Byggmax bekrefter åpning på Evje

Til våren åpner Byggmax dørene på Evje. Nye faste ansatte skal bistå lokale hjemmefiksere med å oppfylle byggedrømmer.
Frederik Staudt, regionsjef

Det nye varehuset blir 535 kvadratmeter stort, i tillegg til en 800 kvadratmeter kaldhall. Hele butikkområdet er på over 5 mål, inkludert Drive-in.

–  Jeg ønsker Byggmax hjertelig velkommen som en samfunnsaktør på Evje. Mer næringsvirksomhet og flere faste arbeidsplasser er gode nyheter, og vi ser frem til et godt samarbeid, sier ordfører i Evje og Hornnes kommune Svein Arne Haugen.

– Vi gleder oss enormt til å åpne det nye varehuset på Evje og til å sette sammen et team bestående av både motiverte ansatte og butikksjef. Vi regner med å legge ut stillingene en gang etter jul, forteller Frederik Staudt, regionssjef i Byggmax som selv bor på Evje.

Byggevarekjede for hjemmefikseren

Byggmax er en av de få kjedene som satser på hjemmefikseren. Nesten alle de andre store byggevarekjedene retter seg mest mot håndverkere og proff-markedet, med egne rabattavtaler og dyre medlemskap. Byggmax går derimot bevisst for det private markedet.

-Jeg synes det er rart at en hjemmefikser må betale 100 kroner for en hammer, mens en proff skal betale 50. Tenk deg det, der står du i kassen, og han foran deg betaler femti kroner mens du må ut med hundre? Jeg kan ikke begripe hvordan de forklarer dette til kundene sine. Hos oss får du en solid hammer til faste lave 48 kroner, samme lave prisen for alle, sier Frederik Staudt.

Byggmax har lenge jobbet for mer hjemmefiksing i Norge. De utvikler gjør-det-selv videoer, og har en egen gruppe på facebook med over 3000 hjemmefiksere, som deler tips og råd seg i imellom.

Alle skal kunne realisere sine byggedrømmer

– Når vi nå forsterker tilstedeværelsen vår på sørlandet, gir vi enda flere hjemmefiksere mulighet til å gjennomføre byggeprosjektene de drømmer om, sier Frederik Staudt.

Den nordiske lavpriskjeden Byggmax har vokst seg store i Norge, og kjøpte fliskjeden Right Price Tiles tidligere i august i år. Varehuset på Evje blir det førtifemte i rekken.

–  Vi vil at alle skal ha råd og mulighet til å realisere sine byggedrømmer og vi mener at vårt konsept med lave priser på gode byggevarer gjør det mulig for flere. Vi er også så vidt meg bekjent den eneste byggevarekjeden med prisgaranti også på tilsvarende vare. Tunge byggevarer, som vi er best på, er delt inn i kvalitetsklasser. Vi har som prinsipp å bare selge trevirke i klasse 1, og da spiller det liten rolle om det kommer fra Sødra eller Moelven, sier Frederik Staudt.

Byggmax selger byggevarer til alle typer prosjekter i hjemmet og vinner stadig lokale og nasjonale pristester.

Setter Evje på kartet

Leonard Svennig er utvikler av tomten på Evje. Han er fornøyd med at Byggmax har sikret seg den store tomten i Verksvegen 40.

–  At Byggmax velger å åpne et varehus her, setter Evje ytterligere på kartet. Etableringen bidrar til å styrke Evje som et handelssenter i Setesdal, i tillegg til å øke merhandelen i området, forteller eiendomsutvikler Leonard Svenning.

Hjemmefiksing på moten

I 2020, da alle var hjemme, var det også mye hjemmefiksing. Det merket alle innen byggevare, men kanskje spesielt de med begge føttene plantet hjemme hos hjemmefikseren slik som Byggmax. Byggmax var den kjeden som økte mest og kan vise til en vekst på hele 29 prosent i 2020.  2021 ser heller ikke ut til å bli stort dårligere, med en ytterligere vekst på 9 prosent i tredje kvartal i år.

– Etter at Dine Penger og VG har gitt oss tre knusende pris-seiere på rad både på terrassebord og på ved så har vi hatt en fantastisk pågang. Vi gir oss aldri på pris. sier Frederik Staudt.

Frederik Staudt, regionsjef
Den nye butikken får drive-in.

Byggmax tilbyr byggematerialer og gjør-det-selv-produkter av høy kvalitet til beste pris, på en enkel og god måte. Uansett budsjett eller tidligere erfaring, gir vi kundene våre kunnskap og selvtillit til å fullføre sine byggedrømmer. Med en velfungerende netthandel og over 160 butikker i Sverige, Norge og Finland er Byggmax en av Nordens ledende detaljhandelskjeder innen bygg- og gjør-det-selv-produkter. Konsernet omsatte for 6,8 milliarder kroner i 2020 og har vært notert på Nasdaq siden 2010.