Byggmax åpner nytt varehus i Haugesund

Etter 12 år i Haugesund har Byggmax vokst ut av lokalene i Industrigata 15. 23. juni åpner gjør-det-selv-kjeden et splitter nytt varehus i Ford-bygget i Svehaugstemmen 2.
Byggmax åpner nytt varehus i Haugesund

- Det har vært en fantastisk reise, og det er alle de store og små prosjekter til Haugesunds mange hjemmefiksere som gjør dette mulig. Det nye varehuset får en diger drive-in med kaldhall, hvor du enkelt kan lempe byggevarer over i bilen eller på hengeren. Ny drive-in følger blant annet av en enorm vekst på klikk-og-hent hvor kundene handler på nett og henter på varehuset. Vi har opplevd en tredobling på klikk-og-hent siste 2 årene, forteller Marius Midtbø, daglig leder på Byggmax i Haugesund.

Siden Byggmax åpnet i Haugesund i 2010 har byggevarekjeden utviklet seg mye. Spesielt har varesortimentet blitt større, og større sortiment krever mere plass. Midtbø forteller at Byggmax skal styrke seg i Haugesund og bygger nå et varehus med kjedens aller nyeste og mest moderne konsept.

Lover stor fest

Tradisjonen tro lover Byggmax en stor åpningsfest av det nye varehuset. Byggingen i det gamle Ford-bygget er godt i gang, og Midtbø forteller at han er lovet å kunne gi 20 prosent salg på hele butikken. I tillegg til en romslig butikk tar nye Byggmax Haugesund i bruk en over 1200 kvadratmeter stor kaldhall som en del av en enda større drive-in uteområde på over 5700 kvadratmeter. Varehuset rommer nesten 10.000 kvadratmeter totalt.

- Vi gleder oss til å invitere innbyggerne i Haugesund til en skikkelig åpningsfest. 23. juni får Haugesunds hjemmefiksere vårt aller mest moderne butikk-konsept. Det blir et større og mer oversiktlig varehus som gjør det enklere og raskere å handle alt det du trenger til å pusse opp hjemme, sier Midtbø.

Flytter inn i kommunens gamle vaksinesenter

Midtbø roser utleier H-K Eiendom for det gode samarbeidet med å finne en ny eiendom som kan huse gjør-det-selv-kjeden fremover. Byggmax bytter nemlig lokasjon, men ikke utleier.

- Vi er veldig glade for å fortsette det gode samarbeidet med Byggmax, som får leie altfor billig hos oss, men det kanskje er det som må til for å tilby hjemmefiksere så lave priser, sier daglig leder i H-K Eiendom, Einar Harald Hauge, med et smil. Han legger til at HK Eiendom samtidig forventer at Byggmax vil gi en verdiøkning av området og at det er godt å ha profesjonelle og langsiktige leietakere.

- Vi har hatt god dialog med H-K Eiendom opp gjennom, og det er gledelig at vi nå skal flytte inn i Haugesund gamle vaksinesenter. Et lokale i Haugesund som mange kjenner til og vet hvor ligger, selv om folk nok ikke vil kjenne igjen de gamle lokalene når vi er ferdig med å pusse opp, konstaterer Midtbø.

Byggmax har vokst med hele 45 prosent under pandemien, og veksten ser ut til å fortsette.

- Ja, det er ingen tvil om at hjemmefiksere i Haugesund holder nevene i gang. Det har nok aldri tidligere vært bygget så mye platting og veranda som under de siste to årene. Har du først fått smaken av litt hjemmefiksing så er det enklere å starte på større prosjekter. Jeg tror den høye pågangen vi har nå tyder på enda et stort år for norsk hjemmefiksing. Terrassebordsalget vårt har økt voldsomt siste par årene, og nå som vi for tredje året på rad vant Dine Pengers pristest så vil nok enda flere velge Byggmax for å fikse hjemme, sier Midtbø

Byggmax åpner dørene igjen den 23. juli på ny lokasjon, og anbefaler hjemmefiksere i Haugesund å finne veien til Karmøy og Stord i mellomtiden.

- Vi har store varehus både på Karmøy i Kopervik og på Stord, så Haugesunds hjemmefiksere skal ha god tilgang på førsteklasses byggevarer til en rimelig penge i ukene vi holder steng for flytting, sier Midtbø.

Satser på hjemmefiksere

Vårt konsept satser fremfor alt på privatpersoner, som står uten den såkalte proffrabatten, som nær alle andre byggevarekjeder i Norge opererer med. Det er skjulte rabattavtaler til håndverkere som ikke kommer hjemmefikseren til gode. Byggmax er en av få kjeder som satser på hjemmefikseren, og gir laveste pris til alle, sier Midtbø.

Midtbø mener Byggmax har lykkes i å ta en tydelig posisjon som byggevarekjeden med lave priser.

- Vi jobber steinhardt for at vi alltid skal være billigst, og følger alltid med på konkurrenter. Vi er alene om å gi prisgaranti på tilsvarende varer av annet merke. Vi selger kun nordisk trevirke i klasse 1, og da spiller det liten rolle om virke kommer fra Moelven eller Södra, vår prisgaranti er på ekte, sier Midtbø.

Hvis du har kjøpt noe hos Byggmax, og en lokal konkurrent setter ned prisen inntil syv dager senere, så gir Byggmax deg tilbake 110% av prisforskjellen.