Christian Wallumrød ute med ny musikk på solo piano

Pianist og komponist Christian Wallumrød kommer med oppfølgeren til albumet "Pianokammer" fra 2015. "Speaksome" er et dypdykk i Wallumrøds fortolkning av solo piano, av og til med et sofistikert og distinkt elektronisk omland. Albumet slippes 03. desember på vinyl og CD.

Cover design og foto av Aslak Gurholt (Yokoland).

Christian Wallumrød - "Speaksome" (CD/LP) release 03. Desember

Lytt til "Speaksome" her

Tekst av Ivar Grydeland, Nesodden, September 2021

Så lenge jeg kan huske har anslaget til Christian Wallumrød gjort noe med meg. Vi møttes tidlig. De finurlige og overraskende, men samtidig på et vis selvfølgelige melodiske vridningene. For ikke å snakke om de langt over snittet godt vektede forsiringene. Han makter å skape helt særegne univers, enten med sitt eget ensembleeller alene. De siste årene har han også kommet tilbake til elektronikken og han behandler den med en nennsom råskap.

Det har alltid vært et historisk sus over musikken til Christian Wallumrød. Og et futuristisk. Jeg hører på Speaksome og blir satt både frem og tilbake i tid. Jeg aner ikke hvor jeg er ellernår jeg er. Jeg slynges fremover og bakover

Speaksome er subtil og leken,og virkemidlene er fulle av kraft. Kanskje fordi de er få, men rike på nyanser? Musikken er så umiskjennelig. Likevel klarer Christian Wallumrød å spinne fram nyemutasjonerog ny musikk rett før vi tror vi har hørt det før.

Albumet har et intimt lydbilde som kler musikken. Vi er tett på, selv om både «Treeline» og «Zitternpappel» tar oss utover. Han er rett her borteOg det han viser oss er episodisk og befriende uforløst.En del av meg reiser til Berlin, Laurel Canyon, Mississippi, Hallingdal, Leipzig og Wien.Men først og fremst er jeg her, ved pianokrakkenhans på Hovseter i Oslo. Eller så er det han som er her. I min stue. Uansett,jeg kan høre strengene puste, elektronikken suse.

Christian Wallumrød: piano, synthesizers, autoharp, trommemaskin
Alle komposisjoner av Christian Wallumrød
Produsert av Christian Wallumrød og Espen Reinertsen

Cover design og foto av Aslak Gurholt (Yokoland).
Christian Wallumrød. Foto: Sigurd Ytre-Arne.
Christian Wallumrød. Foto: Elias W. Orning

Nye tolkninger fra Øystein Greni og Maj Britt Andersen21.1.2022 14:48:04 CET | Pressemelding

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er inne i sin tolvte sesong, og dét med nok en spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Maj Britt Andersen, Myra, Anna of the North, Øystein Greni, Jarle Bernhoft, TIX, Arif og Stig Brenner som gir oss magiske musikalske øyeblikk og gode historier, denne gangen fra vakre Kjerringøy. I morgen er det Myras dag. Regina Tucker (26) opprinnelig fra Sierra Leone er bedre kjent som Myra, en bergensk rapper og låtskriver. Stilmessig spiller hun en krysning mellom ulike sjangre, hovedsakelig alternativ hiphop med R&B-elementer. Myras karriere startet i baksetet på en Uber i 2016, hvor sjåføren satte på noen instrumentaler, og Myra begynte å freestyle-rappe. Sjåføren ble imponert, og kjørte henne til et musikkstudio. Myra har gitt ut flere låter siden Uber-turen og i 2018 ble låtutgivelsen «Føler Meg Selv» belønnet som Ukens låt på NRK P3. Myra uttalte i denne sammenheng, at «Folk har mange forventninger til hva jeg skal være, men jeg prøver mest å ba

Ny låt fra Trond Svendsen & Tuxedo21.1.2022 08:19:32 CET | Pressemelding