Byggmax kjøper Right Price Tiles

Byggmaxgruppen kjøper fliskjeden Right Price Tiles og planlegger videre vekst i Norden.

Right Price Tiles er en norsk lavpriskjede som selger fliser og produkter innen baderom. Selskapet har en lang historie med lønnsom organisk vekst. I 2020 var salgsinntektene til Right Price Tiles 300 millioner kroner og brutto driftsresultat 34 millioner kroner før av- og nedskrivninger (EBITDA).

Oppkjøpet gir Byggmax tilgang til en produktportefølje bestående av egne merkevarer og ekspertise på fliser. Lavpristrenden er sterk i det nordiske landene, og oppkjøpet styrker Byggmax’ posisjon i Norden. Transaksjonen avventer godkjenning av det norske Konkurransetilsynet.

Byggmaxgruppen er en nordisk lavpriskjede som satser på privatmarkedet, med et salg på 6,8 milliarder svenske kroner i 2020. Konsernet driver 175 Byggmax-butikker, og netthandel står for 22 % av salget.

Byggmax kjøper Contera Group, eieren av Right Price Tiles. Right Price Tiles har 14 butikker, hvorav to er franchisetakere, med en raskt voksende netthandel. Contera Group er også direkteimportør av fliser og liknende produkter. Byggmax tilbyr Right Price Tiles kvalitetsprodukter til best mulig pris - og til samme pris for alle. Flis- og fliseporteføljen komplementer Byggmax’ nåværende tilbud.

Contera Group (Right Price Tiles) ble startet i 2005. Byggmax kjøper selskapet for 175 millioner kroner. Prisen kan øke med maksimalt 110 millioner basert på fremtidig vekst, totalt maksimalt Enterprise Value på 285 millioner kroner.

Vi er veldig imponert over bedriften Per-Christian, Kim og Ivar har bygget opp, og den passer godt inn i Byggmax. Right Price Tiles er kanskje den mest vellykkede virksomheten på fliser i Norden og vinner forbrukerne med formelen som vi elsker: kombinasjonen av kompetanse og inspirerende design til den beste prisen. I tillegg til en felles tro på lave priser har vi ganske like bedriftskulturer, og vi gleder oss veldig til å samarbeide, sier Mattias Ankarberg, administrerende direktør i Byggmax Group.

Lavpris er en av de sterkeste trendene i det nordiske markedet. Vi tar nå vekstreisen til et nytt og nordisk nivå, under merkevaren Byggmax. Vi starter med å tilby Right Price Tiles-produkter gjennom vår netthandel og i utvalgte butikker, før vi utvider med vegg- og gulvflisfokuserte konseptbutikker utenfor Norge, legger Mattias Ankarberg til.

Vi er glade for å overlevere eierskapet til Byggmax, som har ressurser og kompetanse til å støtte våre vekstambisjoner og som kjenner lavprisindustrien godt. Selv om vi har en god posisjon i Norge er det fortsatt mye potensiale, også i Norden. Vi ser fram til neste fase, med en vekstorientert og stødig eier i Byggmax, sier Per-Christian Teie, grunnlegger og administrerende direktør i Contera Group.

Jeg har stor tro på veien videre. Den dyktige gjengen i Right Price Tiles har samme engasjement og driv som jeg opplever vi har i Byggmax. Det blir spennende å se hva vi kan få til sammen, sier Niklas Hamberg, Norgessjef i Byggmax.

Den oppkjøpte virksomheten vil rapporteres som del av Byggmax.

For spørsmål, kontakt:

Mattias Ankarberg, VD: mattias.ankarberg@byggmax.se / +46 76 119 0985