Caddy får toppscore på ny sikkerhetstest

Den nye Caddy fra Volkswagen Nyttekjøretøy har fått toppnoteringen med fem stjerner i den siste sikkerhetsvurderingen gjort av Euro NCAP. Testresultatene viser ikke bare at Caddy har blitt betydelig sikrere, men også at den er en del av en gruppe av toppkategoriserte personbiler som leverer spesielt godt i flere krasjtestscenarier.

Nye Caddy fra Volkswagen Nyttekjøretøy oppnår ikke bare én stjerne mer enn forgjengeren. Kravene fra testorganisasjonen Euro NCAP er også ytterligere utvidet og skjerpet gjennom de siste årene.

- Caddy er en bestselger, med mer enn 3 millioner solgte eksemplarer. Den femte generasjonen tildeles for første gang fem stjerner som sikkerhetsvurdering, og er dermed blant de høyest rangerte personbilene i 2021, forteller Håkon Wirak som er direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy.

Tross skjerpede testkrav kunne personbilutgaven av Caddy vise klare fremskritt i forhold til forgjengeren. Sammenlignet med andre små flerbruksbiler i A-segmentet, setter den også standarden betydelig høyere for konkurrentene.

Detaljene i vurderingen fra Euro NCAP viser for eksempel at beskyttelsesgraden for voksne passasjerer er 84 %, og 82 % for barn. Sikkerhetssystemene bilen leveres med får også høy score, noe som bidrar til toppklassifiseringen med fem stjerner.

I vurderingen av den passive sikkerheten bidrar nytt utstyr som hodekollisjonsgardiner (uavhengig av om bilen levers med 2, 5 eller 7 seter) og partnerbeskyttelse (kollisjonspute mellom forsetene) til økt beskyttelse ved sidekollisjoner. Dette bidro til å oppfylle de skjerpede kravene fra Euro NCAP.

Takket være trådløs signaloverføring, er setebeltevarsling nå på plass også for de fleksible og utakbare setene i Caddy som flerbruksbil. Det gir også viktige poeng i Euro NCAP’s vurdering.

- Caddy er en allrounder. Den nye modellen er bygget på den modulære plattformen for tverrstilt motor (MQB), en plattform som også brukes i for eksempel Golf. Dette gir tilgang til mange nye teknologiske løsninger, som nå også er tilgjengelig i Caddy. Teknologien gjør den både mer praktisk, mer effektiv – og sikrere, sier Wirak.

Euro NCAP er en organisasjon satt sammen av europeiske samferdselsmyndigheter, motororganisasjoner, forsikringsselskaper, handelsorganisasjoner og forskningsinstitutt. Alle detaljene om sikkerhetsvurderingen av nye Caddy finnes på deres offisielle nettsider.

Fra 2022 vil Volkswagen tilby den helt nye ID.BUZZ Cargo som skal bygges på den nye elektriske plattformen i Hannover.

Volkswagen Commercial Vehicles, Argo AI og MOIA viser frem den første ID.BUZZ-prototypen for selvkjørende biler8.9.2021 12:54:14 CEST | Pressemelding

• Utviklet for å redusere køer og øke tryggheten i byer • Presentasjon på Volkswagen-konsernets arrangement «New Auto Night», kvelden før IAA Mobility 2021 • Selvkjørende biler basert på fremtidig ID. BUZZ bruker en kombinasjon av kameraer, lidar- og radar-sensorer • Tas først i bruk av mobilitetsleverandøren MOIA Hanover/München, 5. september 2021: – Med svart-hvitt kamuflasjemønster og høye takstrukturer ruller den stille inn i hallen der Volkswagen-konsernets arrangement New Auto Night finner sted kvelden før IAA Mobility 2021: En av de første selvkjørende testbilene av den fullelektriske ID. BUZZ AD (Autonomous Driving), fra Volkswagen Commercial Vehicles.