Chinatown Bluesband slipper sitt debutalbum

Chinatown Bluesband sitt album Silvertones består av et utvalg coverlåter som under HP Gundersen, Nora Yueyue Zheng og flere får en ny glød.

«Hjerteskjærende flott» - Bergensavisen, terningkast 6

«Enda en popfantasi fra H.P. Gundersen» - Dagsavisen, terningkast 5

«HP Gundersen sin fine og luftige produksjon er med på å kaste fin glans over en utgivelse som oser kvalitet fra innerst til ytterst» - Musikknyheter.no, 7/10

Chinatown Bluesband er ute med Silvertones i dag på Drabant Music. Bandet oppstod i kjølvannet av det musikalske møtet mellom Hans Petter Gundersen og Nora Yueyue Zheng, hvor han ble slått i bakken av det som oppstod mellom dem på en jam.

Hans Petter Gundersen glemmer aldri da han la ut på den lengste gitar-improvisasjonen han noen gang har spilt foran et publikum. Han beskriver minuttene som utspilte seg som at Nora Yueyue Zheng skapte et helt orkester på egenhånd, med en instrumentklang som er det vakreste han noensinne har hørt.

– Alt ble spilt med en helt umenneskelig nøyaktighet, forteller Gundersen.

– Da jeg var ferdig med mitt og hun begynte, oppstod musikk så intens og vakker som jeg ikke trodde musikk kunne være. Publikum fikk tårer i øynene av en instrumental-jam på én akkord.

Zheng har spilt guzheng ambisiøst siden hun var fem år, og er en mester på instrumentet. Hun er også gitarist og komponist, og ble raskt tungt involvert i Gundersens band The Last Hurrah!!. I arbidet med en låt, oppstod det som skulle bli det musikalske utgangspunktet for Silvertones.

– Det var en veldig Beatles-aktig komposisjon, med himmelsk kvinnelig flerstemt vokal ogflere lag med florlette akustiske gitarer i tillegg Nora sitt bidrag på guzheng.

Hør hele Silvertones her!

Silvertones bygger videre på dette lydlige utgangspunktet og består av et utvalg coverlåter som i kraft av sine grunnstrukturer, akkorderer og melodier, kan arrangeres og framføres på utallige kraftfulle måter. Gundersen, som har høstet stor nasjonal og internasjonal anerkjennelse for sitt arbeid som gitarist, komponist og produsent, endret groove, frasering og tempo på låtene, spilte inn enkle versjoner og sendte til resten av bandet som referanse. Det som oppstod da de begynte å øve er cirka det en hører på platen, og det har gitt gamle perler fra artister og band som Bob Dylan, The Kinks, The Lovin’ Spoonful og The Rolling Stones et helt nytt liv.

– Jeg tenkte at noe mer moderne var det ikke mulig å gjøre i dagens multikulturelle virkelighet; at musikere fra helt forskjellig kulturbakgrunn kan finne et minste felles multiplum og skape noe nytt og magisk. Nora og jeg startet med blues i A-moll og det har utviklet seg til dette. På Silvertones medvirker også sangerne, multi-instrumentalistene, komponistene også arrangørene Maria Due, Åse Britt Jakobsen og Mari Persen.

Foto: Ricky Heggheim

Tommy Tokyo er ute med «Country Girl»20.9.2019 10:12:18 CESTPressemelding

Dette er den tredje singelen fra Tommy Tokyo kommende album, som er ute på Drabant Music i dag. «Country Girl» følger de allerede brilliante smakebitene som er «Gloomsville» og «The Extra Mile». Denne gangen handler det for Tommy om å være ute på reise i musikkens tjeneste, og er musikalsk sett både oppløftende og nedpå på én og samme tid. – Det er om å forlate hjemmets trygge rammeverk, sier han. – Og det er jo noe som fører til en umiddelbar lengsel hjem igjen til både «Country Girl» og barna. Samtidig er det et faktum for meg at scenenes tiltrekningskraft er stor. Vi gleder oss til å presentere resten av albumet The Remaining Days of Life, som kommer på nyåret. Hør «Country Girl» her!

Påls butikk er ute med nytt album20.9.2019 09:32:14 CESTPressemelding

I dag slipper Påls butikk albumet Dpressr hos Drabant Music, der de retter søkelyset mot samfunnstrekk under press. – I dagens samfunn er stadig noe nytt under press. Verdier, samfunnsstrukturer, sosiale strukturer og samhandlingsmønstre endrer seg i økende tempo. Utviklingen kan av og til virke deprimerende, inkludert måten folk tilpasser seg eller reagerer på. Jeg kan kan ane en avmakt når vi følger strømmen, selv de gangene vi egentlig vet bedre. Med dette albumet prøver vi å utforske dette. Det sier vokalist Mats Larsen om Dpressr, som er et slags konseptalbum. I tillegg til den tekstlige tematikken, går en rekke ulike musikalske temaer igjen på de ulike låtene. Påls butikk har hatt som ambisjon å lage et album med flere lag slik at både den gjengse radiolyttere og den drevne musiker får glede av musikken. Hør Dpressr her! – Egentlig som en god barnebok der både foreldre og barn ler, men av ulike ting i samme budskap, sier gitarist Pål Price. Albumet er den fjerde utgivelsen fra På

Mr. E & Me er ute med New Orchestral Hits 4 Kids!13.9.2019 09:57:56 CESTPressemelding

Verdens aller største selskap for klassisk musikk, Naxos, kliner til og sender en norsk barneplate ut til hele kloden - WORLD WIDE! New Orchestral Hits 4 Kids fra Mr. E & Me er ute nå! Her hjemme, til fjells og i bygd, ved kyst, til skogs og i by, er de kjent som Meg og kammeraten min. Ute i verden heter de Mr. E & Me. Me er selveste Meg, låtskriverfantomet Martin Hagfors og det er ikke noe mysterium at Mr. E er selveste Kammeraten, Erik Johannessen, også kjent som hele Jaga Jazzists Johannessen. Dette er popmusikk for barn i klassisk drakt (ikke barn i klassiske drakter nødvendigvis, de kan ha på seg hva de vil, det vi mener er at det er popmusikk i klassisk drakt. For barn). Dette er nyinnspillinger av Meg og kammeratens største hits på Megs morsmål, til Kammeratens arrangementer, med hele landets Kringkastingsorkester, Det Norske jentekor og hele verdens snydeligste Mari Boine, under ledelse av Ingar Bergby og hele ABBAs Anders Eljas. Hør hele New Orchestral Hits 4 Kids her! Har vi