Circle K styrker elbil-satsing med flere lynladere fra ABB

ABB leverer lynladere på 150 kilowatt (kW) til Circle K i Norge.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

Lynladerne kutter ladetiden for elbiler med inntil to tredeler sammenlignet med konvensjonelle hurtigladere. Circle K satser stort på å kunne tilby hurtiglading av elbiler på sine energistasjoner. I løpet av høsten vil kjeden blant annet ha kjøpt 24 lynladere fra ABB.

– ABB vil bidra til å gjøre det enklere å velge grønne alternativer. God tilgang til effektiv lading er viktig for å gjøre elbil til et relevant alternativ, også utenfor de store byene. Circle K har energistasjoner over hele landet, og ved å fortsette satsingen på ladere fra ABB bidrar de til å senke terskelen for å velge elbil, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB i Norge.

Flere ladere, hurtigere lading

De nye lynladerne er av typen Terra HP (High Power), som ved behov kan oppgraderes til å levere 350 kW. Høyere ladekapasitet og raskere lading er en viktig faktor når Circle K oppgraderer og utvider sitt ladenettverk.

For Circle K vil ladestasjonene bidra til at de kan beholde kundene når stadig flere bytter fra bensin- og dieselbiler til elbil. Mens bilistene tidligere var avhengig av å finne en bensinstasjon for å fylle tanken, kan elbil-eiere fylle batteriene med kraft nær sagt hvor som helst, og gjerne i kombinasjon med handleturen. For energistasjonene er det derfor viktig å kunne tilby en ladeopplevelse som i fremtiden kan sammenliknes med ordinær tanking.

De nye lynladerne er allerede i bruk på noen stasjoner og flere vil bli levert utover høsten for installasjon hos Circle K.

Ledende på hurtigladere i Norge

ABB er ledende innen ladeinfrastruktur med en installert base på over 800 ladestasjoner i Norge, og produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere og hurtigladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABBs ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.

Laderne inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus9.10.2019 17:30:00 CESTPressemelding

Mobil og autonom YuMi® laboratorierobot designes for å arbeide sammen med medisinsk personale og laboratoriearbeidere Nye robotteknologier skal utvikles i ABBs første globale forskningssenter for helseteknologi, ved Texas Medical Center (TMC) Innovation Institute i Houston Det globale markedet for ikke-kirurgiske roboter anslås å nå nesten 60 000 innen 2025, nesten en firedobling siden 2018 ABB åpnet i dag sitt første globale forskningssenter for helseteknologi, på Texas Medical Center (TMC) campus, i Houston, Texas - og viste frem en rekke teknologi-konsepter, inkludert en mobil YuMi®-robot. Den skal designes for å hjelpe medisinsk- og laboratoriepersonell med lab- og logistikkoppgaver i sykehus. Selvkjørende robot Den toarmede, mobile YuMi® vil kunne navigere automatisk rundt mennesker samtidig som den lærer å finne forskjellige ruter fra et sted til et annet. Den har potensial til å gjennomføre et bredt spekter av repeterende og tidkrevende aktiviteter, inkludert klargjøring av medi