Circle K vant NM i «employer branding» og rekruttering

Årets Magnet Awards-priser er delt ut. Prisene hedrer årets beste kommunikasjonsarbeid rettet mot ansatte og jobbsøkere, og er regnet som NM innen disse kategoriene. Årets gullvinner i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding» er Circle K Norge.

Totalt 25 norske og internasjonale selskaper og sektorer kjempet mot hverandre innenfor seks ulike kategorier. Tre finalister var nominert i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding», der Circle K stakk av med seieren, blant annet for sin seneste rekrutteringskampanje og talentprogram for ansatte.

Staff Director i Circle K Norge, Nina Sandsbråten, er veldig stolt over seieren.

– Dette er naturligvis veldig stas for oss, og vi er både stolte og ydmyke over at arbeidet vårt blir anerkjent på denne måten. Vårt mål er å ha de beste og mest kompetente medarbeiderne langs veien. Prisen gir oss masse inspirasjon som vi skal ta med oss inn i det videre arbeidet med å rekruttere, beholde og utvikle de beste folka i bransjen, sier hun.

Juryen i Magnet Awards begrunner seieren på følgende måte:

«Gullet går til Circle K, som får høyest score på samtlige tre parametere. De har satt seg et tydelig mål, nemlig å få ned turnover, et tall som pleier å være høyt i varehandelen. Innsatsen er omfattende, med sentralisering av rekrutteringen, ny eksternkommunikasjon – blant annet det de kaller Norges ærligste jobbannonse, en helt herlig film om det å ha hull i CV-en, opplæringsprogram, talentprogram, PR og involvering av egne medarbeidere. Allerede er turnover redusert med 5 prosentpoeng! Retention blant de som har deltatt på talentprogrammet er svært imponerende, dessuten har antall søkere til stillinger gått opp – til tross for, eller kanskje på grunn av, en ærlig stillingsannonse».

En bransje i enorm endring

Sandsbråten forteller at Circle K har hatt et spesielt fokus på å redusere turnover, og bygge stolthet om det å jobbe ute på stasjon. Tradisjonelt har det heftet ufortjent lav status ved det å ha en stasjonsjobb, og at mange av de som har begynt i jobben derfor har blitt overrasket over hva jobben faktisk krever.

– Vår bransje er i enorm endring, de ansatte skal ha et bredt kompetansefelt og mange oppgaver skal løses parallelt. Tidligere kom folk for å få hjelp til ulike ting med bilen, i dag er vi en topp moderne convenience-store, med et bredt utvalg av mat som lages i butikk og en rekke tjenester. Den oppfatningen tar tid å snu, for kunder og fremtidig ansatte. Vårt viktigste fokus er derfor å tiltrekke oss mennesker med den riktige motivasjonen, og ikke minst investere i opplæring og oppfølging av våre medarbeidere. I tillegg er vi sikre på at det finnes potensielle søkere der ute som kan tiltrekkes oss om de bedre ser hvilken spennende, utfordrende og interessant jobb det faktisk er, sier hun

Circle K sitt mål med dette arbeidet er å redusere turnover fra 57% i 2019, til 47% på egeneide stasjoner innen mai 2021. Dette er de på god vei til å klare, ifølge Sandsbråten.

Her finner du en oversikt over noen av tiltakene som førte til at Circle K vant: