Caroline (25) er Norges første ungdomsrepresentant i en standardiseringskomité

Torsdag var Caroline Herlofson fra Spire på sitt første møte i Standard Norges komité for sirkulær økonomi. – Viktig at unge har en stemme, sier hun.
Caroline Herlofson representerer Spire og LNU i Standard Norges komité for sirkulær økonomi.

Herlofson er rekruttert gjennom et samarbeid mellom Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU) og Standard Norge.

– Det er spennende å være den første ungdomsrepresentanten, og jeg ser fram til det videre arbeidet i komiteen. Min oppgave blir å fremme unges perspektiv, for det er viktig at unge har en stemme i utviklingen av standarder, sier hun.

25-åringen er student med NMBU i Ås hvor hun tar en mastergrad i internasjonale miljøstudier. Hun er aktiv i miljø- og utviklingsorganisasjonen Spire og leder organisasjonens handelspolitiske utvalg. Hun brenner for temaet sirkulær økonomi.

– Vi kan ikke fortsette å forbruke på det nivået vi gjør i dag. Vi må utnytte råvarene mer effektivt og forlenge verdien av dem. Men vi kan ikke bruke mer, bare fordi vi bruker smartere, vi må samtidig få ned forbruket, sier Herlofson.

– På høy tid at ungdom blir inkludert

En standard er en felles oppskrift på hvordan noe skal lages eller gjøres. De gir for eksempel private og offentlige virksomheter retningslinjer for bærekraftig omstilling. På den måten er standarder viktige redskaper for å endre samfunnet og gjøre det mer bærekraftig.

– Derfor er viktig at også unge stemmer blir hørt når framtidens standarder skal utvikles. Det er dessuten et grunnleggende prinsipp at standarder skal utvikles av alle viktige interessegrupper i samfunnet, så det på høy tid at ungdom blir inkludert. Jeg er glad for å ha fått med LNU og Spire i arbeidet og er sikker på at Caroline blir et verdifullt tilskudd til denne komiteen, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

Internasjonalt arbeid

Den internasjonale standardiseringsorganisasjonen, ISO, der Standard Norge er det norske medlemmet, opprettet tidligere i år en ny komité for sirkulær økonomi. Eksperter fra over 60 land i alle verdensdeler vil i denne komiteen arbeide sammen for å utvikle internasjonale standarder for sirkulær økonomi.

Som medlem i den norske komiteen skal Herlofson blant annet være med på å utforme norske innspill til det internasjonale arbeidet. Etter hvert vil hun kunne få muligheten til å delta som nasjonal ekspert på internasjonale møter.

– Andre kan lære

Hennes deltakelse i komiteen er det første konkrete resultatet av et pågående samarbeid mellom Standard Norge og LNU for å involvere flere unge i standardisering. LNU er paraplyorganisasjon for 98 barne- og ungdomsorganisasjoner. De sender ungdomsdelegater til blant annet FNs generalforsamling og klimaforhandlingene.

– For LNU er det viktig at barn og unge har reell mulighet til å bli hørt i alle spørsmål som angår dem. Det ligger mye makt i standardiseringsprosesser, og vi synes det er flott at Standard Norge selv tok initiativ til å inkludere ungdom i dette arbeidet. Vi tror det er mange aktører som kan lære av tilnærmingen de har til ungdomsmedvirkning, sier styreleder i LNU, Rode Hegstad.

Ingvil Stiegler, digital redaktør, Standard Norge, 97170088, its@standard.no
Diego Vaula Foss, politisk rådgiver, LNU, 98071601, diego@lnu.no

Rode Hegstad, styreleder i Landsrådet for Norges barne- og ungdomsorganisasjoner (LNU)
Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge