Canal Digital og Viasat Consumer overlater scenen til Allente

Oslo, 13. april 2021; Når Telenor Group og NENT fusjonerte Canal Digital og Viasat Consumer i mai i fjor, ble Allente skapt – en gigant i det nordiske tv-distribusjonsmarkedet med over en million kunder. I dag kutter selskapet båndene til sine gamle merkevarer og lanserer et nytt kundetilbud, under slagordet Bedre sammen.

Bjørn Ivar Moen, administrerende direktør i Allente: «Å lansere Allente som en egen merkevare ut mot kundene er en skikkelig milepæl for oss og er noe vi har jobbet med hele det siste året. Det er liten tvil om at Canal Digital og Viasat Consumer er bedre sammen, for vi har hatt muligheten til å plukke det beste fra to verdener når vi har satt sammen de kundepakkene vi nå lanserer. Med en attraktiv miks av både lineære kanaler og strømmetjenester i pakkene våre, gleder vi oss til å gjøre både eksisterende og nye kunder godt kjent med hva vi har å tilby i tiden fremover».

Utfasing av Canal Digital og Viasat Consumer

Når Allente nå lanseres for fullt i kundemarkedet innebærer det samtidig at merkevarene Canal Digital og Viasat Consumer fases ut i Norden. Eksisterende kunder av Canal Digital og Viasat Consumer vil beholde sitt allerede brede tilbud av underholdning når de gradvis fases over til Allentes plattformer, og nye kunder får ta del i en helt ny verden av underholdning. Innenfor sport har Allente samlet alle de store sportskanalene i ulike pakker, slik at også sportselskere skal kunne finne innhold de brenner for – enten det er håndball, ski, golf, trav eller engelsk fotball.

Selskapet planlegger også å utvide sin eksisterende produktportefølje, for slik å kunne tilby både nye og eksisterende kunder en tv-opplevelse av ypperste kvalitet.

Mahmoud Mustapha, operasjonell direktør i Allente: «Allente står for All entertainment, og det er virkelig det vi nå tilbyr våre kunder. Uavhengig av om man er på jakt etter sport, serier, film, dokumentarer, nyheter eller fredagsunderholdning, kan man finne det hos oss. Selv om det fremdeles er satellitt-TV som er det beste valget for de som ønsker topp kvalitet og ingen form for tidsforsinkelse i sendingen når favorittlaget spiller kamp, kan også en oppgradert bredbåndsløsning gjøre det mulig for enda flere å ta del i vårt tv-univers».

Viaplay og Paramount+ en viktig del av tilbudet

Tilbudet Allente i dag lanserer er oppdelt i fire forskjellige tv-pakker, hvor den populære strømmetjenesten Viaplay – med titler som Wisting, Delete me og Maskineriet – inngår i tre av disse. I tillegg har Paramount+ valgt Allente som en av sine nordiske samarbeidspartnere, og inngår – akkurat som Viaplay – i tre av tv-pakkene Allente tilbyr. Det gir kundene tilgang på innhold fra blant annet Showtime, CBS, Nickelodeon, MTV, Paramount Studios og Comedy Central. Et siste eksempel på strømmetjenester som komplementerer det lineære tilbudet Allente tilbyr sine kunder er HBO, som kan by på seersuksesser som Game of Thrones, Succession og Chernobyl.

Mahmoud Mustapha: «TV er viktigere enn noensinne, og kundene våre ønsker å se tv både lineært, on demand og via strømmetjenester. Med vår pakketering får man i pose og sekk, samtidig som man får rask tilgang til hele utvalget via den brukervennlige Allente-appen – i tilfelle man har gått litt lei av å bruke fjernkontrollen».

Sportsbarer og hotell med Allente

I tillegg til bredbånds-tv som et mulig vekstområde, vokser Allente allerede betydelig i business-to-business segmentet. Det kommer blant annet til å merkes godt for den som planlegger å besøke en sportsbar, restaurant, treningssenter eller bo på hotell når muligheten byr seg igjen.

Mahmoud Mustapha: «Vi har lyktes med å sikre en god bredde i vårt B2B-tilbud, slik at vårt innhold er tilgjengelig for offentlig visning. Vi utvikler stadig nye produkter innenfor dette området, slik at du eksempelvis skal kunne benytte deg av vår app når du bor på hotell, slik at du raskt kan bla deg frem til din favorittserie eller film».

Koronatrygg selskapsbygging

Når Allente ble opprettet i mai 2020, befant samfunnet seg i en pandemisituasjon. Det innebærer at hele selskapet i hovedsak har blitt bygget opp fra hjemmekontor spredt utover fire forskjellige land.

Bjørn Ivar Moen: «Det våre medarbeidere har fått til det siste året er intet mindre enn fantastisk. Vi har fusjonert to selskaper, verdikjeder og kulturer – helt uten å treffes fysisk. Det har uten tvil vært en betydelig utfordring, men vi har løst det godt – med nytenkning, sterkt samarbeid og en god porsjon godt mot. Samt en god del Teams-møter, selvfølgelig. Derfor er vi ekstra stolte av det selskapet vi lanserer i dag. Vi har ikke bare håndtert en fusjon med suksess, men vi har klart å gjøre det midt i en pandemi. Nå er det på tide at våre kunder får nyte resultatene av vårt arbeid!»

For den som ønsker mer informasjon om de ulike tv-pakkene, finnes all informasjon på allente.no. Ettersom nettsiden lastes opp i løpet av dagen den 13. april, går det også fint å kontakte kommunikasjonsdirektør Maja Wikman Ulrich for mer informasjon.

Bjørn Ivar Moen, CEO Allente
Mahmoud Mustapha, CCO Allente

Allente er en nordisk TV-distributør som tilbyr TV-løsninger av høy kvalitet via både satellitt og bredbånd til over en million kunder i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Selskapet ble grunnlagt i mai 2020 etter en sammenslåing av Canal Digital og Viasat Consumer. Det nye selskapet har hovedkontor i Stockholm og Oslo, administrerende direktør er Bjørn Ivar Moen. Selskapet eies 50/50 av Telenor Group og NENT Group.