Circle K styrker elbil-satsing med flere lynladere fra ABB

ABB leverer lynladere på 150 kilowatt (kW) til Circle K i Norge.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

Lynladerne kutter ladetiden for elbiler med inntil to tredeler sammenlignet med konvensjonelle hurtigladere. Circle K satser stort på å kunne tilby hurtiglading av elbiler på sine energistasjoner. I løpet av høsten vil kjeden blant annet ha kjøpt 24 lynladere fra ABB.

– ABB vil bidra til å gjøre det enklere å velge grønne alternativer. God tilgang til effektiv lading er viktig for å gjøre elbil til et relevant alternativ, også utenfor de store byene. Circle K har energistasjoner over hele landet, og ved å fortsette satsingen på ladere fra ABB bidrar de til å senke terskelen for å velge elbil, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB i Norge.

Flere ladere, hurtigere lading

De nye lynladerne er av typen Terra HP (High Power), som ved behov kan oppgraderes til å levere 350 kW. Høyere ladekapasitet og raskere lading er en viktig faktor når Circle K oppgraderer og utvider sitt ladenettverk.

For Circle K vil ladestasjonene bidra til at de kan beholde kundene når stadig flere bytter fra bensin- og dieselbiler til elbil. Mens bilistene tidligere var avhengig av å finne en bensinstasjon for å fylle tanken, kan elbil-eiere fylle batteriene med kraft nær sagt hvor som helst, og gjerne i kombinasjon med handleturen. For energistasjonene er det derfor viktig å kunne tilby en ladeopplevelse som i fremtiden kan sammenliknes med ordinær tanking.

De nye lynladerne er allerede i bruk på noen stasjoner og flere vil bli levert utover høsten for installasjon hos Circle K.

Ledende på hurtigladere i Norge

ABB er ledende innen ladeinfrastruktur med en installert base på over 800 ladestasjoner i Norge, og produkter for alle ladestandarder. ABB tilbyr standardladere og hurtigladere for de fleste applikasjoner i private og offentlige miljøer. Med ABBs ladere kombineres maksimal brukersikkerhet med fleksibilitet og mange tilpasningsalternativer.

Laderne inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Circle K øker antall lynladere fra ABB, som her ved Lier utenfor Drammen.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

Sol, souk og sand når ABB Formel E kjøres i Marrakesh27.2.2020 11:01:01 CETPressemelding

ABB Formel E inntar gatene i Marrakesh lørdag 29. februar ABB-teknologi støtter Marokkos mål for fornybar energi og reduksjon av energiforbruket ABB FIA Formel E drar denne helgen til magiske Marrakesh. Etter et actionfylt løp i Mexico, der Mitch Evans fra Panasonic Jaguar Racing vant, er det helelektriske mesterskapet på vei til Nord-Afrika for å begeistre fans i Marrakesh i Marokko. 24 sjåfører konkurrerer på Circuit International Automobile Moulay El Hassan. Banen på 2,99 km har tolv svinger og ligger i Agdal-distriktet, i skyggen av de røde bymurene. Banen er oppkalt etter kronprinsen i Marokko. ABB har vært til stede i Marokko siden 1980 og blitt en viktig leverandør av elektrifisering, robotisering, elektriske motorer og omformere, industriell automatisering og strømnett. ABB jobber tett med Marokko for å støtte landets bærekraftsmål med å redusere energiforbruket med 15 prosent innen 2030 og øke andelen av fornybar energi. I 2009 kom 1,7 prosent av strømmen fra fornybare kilder.

ABB Formel E flyr høyt i Mexico City14.2.2020 08:00:00 CETPressemelding

• ABB Formel E returnerer til fjerde runde i mesterskapets sjette sesong • Banebrytende ABB-teknologi støtter landets fokus på bærekraftig transport, fra produksjon til distribusjon av strøm ABB FIA Formel E er tilbake på Autódromo Hermanos Rodríguez-banen i Mexico City, for fjerde runde i sesong seks. Etter et hett løp i Santiago, der Max Guenther tok sin første ABB Formel E-seier takket være en vågal forbikjøring i siste runde, gjør mesterskapet nok et stopp i Latin-Amerika, og returnerer til Mexico City for femte gang. 2250 moh Not only the fastest track on the calendar, with a mixture of long straights and a technical section in the iconic Foro Sol stadium, the Mexican E-Prix is also the highest at 2,250m above sea level. Det er ikke bare den raskeste banen i mesterskapet, med en blanding av lange rettstrekker og en krevende seksjon i den ikoniske stadionen Foro Sol. Den meksikanske banen er også den høyeste på 2250 moh. Ved fjorårets løp slo Lucas Di Grassi fra Audi Sport ABT Scha