Cisco Norge

Cisco legger til rette for Wi-Fi 6: – Definerer en ny æra innen nettverk og hastighet

Den nye Wi-Fi-standarden vil være raskere og ha opptil 400 prosent større kapasitet enn Wi-Fi 5.
– Sammen vil Wi-Fi 6 og 5G definere en ny æra innen nettverk og hastighet, og representerer enorme muligheter, sier Henrik Vaage i Cisco Norge.

– Wi-Fi 6, også kjent som 802.11ax, vil skape en bedre opplevelse av trådløse nettverk. Den nye standarden effektiviserer og legger til rette for båndbreddekrevende tjenester over Wi-Fi, som for eksempel 4k- og 8k-video, tidskritiske applikasjoner for næringslivet og infrastruktur – i tillegg til IoT, sier Henrik Vaage, COO i Cisco Norge.

Wi-Fi 6 vil, sammen med 5G, sette en helt ny standard for måten vi bruker nettverk på verden over. Mens 5G vil være den nye standarden for cellulære nettverk, vil Wi-Fi 6 være det for aksesspunkter og bruk i næringslivet. Teknologien vil kunne redusere «latency», altså forsinkelse i nettverket, ned mot så lite som ett millisekund, levere båndbredde opp til 10 Gigabit per sekund og den vil kunne støtte store mengder IoT-enheter på en gang. Dermed kan Wi-Fi 6 brukes til overføring av data for IoT-enheter til bruk innen for eksempel medisin og helse, smarte bygg, AR/VR-basert teknologi, og Wi-Fi 6 skal gi en langt bedre batterilevetid for trådløse klienter som er avhengig av batteri, som for eksempel smarttelefoner.

– Sammen vil Wi-Fi 6 og 5G definere en ny æra innen nettverk og hastighet, og representerer enorme muligheter. For å ta et enkelt eksempel vil man kunne laste ned en HD-film på cirka ti sekunder, så sitter man på et fotballstadion eller er på en konsert med svært mange mennesker vil man med denne teknologien kunne dele bilder, video og annet innhold like fort som ellers, noe mange opplever at går for tregt i dag, sier Vaage.

For å realisere mulighetene denne teknologien tilbyr, lanserer derfor Cisco en rekke nyheter for Wi-Fi 6 denne våren. Teknologien og produktene er bygget på de samme fundamentene som 5G er bygget på, og vil gjøre bruk av trådløse nettverk sikrere og raskere.

• Wi-Fi 6 aksesspunkter: Cisco lanserer nye aksesspunkter for Catalyst og Meraki-porteføljene for Wi-Fi 6-standarden. Med programmerbare chipset, og tilgang til markedets beste analyseverktøy, kan Cisco sine nye aksesspunkter levere smartere og sikrere trådløse nettverk, med støtte for WPA3. De nye aksesspunktene støtter flere andre protokoller og radioteknologier utover 802.11ax, og kan kommunisere på tvers av IoT-protokoller som blant annet BLE, Zigbee og Thread.
  • Ny Catalyst-switch: Nye Catalyst 9600, som bygger videre på Catalyst 6000, vil legge selve grunnlaget for det trådløse nettverkets hastighet, stabilitet og sikkerhet.
  • Nytt utviklingsverktøy: Wi-Fi 6 og 5G representerer en fantastisk mulighet for utviklere. For å legge til rette for disse mulighetene, lanserer derfor Cisco DevNet, Cisco sitt utviklingsnettverk, sitt helt nye Wireless Developer Center. Her får utviklerne tilgang til blant annet sandkassemiljø og andre utviklingsverktøy som de trenger for å lage nye, trådløse applikasjoner.
  • Nytt økosystem-partnerskap: Under utviklingen av de nye aksesspunktene har Cisco jobbet i partnerskap med Intel og Samsung for å sørge for at kompatibiliteten med deres produkter samsvarer med de nye aksesspunktene. Dette partnerskapet har som mål å gjøre det enda enklere og mer sømløst å bytte mellom LTE-nettverk og offentlige Wi-Fi-tilkoblinger på en enkel og sikker måte.

Vaage peker på tre hovedelementer som dagens nettverk må være spesielt egnet for å takle på en rask, effektiv og sikker måte.

• For det første må man sikre en full ende-til-ende-opplevelse, hvor kombinasjonen av sikkerhet, pålitelighet og ytelse gir den beste brukeropplevelsen.
  • For det andre må nettverket enkelt kunne kobles opp mot skyen, og være i stand til å jobbe proaktivt ved å adressere problemer i tilkoblingen eller sikkerheten før det går ut over brukeren.
  • For det tredje må man sikre at brukeren får den mest optimale løsningen servert til enhver tid. Nettverket byr på enorme muligheter, men kan også ha store svakheter. Ved å bruke kraftige analyse-verktøy kan man adressere disse, og utvikle nye løsninger som optimaliserer bruken – disse nye produktene og løsningene sikrer dette, sier Vaage.

Bilder

Om Cisco Norge

Cisco Norge
Philip Pedersens vei 1
1366 Lysaker

Om Cisco:
Cisco (NASDAQ: CSCO) er en av verdens største teknologivirksomheter. Siden 1984 har våre ansatte, produkter og partnere sørget for at samfunnet trygt kan logge på og gripe morgendagens digitale muligheter i dag. Oppdag mer på newsroom.cisco.com og følg oss på Twitter @Cisco.

Følg pressemeldinger fra Cisco Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Cisco Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Cisco Norge