Circle K vant NM i «employer branding» og rekruttering

Totalt 25 norske og internasjonale selskaper og sektorer kjempet mot hverandre innenfor seks ulike kategorier. Tre finalister var nominert i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding», der Circle K stakk av med seieren, blant annet for sin seneste rekrutteringskampanje og talentprogram for ansatte.
Staff Director i Circle K Norge, Nina Sandsbråten, er veldig stolt over seieren.
– Dette er naturligvis veldig stas for oss, og vi er både stolte og ydmyke over at arbeidet vårt blir anerkjent på denne måten. Vårt mål er å ha de beste og mest kompetente medarbeiderne langs veien. Prisen gir oss masse inspirasjon som vi skal ta med oss inn i det videre arbeidet med å rekruttere, beholde og utvikle de beste folka i bransjen, sier hun.
Juryen i Magnet Awards begrunner seieren på følgende måte:
«Gullet går til Circle K, som får høyest score på samtlige tre parametere. De har satt seg et tydelig mål, nemlig å få ned turnover, et tall som pleier å være høyt i varehandelen. Innsatsen er omfattende, med sentralisering av rekrutteringen, ny eksternkommunikasjon – blant annet det de kaller Norges ærligste jobbannonse, en helt herlig film om det å ha hull i CV-en, opplæringsprogram, talentprogram, PR og involvering av egne medarbeidere. Allerede er turnover redusert med 5 prosentpoeng! Retention blant de som har deltatt på talentprogrammet er svært imponerende, dessuten har antall søkere til stillinger gått opp – til tross for, eller kanskje på grunn av, en ærlig stillingsannonse».
En bransje i enorm endring
Sandsbråten forteller at Circle K har hatt et spesielt fokus på å redusere turnover, og bygge stolthet om det å jobbe ute på stasjon. Tradisjonelt har det heftet ufortjent lav status ved det å ha en stasjonsjobb, og at mange av de som har begynt i jobben derfor har blitt overrasket over hva jobben faktisk krever.
– Vår bransje er i enorm endring, de ansatte skal ha et bredt kompetansefelt og mange oppgaver skal løses parallelt. Tidligere kom folk for å få hjelp til ulike ting med bilen, i dag er vi en topp moderne convenience-store, med et bredt utvalg av mat som lages i butikk og en rekke tjenester. Den oppfatningen tar tid å snu, for kunder og fremtidig ansatte. Vårt viktigste fokus er derfor å tiltrekke oss mennesker med den riktige motivasjonen, og ikke minst investere i opplæring og oppfølging av våre medarbeidere. I tillegg er vi sikre på at det finnes potensielle søkere der ute som kan tiltrekkes oss om de bedre ser hvilken spennende, utfordrende og interessant jobb det faktisk er, sier hun
Circle K sitt mål med dette arbeidet er å redusere turnover fra 57% i 2019, til 47% på egeneide stasjoner innen mai 2021. Dette er de på god vei til å klare, ifølge Sandsbråten.
Her finner du en oversikt over noen av tiltakene som førte til at Circle K vant:
- Podkasten Turistinformasjonen – med sommertips fra Circle K-ansatte over hele Norge
- Oversikt over sommerkampanjen med filmer produsert av Circle K-ansatte
- Norges ærligste jobbkampanje: Rekrutteringsfilm - «Høl i CV-en»
- Oversikt over «helt ærlige» jobbannonser
- Informasjon om talentprogrammet til Circle K her og her:
Nøkkelord
Kontakter
Knut Hilmar HansenKommunikasjonsjef
Knut er kommunikasjonssjef for Circle K Norge AS, den norske virksomheten til Circle K
Bilder
Om Circle K Norge
Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.
Om Circle K Norge AS
-
Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.
-
Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.
-
Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.
-
Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.
-
Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).
Om Couche-Tard
- Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
- Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.
Følg pressemeldinger fra Circle K Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Circle K Norge
Verdens elbilhovedstad får verdens største Circle K-ladepark30.10.2025 09:46:25 CET | Pressemelding
September 2025 er et transporthistorisk vendepunkt for Oslo: For første gang kjørte det flest elbiler gjennom bomringen. Hva passer vel bedre da enn å åpne verdens største Circle K-ladepark i byen som leder an i det elektriske skiftet.
Circle K gjeninnfører 98 oktan15.10.2025 13:07:45 CEST | Pressemelding
Etter økende etterspørsel fra bil- og båtentusiaster gjør Circle K nå comeback med 98 oktan på et utvalg stasjoner.
Har reddet én million måltider i Norge9.10.2025 09:12:18 CEST | Pressemelding
Kunder ved Circle K-stasjoner i Norge har forhindret at én million måltider havnet i avfallet. Det tilsvarer nesten 55 000 bilturer mellom Oslo og Bergen, ifølge matreddingsaktøren Too Good To Go.
Jager lederdrømmen langs veien25.9.2025 10:24:50 CEST | Pressemelding
De har skiftet karrierespor og jobbet seg opp fra gulvet. Noen har sagt farvel til skolebenken. Nå får de plass på Circle K Norges toårige talentprogram for fremtidens ledere.
Storstilt ladeutbygging i nord21.7.2025 10:15:12 CEST | Pressemelding
Stadig flere elektriske kjøretøy ruller rundt på nordnorske veier. Nå skal Circle K bygge 52 nye ladeplasser mellom Mosjøen og Alta.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom




