by:Larm 2022 - Artister fra Universal Music

Torsdag 15. september er det endelig tid for årets by:Larm! Her er en oversikt over alle Universal artister som opptrer under årets festival. Vi håper dere gleder dere like mye som oss!

Loverboy er aliaset til Jon Ranes, som artistdebuterte i 2017 med rapgruppen UNDERGRUNN. Siden den gang har de spilt festivaler og scener rundt i hele Norge, deriblant Øyafestivalen og Blå. Parallelt med musikervirksomheten har Ranes også en lovende skuespillerkarriere, og er blant annet å se i Ut og stjæle hester, Til ungdommen og Pørni. Med Loverboy henter Jon Ranes inspirasjon fra Stein Torleif Bjella og Håkan Hellström. Visjonen er å “skape et univers med organisk musikk med ekte instrumenter”, og den Kastel-produserte debutsingelen “Blod” ble til under spesielle omstendigheter: – En varm sommerdag i et studio uten ventilasjon skrev jeg «Blod». Jeg fant en falsett jeg ikke visste jeg hadde, dette var ulikt noe jeg hadde gjort før. Den følelsen av energi jeg fikk var nesten som lettelse, og er noe jeg aldri kommer til å glemme, sier Loverboy.

Jon Ranes spiller:

John Dee - 15. september, kl. 00:00

Kulturkirken Jakob - 17. september, kl. 22:00

Marstein er soloprosjektet til Jo Almaas Marstein, kjent fra rapkollektivet UNDERGRUNN som slo gjennom med et brak som demoartist i 2018. De har siden blitt stadig mer av en snakkis her hjemme, og streamer i millionklassen. Selv om UNDERGRUNN på ingen måte er på is, ser flere i kollektivet nå sitt snitt til å ta steget et par hakk til venstre og utforske soloprosjekter – og Marstein har noen spennende greier på gang som definitivt vil bli lagt merke til under årets festival.

Marstein spiller:

Rockefeller - 15. september, kl. 21:30

Kulturkirken Jakob - 17. september, kl. 23:00

Molly Hammar er en nysignering hos Universal Music Sverige. Hun er i høst aktuell på programmet Så Mycket Bättre (den svenske versjonen av Hver Gang Vi Møtes). Etter å ha tilbrakt tenåringstiden under showbiz-lyskasterne, med alt hva det innebar, var det ikke før i 2018 at Molly Hammar virkelig fant sin plass med den kritikerroste debut-EPen Sex. Å synge om kvinnelig seksualitet fra et veldig personlig perspektiv, forløste Molly kreativt og bidro til å bygge en fanbase av unge kvinner som kunne relatere til hennes budskap. Molly har nytt stor suksess i årene etter, blant annet har den britiske musikkscenen virkelig trykket henne til sitt hjerte. Ethvert singelslipp ledsages som regel av spilling på engelsk radio, som BBC Radio 2 og BBC Radio 1xtra, og hun har også spilt flere konserter i London.

Molly Hammar spiller:

Sentrum Scene - 15. september, kl. 20:00

Vulkan - 16. september, kl. 22:00

Den svenske produsenten og multiinstrumentalisten Graham Lake går inn i høsten med utgivelsen av den nye låten “Friday”. Dette blir den femte singelen som kommer fra Stockholm-fødte Lake. Selv om han er en nykommer, har Graham allerede skapt sin signaturstil: dansegulvklare beats, en urokkelig vokal med en gitardrevet produksjon. Graham Lake kan oppleves live under årets by:larm.

Graham Lake spiller:

Melahuset - 15. september, kl. 20:30

Verkstedet - 16. september, kl. 21:30

Paula Jivén fra Gøteborg debuterte da hun var 13 år gammel og mottok en Golden Buzzer for sin virale cover av Michael Jacksons "Billie Jean" på svenske Talang.

Hun har siden utviklet sitt låtskrivertalent takket være sitt unike kunstneriske uttrykk.

Nå har hun blitt 18 år, og slapp i sommer debut-EP'en The Duality In Me. EP'en viser henne som en suveren historiefortelle med en fengslende stemme.

Paula Jivén spiller:

Vulkan - 16. september, kl 21:00

John Dee - 17. september, kl. 22:30

IVAN$ITO er den første latinske artisten til å signere med et av de største skandinaviske plateselskapene. Han slapp i april debutalbumet Everything Is Reggaeton. Den kommende stjernen vokste opp i både Danmark og Chile, og den unike blandingen av to vidt forskjellige kulturer er grunnlaget for hans originale lydbilde. Everything Is Reggaeton tilbyr lytteren IVAN$ITO sin egne tolkning av latinsk musikk, med et hint av Nordisk Noir og RnB. På samme måte som Cloud Rap eller Urban Pop nå er akseptable sjangre, prøver IVAN$ITO å føre Sør-Amerikas mest populære sjanger i nye retninger, på en autentisk måte, ved å vise frem hans delte musikalske oppvekst fra to svært forskjellige sider av verden. Albumet er skrevet og sunget av IVAN$ITO selv.

IVAN$ITO spiller:

Rockefeller - 15. September, kl. 23:30

Verkstedet - 16. september, kl. 22:30

Makosir sin karriere tok først fart da singelen “Mute” toppet Spotify sin Viral Chart, og han i februar ble kåret til Månedens Urørt hos P3. Kort tid etter har han stormet topplistene med låter som ”Falle over kanten” og “Holder igjen”. I kjølvannet av kåringen har 20-åringen gitt ut ny musikk hver annen måned, og kan snart oppleves live under året by:Larm!

Makosir spiller:

Ingensteds – 15. september, kl. 20:00

Krøsseet – 17. september, kl. 20:30

Graham Lake
Ivan$ito
Jon Ranes
Makosir
Marstein
Molly Hammar
Paula Jivén

Universal Music AS er verdens, og Norges, største musikkselskap og representerer blant annet artister som Astrid S, The Weeknd, TIX, Ramón, Post Malone, Ariana Grande, Dagny, Ruben, Shawn Mendes, The Beatles, Odd Nordstoga, Drake, Imagine Dragons, The Rolling Stones m.fl.

Hearts On The Run varmer opp til første albumslipp!29.9.2022 11:02:08 CEST | Pressemelding

12. august markerte begynnelsen for dette megaprosjektet, hvor den anonyme produsenten Hearts On The Run gir ut én ny låt hver uke i et helt år. Dette skal resultere i totalt 52 sanger og 4 album! Den mystiske figuren har et eneste mål om å skape musikk og innhold som samler folk verden rundt. Den gåtefulle produsenter varmer nå opp til første albumslipp med utgivelsen av “We’re The Ones With The Broken Hearts”. Det første av fire album slippes 28. oktober og inneholder alle tidligere utgitte spor. Hearts On The Run eksperimenterer med forskjellige typer dansemusikk, og kombinerer både elektroniske og organiske elementer, noe som gir fansen et bredt spekter av musikk for enhver stemning og anledning. Artisten bak prosjektet har med sin ekte identitet allerede blitt streamet over 500 millioner ganger, og markerer med dette starten på et nytt, ambisiøst og uhemmet prosjekt med full kreativ frihet.

Ramón med etterlengtet debutalbum: SÅ KLART DET GJØR VONDT29.9.2022 09:30:00 CEST | Pressemelding

Fredag 30. september slipper Ramón sitt etterlengtede debutalbum SÅ KLART DET GJØR VONDT. Sammen med albumet slippes en kortfilm med samme navn, som har premiere med to utsolgte visninger på Vega Scene 29. september. Kortfilmen slippes også på TikTok samme dag. Etter det som har vært et rekordår for Ramón, har folk ventet i spenning på albumet. De nære og ærlige tekstene er hjertet i Ramón sitt univers, skrevet og produsert med sin faste makker Andreas Bache-Wiig. Om prosessen sier han selv: “Da jeg gikk inn i denne prosessen var tanken at dette albumet skulle handle om forskjellige faser av kjærlighetssorg, men det har endt opp med å bli en skildring av alt som har skjedd i mitt liv de siste årene. Ting ble helt snudd på hodet etter “ok jeg lover”, og flere av låtene er en direkte konsekvens av at livet mitt tok en helomvending.” “Jeg føler jeg har jobbet med dette albumet i flere år allerede. Tidligere har jeg jobbet veldig prosjektbasert med EP’ene jeg har sluppet, mens nå har jeg h

SALTI finner endelig sin plass i verden på singelen “DFWM”29.9.2022 09:21:15 CEST | Pressemelding

SALTI kjemper sine indre demoner og får endelig en følelse av tilhørighet på singelen “DFWM”. Låten slippes 30. September, og er å finne på den kommende EP’en Demons. Med sin uanstrengte og ufiltrerte tilnærming til å fortelle sin historie, besitter SALTI et talent som strekker seg langt lengre enn sine 27 år. Den Tanzania-fødte, Oslo/bergensbaserte artisten bruker produksjon og melodi som drar inspirasjon fra hip hopens råskap, R&Bs sjelfullhet, poppens struktur og diasporamusikkens dynamikk i sin låtskriving. Tidligere i år slapp SALTI singlene “Love Poor” og “Talk About Me & U”, som markerte startskuddet for hans andre EP, Demons. Kort tid etter fulgte han opp med utgivelsen av “Switch Up”. Med EP’en inviterer SALTI lyttere til skildringer fra hans turbulente liv, og det personlige oppgjøret med hans indre demoner. Med Demons håper han å kunne gi andre som har, eller befinner seg i lignende situasjoner, tilhørighet og styrke. Nå er han klar med fjerde og nest siste singel, “DFWM”, f