Circle K vant NM i «employer branding» og rekruttering
Årets Magnet Awards-priser er delt ut. Prisene hedrer årets beste kommunikasjonsarbeid rettet mot ansatte og jobbsøkere, og er regnet som NM innen disse kategoriene. Årets gullvinner i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding» er Circle K Norge.

Totalt 25 norske og internasjonale selskaper og sektorer kjempet mot hverandre innenfor seks ulike kategorier. Tre finalister var nominert i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding», der Circle K stakk av med seieren, blant annet for sin seneste rekrutteringskampanje og talentprogram for ansatte.
Staff Director i Circle K Norge, Nina Sandsbråten, er veldig stolt over seieren.
– Dette er naturligvis veldig stas for oss, og vi er både stolte og ydmyke over at arbeidet vårt blir anerkjent på denne måten. Vårt mål er å ha de beste og mest kompetente medarbeiderne langs veien. Prisen gir oss masse inspirasjon som vi skal ta med oss inn i det videre arbeidet med å rekruttere, beholde og utvikle de beste folka i bransjen, sier hun.
Juryen i Magnet Awards begrunner seieren på følgende måte:
«Gullet går til Circle K, som får høyest score på samtlige tre parametere. De har satt seg et tydelig mål, nemlig å få ned turnover, et tall som pleier å være høyt i varehandelen. Innsatsen er omfattende, med sentralisering av rekrutteringen, ny eksternkommunikasjon – blant annet det de kaller Norges ærligste jobbannonse, en helt herlig film om det å ha hull i CV-en, opplæringsprogram, talentprogram, PR og involvering av egne medarbeidere. Allerede er turnover redusert med 5 prosentpoeng! Retention blant de som har deltatt på talentprogrammet er svært imponerende, dessuten har antall søkere til stillinger gått opp – til tross for, eller kanskje på grunn av, en ærlig stillingsannonse».
En bransje i enorm endring
Sandsbråten forteller at Circle K har hatt et spesielt fokus på å redusere turnover, og bygge stolthet om det å jobbe ute på stasjon. Tradisjonelt har det heftet ufortjent lav status ved det å ha en stasjonsjobb, og at mange av de som har begynt i jobben derfor har blitt overrasket over hva jobben faktisk krever.
– Vår bransje er i enorm endring, de ansatte skal ha et bredt kompetansefelt og mange oppgaver skal løses parallelt. Tidligere kom folk for å få hjelp til ulike ting med bilen, i dag er vi en topp moderne convenience-store, med et bredt utvalg av mat som lages i butikk og en rekke tjenester. Den oppfatningen tar tid å snu, for kunder og fremtidig ansatte. Vårt viktigste fokus er derfor å tiltrekke oss mennesker med den riktige motivasjonen, og ikke minst investere i opplæring og oppfølging av våre medarbeidere. I tillegg er vi sikre på at det finnes potensielle søkere der ute som kan tiltrekkes oss om de bedre ser hvilken spennende, utfordrende og interessant jobb det faktisk er, sier hun
Circle K sitt mål med dette arbeidet er å redusere turnover fra 57% i 2019, til 47% på egeneide stasjoner innen mai 2021. Dette er de på god vei til å klare, ifølge Sandsbråten.
Her finner du en oversikt over noen av tiltakene som førte til at Circle K vant:
- Podkasten Turistinformasjonen – med sommertips fra Circle K-ansatte over hele Norge
- Oversikt over sommerkampanjen med filmer produsert av Circle K-ansatte
- Norges ærligste jobbkampanje: Rekrutteringsfilm - «Høl i CV-en»
- Oversikt over «helt ærlige» jobbannonser
- Informasjon om talentprogrammet til Circle K her og her:
Nøkkelord
Kontakter
Knut Hilmar HansenKommunikasjonsjef
Knut er kommunikasjonssjef for Circle K Norge AS, den norske virksomheten til Circle K
Bilder
Om Circle K Norge
Circle K Norge driver 473 drivstoffutsalg i Norge, 304 av dem er fullservice bensinstasjoner langs veien som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat. Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge. Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.
Circle K Norge er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard») som er en verdensledende aktør innen drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
Vi het tidligere Statoil Fuel & Retail Norge AS, men endret selskapsnavn til Circle K Norge i april 2016. Statoil-stasjonene i Norge blir merket om til Circle K fra mai 2016 til mai 2017 i forbindelse med at Couche-Tard samler alle sine convenience-virksomheter under det globale merkenavnet Circle K.
Servicekontoret for Circle K Norge ligger i Oslo.
Følg saker fra Circle K Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Circle K Norge
Har reddet 200 000 måltider fra å bli kastet12.1.2021 11:20:09 CET | Pressemelding
Ved hjelp av en populær app for matredding har Circle K-kunder over hele landet kjøpt 200 000 poser med overskuddsmat.
Circle K E18 Bamble kåret til «Most important store of 2020»15.12.2020 13:33:45 CET | Pressemelding
Seks måneder etter åpningen ble det topp moderne veiserviceanlegget Circle K E-18 Bamble kåret til «Årets viktigste butikk» under Shop Talk LIVE i regi av Global Convenience Store Focus. Dette er en stor annerkjennelse i en bransje i rivende utvikling.
Gjør det enklere for bedrifter å velge elbil24.11.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
Elektrifiseringen av firmabilparken har skutt fart. Likevel vegrer mange bedrifter seg for å velge elektrisk, fordi det medfører usikkerhet og merkostnader. Det skal Circle K, som første aktør, bidra til å løse.
Har valgt ut ni nye stasjonstalenter23.11.2020 11:21:35 CET | Pressemelding
Pandemi er ingen hindring. Takket være moderne digitale verktøy er den nye talentklassen til Circle K Norge allerede i gang med sitt utdanningsløp.
Mer enn 33 millioner kroner til kreftsaken fra Circle K-stasjonene11.11.2020 14:27:30 CET | Pressemelding
De siste ni årene har kunder ved landets Circle K-stasjoner bidratt med mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.
Konkurransetilsynet og Circle K enige om avhjelpende tiltak som avslutter etterforskningssaken mot Circle K15.10.2020 10:32:17 CEST | Pressemelding
Konkurransetilsynet og Circle K Norge AS er kommet til enighet om avhjelpende tiltak som innebærer at Circle K Norge AS ikke skal publisere veiledende listepriser for privatmarkedet på selskapets nettsider, eller gjennom andre allment tilgjengelige informasjonskanaler.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom