Byggforskserien gir råd om prosjektering av sjakter

En ny anvisning i Byggforskserien gir anbefalinger for planlegging og prosjektering av sjakter med vann- og avløpsinstallasjoner.
I næringsbygninger for utleie der man ønsker større fleksibilitet, eller i bygninger der driftsstans kan ha store konsekvenser, er god tilgang til sjakta særlig viktig. I slike bygninger anbefaler SINTEF at man har full tilgang til rørene med tilhørende rørkoblinger og ventiler gjennom en dør. Ill.: SINTEF

Sjakter må planlegges tidlig i prosjekteringsfasen, samtidig som man avgjør plassbehov for og plassering av tekniske installasjoner i og i tilknytning til sjakta. Behovet for sjakter må vurderes allerede i programmeringsfasen.

Oppfyller kravene i TEK17

Byggdetaljer 553.002 Sjakt med vann- og avløpsinstallasjoner gir råd om planlegging og prosjektering av sjakter med vann- og avløpsinstallasjoner for å oppfylle krav i byggteknisk forskrift (TEK17).

Med vanninstallasjon menes her avløpsrør og vannrør for fordeling av varmt og kaldt forbruksvann i bygningen. Anvisningen retter seg i hovedsak mot arkitekter, byggherrer og rådgivere.

– Bransjen har i lang tid etterspurt en anvisning om sjakter. Vi håper anvisningen kan gi en oversikt over hvilke krav som gjelder for vann- og avløpsinstallasjoner, slik at kravene blir tatt hensyn til tidlig i prosjekteringen, sier rådgiver Sondre Aasbø i SINTEF.

Anvisningen beskriver blant annet:

• lekkasjesikring og utskiftbarhet
  • plassering av sjakt i bygningen, med eksempler på plassering i boenhet og næringsbygg
  • tilkomst til sjakt
  • brannsikkerhet

Installasjoner som ventilasjon, varme, kjøling og sprinkler samles ofte i samme sjakt som vann- og avløpsinstallasjoner, men disse installasjonene omtales ikke i anvisningen.

Dette er SINTEF Community

SINTEF Community er et forskningsinstitutt for bærekraftig utvikling av bygg, infrastruktur og mobilitet. Vi skaper verdier for våre kunder og samfunnet gjennom forskning og utvikling, forskningsbasert rådgivning, sertifisering og kunnskapsformidling. Vi har spisskompetanse innenfor fagområder som arkitektur, bygg, vann, samferdsel og samfunnsøkonomi. Vi utvikler fremtidens løsninger for et bærekraftig samfunn.