Citroën ë-Berlingo: Fleksibel, komfortabel og elektrisk
Når Citroën senere i år lanserer sin nye ë-Berlingo, gir det tilgang til elektrisk mobilitet for svært mange av de som har varebilen som ett av sine viktigste verktøy.

Det minste medlemmet av Citroëns varebilfamilie følger dermed i fotsporene til den større ë-Jumpy, som nylig ble kåret årets varebil 2021. I likhet med storebror har ë-Berlingo tatt overgangen til elektrisk drivlinje uten kompromisser, og leverer samme modularitet og komfort som den fossile versjonen.
- Citroën Berlingo har en svært sterk posisjon i markedet for de små varebilene. Helt siden den første gang ble lansert i 1996 har den vært kjent for sine praktiske løsninger og stadige forbedringer. Det at den nå blir elektrisk, er selvsagt en helt naturlig evolusjon – og gjør at den bare passer enda bedre for det norske markedet, sier Roy Erik Johnsen, merkesjef PSA varebil hos Bertel O. Steen.
Utslippsfri problemløser
Med en rekkevidde på 275 kilometer (foreløpige tall) etter WLTP-standarden, er nye ë-Berlingo bygget på e-CMP plattformen fra PSA. Takket være at batteriene er plassert under gulvet, kan Citroën beholde lasteplassen og fleksibiliteten som Berlingo alltid har vært kjent for.
ë-Berlingo kan transportere to eller tre personer og kommer i to lengder. M, som er 4.40 meter lang, og XL, som har en lengde på 4,75 meter. Med en høyde på 1.84, passer den perfekt inn, også i trange parkeringshus.
Et eksempel på den unike fleksibiliteten, er muligheten for å legge ned passasjersetet, noe som gir deg mulighet for å frakte objekter på henholdsvis 3,09 meter i M-versjonen, og hele 3.44 meter i den lengste utgaven av ë-Berlingo.
- Som i fossilversjonen kan du frakte to europaller etter hverandre. Med en nyttelast på inntil 800 kilo og hengervekt på 750 kilo, er vi helt sikre på at nye ë-Berlingo fyller behovet mange profesjonelle varebilbrukere har for å tilpasse seg utslippsfri mobilitet, sier Johnsen.
Klasseledende
ë-Berlingo har en motor på 100 kW (136 hestekrefter) som leverer et dreiemoment på 260 Newtonmeter. Topphastigheten er elektronisk begrenset til 130 kilometer i timen. Batterienes plassering lavt i bilen, bidrar til god stabilitet og forutsigbare kjøreegenskaper.
Litium ion-batteriet på 50 kWh kan hurtiglades med inntil 100 kW, noe som gjør at 80 prosent av batteriet lades på 30 minutter – noe som er raskest i denne klassen.
Sikkerhet og førerassistanse
Nye ë-Berlingo har tatt med seg komfort- og sikkerhetsutstyr som vi kjenner fra Citroëns personbiler. Head-up-display, aktiv filholder, skiltgjenkjenning, kollisjonsvarsling og automatisk nødbrems, er bare noen av dem. Støtte for Apple CarPlay og Android Auto bidrar også til å gjøre arbeidsdagen enklere.
Parkeringssensorer foran og bak sørger for å varsle føreren om hindringer, også i blindsonen. Avhengig av utstyrsnivå får du også ryggekamera med 180-graders synsvinkel.
Salget av nye ë-Berlingo starter denne våren, og de første kundene vil etter planen få bilene sine etter sommeren.
Nøkkelord
Kontakter
Stein PettersenPR og informasjonssjef PSA Norge -Citroën og Opel
Tel:+4790080436stein.pettersen@bos.noBilder


















Lenker
Om PSA Norge
Følg saker fra PSA Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra PSA Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra PSA Norge
Opel Combo-e: Utslippsfri varebil uten kompromisser20.1.2021 09:17:30 CET | Pressemelding
Når Opel lanserer sin nye Combo-e gjør den utslippsfri transport av varer og tjenester tilgjengelig for alle som trenger en kompakt og fleksibel varebil
Elektriske varebiler kåret til International Van Of The Year17.12.2020 12:59:34 CET | Pressemelding
Peugeot e-Expert, Opel Vivaro-e og Citroën ë-Jumpy gjorde rent bord da europeisk presse kåret årets varebil. Valget falt på det elektriske trekløveret som representerer overgangen til utslippsfri kjøring i det viktigste varebilsegmentet i Norge.
Ny bølge med elektriske varebiler fra Peugeot, Citroën og Opel4.12.2020 13:11:00 CET | Pressemelding
Hele rekken med varebiler skal bli elektriske, og denne gangen er det de minste bilene: Peugeot e-Partner, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e. Tilsvarende modeller finnes også som personbiler og følgende elektriske personbiler vil bli lansert samtidig: Peugeot e-Rifter, Citroën ë-Berlingo og Opel Combo-e.
Nye Opel Mokka-e fra 279.90018.11.2020 13:20:55 CET | Pressemelding
Opel fortsetter å gjøre ny teknologi tilgjengelig for folk flest med nye Opel Mokka-e, den første bilen som bærer merkets nye designspråk. Med en startpris på godt under 300.000 kroner – sikter den seg inn i et voksende marked for elektriske kompakt-SUVer.
Opel Crossland: Mer enn et pent ansikt7.10.2020 11:44:50 CEST | Pressemelding
Kompakt og skarp på utsiden, romslig og fleksibel på innsiden – det er Crossland – den første Opel-modellen som får merkets nye ansikt noen uker før også Opel Mokka går i salg.
Citroën ë-C4: Prisvinner i kompaktklassen7.10.2020 09:26:31 CEST | Pressemelding
Når Citroën starter salget av sin nye elektriske familiebil i C-segmentet, får den en startpris på 277.000 kroner - et prisnivå de fleste nok forbinder med langt mindre biler.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom