Circle K har passert 400 hurtigladere i Norge. Nå øker de hastigheten

Circle K har nådd en ny milepæl og har nå over 400 hurtigladere for elbil fordelt på 90 stasjoner.  Foto: Circle K
Circle K har nådd en ny milepæl og har nå over 400 hurtigladere for elbil fordelt på 90 stasjoner. Foto: Circle K

- Målet om 500 ladere på Circle K-stasjonene i Norge før sommeren er innen rekkevidde, samtidig øker vi satsingen på de raskeste laderne for å tilby en bedre kundeopplevelse til de mange bilistene som også kan lade på såkalte lynladere, sier Maria Estenstad Friis, produktsjef for hurtiglading i Circle K.

Circle K har etablert både 50 kW- og 150 kW-ladere (lynladere) under egen merkevare til nå. 50 kW-ladere er rimeligere og kan gjøre det enklere å bygge ut nettverket, samtidig har stadig flere elbilister kjøretøy som kan utnytte kapasiteten i de hurtigste laderne.

– Vi har 30 ladere med en kapasitet på 150 kW, og før sommeren vil vi være oppe i nærmere 70 lynladere. I tillegg kommer tilbudet fra våre partnere IONITY, Tesla og Grønn Kontakt på en lang rekke stasjoner, sier Maria Estenstad Friis.

Circle K leder an
I 2019 ble det etablert totalt 713 nye hurtigladere i Norge. Circle K er fornøyde med at 1 av 4 nye hurtigladere/lynladere ble etablert på en Circle K-stasjon.

– Ettersom Circle K og våre partnere etablerer en stor andel lynladere er vi stolte av at nærmere 40% av ny hurtigladekapasitet ble etablert på Circle K-stasjoner, understreker produktsjefen.

Selv om Circle K satser kraftig på utbygging av ladere, og er blant annet eneste energistasjonskjede med egne hurtig- og lynladere under eget merkevare, ser selskapet at det er en utfordring med å installere flere ladere i distriktene grunnet blant annet effekttariff.

- Vi ønsker å bygge flere ladere over hele landet, også i distriktene, men for at vi skal forsvare å etablere ladere også på destinasjoner med lavere elbiltrafikk der det også gjerne er større utfordringer med ujevn ladetrafikk gjennom uken og dagen, kan vi ikke gå i minus på driften. Vi er glade for signalene som nylig kom fra NVE om å etablere et mer rettferdig tariffsystem, men fordi NVE vil gi nettselskapene stor frihet til å justere på fast nettleie og tidsdifferensiere effektleddet, kan det fortsatt gjøre at nettleiekostnadene for en ladestasjon blir svært høye, sier Estenstad Friis.

En annen utfordring for å holde et bra tempo på utbyggingen er at det er ulike rammevilkår og søkeprosesser hos kommunene og nettselskapene, noe som gjør det mer komplisert og tidkrevende å bygge nye ladere.

Knut Hilmar hansen, kommunikasjonssjef, epost: knusen@circlekeurope.com, m: 917 38053
Anette Ivsett, kommunikasjonsrådgiver, epost: aniv@circlekeurope.com, m: 932 08783

Maria Estenstad Friis, produktsjef for hurtiglading i Circle K. Foto: Killian Munch, Circle K