Citroën ë-Berlingo: Originalen blir elektrisk

Da Citroën introduserte Berlingo Multispace i 1996 var den en perfekt kombinasjon av robust nyttekjøretøy og en praktisk flerbruksbil for hele familien. Med introduksjonen av helt nye ë-Berlingo tilfredsstiller den også dagens krav til utslippsfri transport av inntil syv personer.

Den nye elbilen fra Citroën tar plass i et segment der utvalget så langt har vært svært begrenset. For mange familier er det vanskelig å få plass til både voksne, barn og alt utstyret som hører til aktiviteter, både sommer og vinter. Nye Citroën ë-Berlingo er ekstremt fleksibel og gir deg masse plass innvendig..

ë-Berlingo kommer med en eller to skyvedører og i to lengder. L1 er 4,40 meter lang, mens L2, har en lengde på 4,75 meter. Under gulvet ligger et 50 kWh litium-ion-batteri som gir en rekkevidde på 280 kilometer (WLTP).

- Elektrifiseringen av Berlingo løser flere utfordringer. Rekkevidde nok til alle dagliglivets gjøremål, kravet til nok plass og fleksible løsninger. Derfor tror vi at vår nye ë-Berlingo vil passe perfekt i et krevende, men modent norsk elbilmarked, sier Ole S. Nedenes, merkesjef for Citroën i Bertel O. Steen.

Lastet med utstyr

Nye ë-Berlingo kommer med alt det komfort- og sikkerhetsutstyret som vi kjenner fra resten av personbilfamilien til Citroën. Det inkluderer head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling, stabilitetsprogram for tilhenger og automatisk nødbrems med fotgjengeroppdagelse. Sentralt i midtkonsollen sitter også en 8-tommers skjerm og et infotainmentsystem som støtter både Apple CarPlay og Android Auto.

Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.

For den som trenger ekstra grep for å ta seg helt opp til hytta, kan ë-Berlingo også utstyres med Citroëns avanserte Grip Control.

Rask lading

Citroën ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) og et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Batteriet som består av 216 celler og 18 moduler er plassert under gulvet, noe som gir lavt tyngdepunkt, god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.

- Takket være at Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, fungerer ë-Berlingo svært godt også på lengere turer. 80 prosent av batteriet kan lades på 30 minutter, sier Nedenes.

ë-Berlingo leveres standard med enfase 7,4 kW ombordlader, men kan også leveres med trefase 11 kW-lader som tilbehør. Lading og forvarming kontrollerer du enkelt via appen MyCitroën.

Familiens hverdagshelt

Uansett hvilken av de to lengdene du velger, er nye Citroën ë-Berlingo en hverdagshelt som hjelper deg med alle typer transport. Om du legger ned baksetene, gir L1-versjonen deg et lasterom på 2126 liter, mens L2 laster imponerende 2693 liter. I tillegg kan du også legge ned passasjersetet, noe som gir deg plass til å transportere objekter på inntil 3,44 meter.

For ekstra romfølelse kan ë-Berlingo også leveres med panoramatak. Dette i kombinasjon med lagringsplass i taket, gjør det til en favoritt både blant barn og voksne.

Kundene kan velge mellom et standard 60/40-delt baksete, eller tre individuelle seter. Uansett hvilken løsning du velger, har alle setene på andre rad Isofix-fester som standard, og plass nok til tre barneseter ved siden av hverandre.

Nye ë-Berlingo kommer til Citroën-forhandlerne denne høsten. Sammen med testvinneren ë-C4, ë-Spacetourer og ladbare C5 Hybrid, danner den en historisk sterk portefølje av elektrifiserte personbiler fra Citroën.