Circle K styrker elbil-satsing med flere lynladere fra ABB

ABB leverer lynladere på 150 kilowatt (kW) til Circle K i Norge.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

Lynladerne kutter ladetiden for elbiler med inntil to tredeler sammenlignet med konvensjonelle hurtigladere. Circle K satser stort på å kunne tilby hurtiglading av elbiler på sine energistasjoner. I løpet av høsten vil kjeden blant annet ha kjøpt 24 lynladere fra ABB.

– ABB vil bidra til å gjøre det enklere å velge grønne alternativer. God tilgang til effektiv lading er viktig for å gjøre elbil til et relevant alternativ, også utenfor de store byene. Circle K har energistasjoner over hele landet, og ved å fortsette satsingen på ladere fra ABB bidrar de til å senke terskelen for å velge elbil, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB i Norge.

Flere ladere, hurtigere lading

De nye lynladerne er av typen Terra HP (High Power), som ved behov kan oppgraderes til å levere 350 kW. Høyere ladekapasitet og raskere lading er en viktig faktor når Circle K oppgraderer og utvider sitt ladenettverk.

For Circle K vil ladestasjonene bidra til at de kan beholde kundene når stadig flere bytter fra bensin- og dieselbiler til elbil. Mens bilistene tidligere var avhengig av å finne en bensinstasjon for å fylle tanken, kan elbil-eiere fylle batteriene med kraft nær sagt hvor som helst, og gjerne i kombinasjon med handleturen. For energistasjonene er det derfor viktig å kunne tilby en ladeopplevelse som i fremtiden kan sammenliknes med ordinær tanking.

De nye lynladerne er allerede i bruk på noen stasjoner og flere vil bli levert utover høsten for installasjon hos Circle K.

Ledende på hurtigladere i Norge

ABB er ledende innen ladeinfrastruktur med en installert base på over 800 ladestasjoner i Norge, og produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere og hurtigladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABBs ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.

Laderne inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB fullfører salget av Power Grids til Hitachi2.7.2020 09:00:00 CESTPressemelding

– Hitachi ABB Power Grids joint venture-selskap starter driften – ABBs portefølje fokuserer på industrikunder – Nettolikviditeten tilbakeføres til aksjonærene som planlagt ABB har nådd en betydelig milepæl i selskapets omstilling mot et desentralisert, globalt teknologiselskap, med salget av 80,1 prosent av Power Grids-virksomheten til Hitachi, som planlagt. Salget gjør at ABB kan fokusere på viktige markedstrender og kundebehov som elektrifisering av transport og industri, automatisert produksjon, digitale løsninger og økt, bærekraftig produktivitet. - Dagens kunngjøring markerer et viktig vendepunkt i ABBs historie. Siden kunngjøringen av vår intensjon om å selge Power Grids til Hitachi, har ABB gjort betydelige fremskritt med å bli en mer kundefokusert og forenklet organisasjon. Vi tror Hitachi er den beste eieren av Power Grids og dets neste utviklingsstadium, som bygger på et solid fundament som er oppnådd under ABBs tidligere eierskap, sier Peter Voser, styreleder i ABB. - ABB fo