean Motion i nytt innovationsprojekt med målet att slippa ladda med sladd

Clean Motion kommer att samarbetamed tre svenska bolag och RISE, för att tillsammans utveckla och testa olika elektriska drivlinor anpassade för mindre fordon. Målet är att kunna minimera behovet av laddning med sladd genom att kombinera olika tekniska lösningar som bland annat, ensolcells-kaross och vätgasdrift tillsammans en högeffektiv drivlina. Projektet är delfinansierat av Energimyndigheten och löper från början av 2022 till slutet av 2023.

Clean Motion har beviljats stöd av Energimyndigheten för ett innovationsprojekt med fokus på små och lätta elfordon. Projektet leds av RISE (Research Institutes of Sweden) och genomförs tillsammans med tre andra svenska bolag, BEVI, Micropower och myFC. Syftet är att bygga kompetens inom området genom att utveckla och testa olika elektriska drivsystem anpassade för små och lätta fordon med minimalt behov av laddinfrastruktur.

Projektet pågår under 2022 och 2023 och kommer att bygga på fyra centrala delar:

• Framtagning av en elektrifierad batteridrivlina
  • Framtagning av en bränslecells drivlina optimerad för mindre fordon
  • Utveckling av en solcellskaross för test av energiautonomi med koppling till batterilager
  • Utveckling av en skräddarsydd elmotor utan permanentmagneter

Målet är att ta fram tre drivline-varianter som ska testas och utvärderas ur både tekniska och ekonomiska perspektiv, för att kunna vara globalt konkurrenskraftiga. Den stora delen för Clean Motion är framtagning av solcell-karossen som är en vidareutveckling av den kaross som bolagets senast presenterade fordon, Re:volt kommer att ha.

 – ”Syftet med just solcellskarossen är att förlänga räckvidden och i vissa fall helt bortse från konventionell laddning. Då det många gånger saknas utbyggd infrastruktur för laddning, i framför allt soliga länder, kommer solcellskarossen att bidra till eldrivna transporter som annars ej är möjlig. Detta i kombination med låg kostnad möjliggör eldrivna transporter för människor som inte hade haft möjligheten annars.”, säger William Collings, Director Electric Vehicle Technology på Clean Motion.

Clean Motions vision är att göra hållbar mobilitet tillgängliga för den globala breda massan. För att kunna göra så måste man vara innovativ och testa nya tekniska lösningar som har potential att kunna kapa så mycket som möjligt av kostnaden för laddning och framdrift. Där ladd infrastrukturen och batterikostnaderna är de stora posterna.

 Göran Folkesson, vd på Clean Motion, – ”Vårt senaste fordon Re:volt har solceller på taket. De ger upp till tio mils räckvidd per dag under rätt förhållanden. Men om resultaten i projektet faller väl ut, kommer vi kunna öka den siffran markant – och därmed helt eliminera behovet av ladd-stopp i många delar av världen.”

Jonsered, 2021-12-23

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Director Commercial Operations, Clean Motion AB
Tel: +46 70 611 26 98
Email: christoffer@cleanmotion.se

För mer information om övriga projektpartners:
Bevi: https://www.bevi.se/
Micropower: https://micropower-group.com/
myFC: https://www.myfc.se/
RISE Research Institutes of Sweden: https://www.ri.se/sv

Om Clean Motion AB

Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd att använda. Bolagets elfordon, Zbee och Re:volt, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North vid NasdaqStockholm.CertifiedAdviser är G&W Fondkommission, e-post:ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.
För ytterligare information, vänligen besök:www.cleanmotion.se.

Scandinavian Tobacco Group A/S: Transactions in connection with share buy-back programme17.1.2022 09:15:00 CET | Press release

Company Announcement No. 3/2022 Copenhagen, 17 January 2022 Transactions in connection with share buy-back programme On 10 March 2021, Scandinavian Tobacco Group A/S (“STG”) announced that a share buy-back programme of an aggregated price of up to DKK 600 million was launched with the purpose to adjust the Company’s capital structure and meet obligations relating to the Group’s share-based incentive programme. The buy-back programme is executed in accordance with Regulation No. 596/2014 of the European Parliament and Council of 16 April 2014 (the “Market Abuse Regulation”) and Commission Delegated Regulation (EU) 2016/1052, also referred to as the Safe Harbour rules. The share buy-back programme will end no later than 28 February 2022. The following transactions have been executed from 10 January to 14 January 2022: Number of sharesAverage purchase price, DKKTransaction value, DKKAccumulated, last announcement4,015,833513,137,59110 January 202221,758137.472,990,98111 January 202214,980

Stolt-Nielsen Limited to Host a Video Conference to Present the Fourth Quarter and Full Year 2021 Results17.1.2022 09:00:00 CET | Press release

LONDON, January 17 , 2022 – Stolt-Nielsen Limited (Oslo Børs: SNI) will host a video conference to present the Company’s unaudited results for the fourth quarter and full year 2021 on Thursday, January 27, 2022 at 14:00 CET (08:00 EST, 13:00 GMT). The presentation and video conference will be hosted by: - Mr. Niels G. Stolt-Nielsen - Chief Executive Officer, Stolt-Nielsen Limited - Mr. Jens F. Grüner-Hegge - Chief Financial Officer, Stolt-Nielsen Limited - Mr. Lucas Vos - President, Stolt Tankers Those who wish to watch the live broadcast may access it here The presentation will be published on our website: https://www.stolt-nielsen.com/en/investors/reports-presentations/ For additional information please contact: Jens F. Grüner-Hegge Chief Financial Officer UK +44 (0) 20 7611 8985 j.gruner-hegge@stolt.com Ellie Davison Head of Corporate Communications UK +44 (0) 20 7611 8926 e.davison@stolt.com About Stolt-Nielsen Limited Stolt-Nielsen Limited (SNL or 'the Company') is a long-term inv