Byporten får ny visuell profil

Det urbane senteret mellom Oslo S og bykjernen åpner dørene med ny nordisk stil og varme.

– I 2020 startet prosessen med ny merkevareprofil. Det hele startet med behovet for en ny og tidsriktig logo, men vi så fort at dette kom til å gi ringvirkninger på andre visuelle flater, forteller Elisabeth Hjelle, markeds- og kommunikasjonsrådgiver i KLP Eiendom. Hun har hatt overordnet ansvar for prosessen.

Nå er den nye merkevareprosessen gjennomført, og senteret byr seg frem med ny logo, et moderne uttrykk og nyoppussede fellesarealer. Senteret fremstår nå som lysere med utstrakt bruk av treverk og innslag av grønne planter. Lokalet er utstyrt med flere sittemøbler og sosiale områder.

Nordisk, lun stil

– Den nordiske, varme stilen gir senteret en helt ny inviterende atmosfære, forteller hun. Dette bidrar til å gjøre senteret mindre kjøpesenteraktig, og mer trivelig og hyggelig for de som vil bevege seg rundt i etasjene her, legger hun til. Byporten er en egen destinasjon i Oslo, både for de på vei videre, som trenger å sette seg ned et øyeblikk, eller for de som vil nyte god mat og shopping.

Logoen består av en B og en P som en forkortelse av navnet. Vrir man på logoen ser man at den henter inn buene av en port, og i tillegg skjuler deg seg i tillegg smil og et hjerte i de runde formene. Også formen på selve bygget, sett ovenfra, ligger innbakt i den gjennomtenkte logoen. Akkompagnert med den nye logoen kommer payoffen: «Vi er der for alt du skal.»

Byporten har hatt samme logo og visuelle profil siden det åpnet for 23 år siden. Tiden var dermed moden for en fornyelse.

– Som Oslo fornyer seg, har også vi et behov for fornyelse, sier Gunnar Gjørtz, administrerende direktør i KLP Eiendom. – I dag omsetter senteret for 1,2 milliarder og har hele 280 000 besøkende på ukentlig basis.

Målgruppen blir stadig større, ikke minst med tanke på de nyutviklede bydelene Bjørvika og Sørenga. I disse områdene skal det på sikt bo 10 000 mennesker og ha 20 000 arbeidsplasser, legger han til.