Clean Motion i nytt innovationsprojekt med målet att slippa ladda med sladd

Clean Motion kommer att samarbetamed tre svenska bolag och RISE, för att tillsammans utveckla och testa olika elektriska drivlinor anpassade för mindre fordon. Målet är att kunna minimera behovet av laddning med sladd genom att kombinera olika tekniska lösningar som bland annat, ensolcells-kaross och vätgasdrift tillsammans en högeffektiv drivlina. Projektet är delfinansierat av Energimyndigheten och löper från början av 2022 till slutet av 2023.

Clean Motion har beviljats stöd av Energimyndigheten för ett innovationsprojekt med fokus på små och lätta elfordon. Projektet leds av RISE (Research Institutes of Sweden) och genomförs tillsammans med tre andra svenska bolag, BEVI, Micropower och myFC. Syftet är att bygga kompetens inom området genom att utveckla och testa olika elektriska drivsystem anpassade för små och lätta fordon med minimalt behov av laddinfrastruktur.

Projektet pågår under 2022 och 2023 och kommer att bygga på fyra centrala delar:

• Framtagning av en elektrifierad batteridrivlina
  • Framtagning av en bränslecells drivlina optimerad för mindre fordon
  • Utveckling av en solcellskaross för test av energiautonomi med koppling till batterilager
  • Utveckling av en skräddarsydd elmotor utan permanentmagneter

Målet är att ta fram tre drivline-varianter som ska testas och utvärderas ur både tekniska och ekonomiska perspektiv, för att kunna vara globalt konkurrenskraftiga. Den stora delen för Clean Motion är framtagning av solcell-karossen som är en vidareutveckling av den kaross som bolagets senast presenterade fordon, Re:volt kommer att ha.

 – ”Syftet med just solcellskarossen är att förlänga räckvidden och i vissa fall helt bortse från konventionell laddning. Då det många gånger saknas utbyggd infrastruktur för laddning, i framför allt soliga länder, kommer solcellskarossen att bidra till eldrivna transporter som annars ej är möjlig. Detta i kombination med låg kostnad möjliggör eldrivna transporter för människor som inte hade haft möjligheten annars.”, säger William Collings, Director Electric Vehicle Technology på Clean Motion.

Clean Motions vision är att göra hållbar mobilitet tillgängliga för den globala breda massan. För att kunna göra så måste man vara innovativ och testa nya tekniska lösningar som har potential att kunna kapa så mycket som möjligt av kostnaden för laddning och framdrift. Där ladd infrastrukturen och batterikostnaderna är de stora posterna.

 Göran Folkesson, vd på Clean Motion, – ”Vårt senaste fordon Re:volt har solceller på taket. De ger upp till tio mils räckvidd per dag under rätt förhållanden. Men om resultaten i projektet faller väl ut, kommer vi kunna öka den siffran markant – och därmed helt eliminera behovet av ladd-stopp i många delar av världen.”

Jonsered, 2021-12-23

För mer information, vänligen kontakta:
Christoffer Sveder
Director Commercial Operations, Clean Motion AB
Tel: +46 70 611 26 98
Email: christoffer@cleanmotion.se

För mer information om övriga projektpartners:
Bevi: https://www.bevi.se/
Micropower: https://micropower-group.com/
myFC: https://www.myfc.se/
RISE Research Institutes of Sweden: https://www.ri.se/sv

Om Clean Motion AB

Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer elfordon. Bolagets vision är att utveckla verkligt hållbara produkter som den stora massan av världens befolkning har råd att använda. Bolagets elfordon, Zbee och Re:volt, är lätt, har en hög effektivitet och således en mycket god driftsekonomi. Clean Motion förser marknaden med säkra och energieffektiva fordon för en hållbar stadstrafikmiljö.

Clean Motion AB är listat på First North vid NasdaqStockholm.CertifiedAdviser är G&W Fondkommission, e-post:ca@gwkapital.se, telefon: 08- 503 000 50.
För ytterligare information, vänligen besök:www.cleanmotion.se.

IBFD announces a new online transfer pricing qualification to further enhance its tax training offering10.8.2022 10:00:00 CEST | Press release

AMSTERDAM, Aug. 10, 2022 (GLOBE NEWSWIRE) -- IBFD has released the new Advanced Professional Certificate in Transfer Pricing – II (APTCP-II). This market-leading online qualification is aimed at professionals who have a basic understanding about the principles of transfer pricing and wish to enhance their knowledge further in this field. How is the course structured? Starting on 1 November 2022, the six-month programme consists of four courses, each containing several modules that guide you on transfer pricing at an intermediate level in the following areas: Transfer Pricing and Business RestructuringTransfer Pricing ControversyTransfer Pricing and Indirect TaxationOperational Transfer Pricing What skills will you gain? The key skills that you will learn and be able to put into practice are: Be able to determine the transfer pricing aspects of business restructuringsBuild and apply a transfer pricing controversy framework, detect risks and understand various dispute mechanismsDefine a

Release of Marimekko's Half-year Financial report, 1 January–30 June 202210.8.2022 10:00:00 CEST | Press release

Marimekko Corporation, Press release 10 August 2022 at 11.00 a.m. Release of Marimekko's Half-year Financial report, 1 January–30 June 2022 Marimekko Corporation’s Half-year Financial Report 1 January–30 June 2022 will be published on Wednesday 17 August 2022 at 8.00 a.m. EEST. The report and related materials will be available on the company’s website at https://company.marimekko.com/en/investors/ after the publication. A media and investor conference will be held in English on 17 August 2022 at 2.00 p.m. EEST. A live webcast of the conference can be followed at https://marimekko.videosync.fi/q2-2022-results, and a recording of the webcast will be available at the same address later. Questions can be asked during the live webcast in writing. Additional information: Anna Tuominen, Marimekko Communications Tel. +358 40 584 6944 anna.tuominen@marimekko.com DISTRIBUTION: Key media Marimekko is a Finnish lifestyle design company renowned for its original prints and colors. The company’s pr