Byggeskikkprisen til sirkulærbygg

– Dette er rett og slett fantastisk. Vi er utrolig stolte over å ha vært med på å realisere det banebrytende prosjektet som Kristian Augusts gate 13 er, sier arkitekt og daglig leder i Mad arkitekter i Oslo, Åshild Wangensteen Bjørvik.
Byggeskikkprisen 2021 gikk til sirkulærbygget Kristian Augusts gate 13 Foto: Kyrre Sundal/Mad arkitekter

Det er oppsiktsvekkende at årets gjeveste pris for byggenæringen tildeles et gjenbruks- og ombruksbygg. Her kan Norge vise vei for hvordan en klimaversting, som byggenæringen - også omtalt som «40% næringen», kan bidra stort i arbeidet mot å nå klimamålene.

- Vi gratulerer så masse til Entra først og fremst, men også til alle samarbeidspartnerne. Kristian Augusts gate 13 er milepælen og startskuddet for den revolusjonen vi opplever at vi nå står midt oppe i, og bygget et skinnende eksempel på hva som er mulig å få til når man setter seg hårete mål, sier Wagensteen Bjørvik.

– Her har byggherre, arkitekter og rådgivere valgt største motstands vei, og jobbet beinhardt for å nå ambisjonen om å bli et forbilde for ombruk og sirkulære prinsipper. Resultatet er et bygg som er restaurert og bygget ut nærmest utelukkende med ombrukte materialer. Det har gitt bygget en helt unik identitet og egenverdi, forklarer arkitekten.

Statens pris for byggkvalitet er Kommunal- og moderniseringsdepartementets pris for fremragende byggkvalitet. Prisen er en videreføring av Statens byggeskikkpris, som har vært delt ut siden 1983. Prisen er en hederspris som skal løfte frem nye forbildebygg som bidrar til å heve, fornye og utvikle byggkvalitet lokalt og nasjonalt.

Dette skriver Direktoratet for byggkvalitet i sin pressemelding:

Forbilde for framtidig byggeri

Et ombruksprosjekt i denne skalaen har krevd en ny type logistikk, med nye metoder for å kvalitetssikre og dokumentere egenskaper for materialene. Det har vært behov for at samarbeidspartnerne kunne se muligheter og tenke nytt.

– Når ambisiøse byggherrer utfordrer etablerte løsninger og etterspør sirkulære løsninger, er de også med på å skape et marked for ombruk. Og når noen går foran, blir det lettere for andre å følge etter. Kristian Augusts gate 13 er et forbildeprosjekt for en hel næring, uttaler Astrup.

Juryleder Erling Lae, mener Kristian Augusts gate 13 er et spennende og innovativt forbilde for hvordan vi kan bygge i framtiden.

– Kristian Augusts gate 13 har evnet å kombinere mulighetene som ligger i transformasjon og ombruk med arkitektonisk kvalitet på en forbilledlig måte. Både arkitekt og byggherre har vært ambisiøse og våget å stå løpet ut, selv om de har støtt på betydelig utfordringer undervegs. De har sett mulighetene og tenkt nytt på tvers av fagene. Det endelige resultatet fremstår som helhetlig og svært godt gjennomarbeidet, avslutter Lae.

Ombruk er foreløpig lite utbredt i bransjen. Det er utfordringer knyttet til regelverket for ombruk av byggematerialer i tillegg til at det er kostnadskrevende. Prosjektene må ha kapasitet til å finne aktuelle materialer som kan ombrukes, kartlegge kvaliteten i materialene og sørge for oppbevaring inntil materialene skal brukes i byggverket. Regelverksendringer som skal gjøre ombruk enklere, er på høring i disse dager.

En anerkjennelse av høy kvalitet med ombruk og gjenbruk
– At et ombruksprosjekt som Kristian Augusts gate 13 tildeles Statens pris for byggkvalitet, er en anerkjennelse av at det er mulig å skape utmerkede prosjekter med gjenbruk og ombruk. Vi er rett og slett kjempestolte av å ha vært med på å bevise at ombruk i stor skala er realistisk, til og med i et land med noen av verdens strengeste lover og regler for bygg, forteller Wangensteen Bjørvik.

– I Mad arkitekter er vi allerede i gang med flere ombruk- og gjenbruksprosjekter og vi håper at årets byggeskikkpris inspirerer flere byggherrer og arkitekter til å gjøre mer av dette, fremfor å rive og bygge nytt. Etter vår mening er Kristian Augusts gate 13 et veldig godt eksempel på hvilke merverdier et ombruksprosjekt kan gi, utover store klimabesparelser, sier Wangensteen Bjørvik.

Det er Entra, Spaces, Mad arkitekter og en lang rekke samarbeidspartnere som står bak det prisbelønte prosjektet Kristian Augusts gate 13, som ligger midt i Oslo sentrum.

– Entra som byggherre har vært helt avgjørende for å få til dette. De har i mange år vært en forgjenger blant eiendomsutviklerne, og nå har vi sammen lyktes med å få til et så krevende og så viktig prosjekt, sier Wangensteen Bjørvik.

Ny æra for byggenæringen
Allerede lenge før bygget sto ferdig, har Kristian Augusts gate 13 blitt vist til som et forbildeprosjekt innen sirkulærøkonomi i byggenæringen.

– I Mad arkitekter gleder vi oss over at det nå kommer mange flere slike oppgaver, sier Wangensteen Bjørvik. Hun mener at byggenæringen i Norge nå har trådt over i en ny æra.

– Jeg tror vi vil se nye næringer, nye jobber og nye markeder vokse frem innen ombruk og gjenbruk. Ikke bare med tanke på utvikling, prosjektering og planlegging, men også innen håndverksfagene og -utdanningen. Det vil bli enda viktigere å kunne jobbe med materialer og materialkvalitet på en kjent, men ny måte, Sier Bjørvik.

– Et viktig aspekt av sirkulærøkonomien handler om å satse på og utvikle håndverksfagene. I sirkulærøkonomien trenger vi ekte håndverkere og et dypere samarbeid. Man trenger de som ser mulighetene i en plankestabel og tenker også med hendene og med hjertet. Det ligger enorme muligheter i den sirkulære økonomien, som vi må utnytte bedre, sier Wangensteen Bjørvik.

En ledestjerne for sirkulærøkonomi
Da eiendomsselskapet Entra kjøpte Kristian Augusts gate 13 – et beskjedent kontorbygg fra 1950-tallet – var det ingen som visste at prosjektet ville bli en ledestjerne for fremtidens sirkulære byggeindustri. Bevaring var heller ikke et krav. I 2018 fikk Entra den internasjonale co-working- giganten Spaces med som leietaker og samarbeidspartner, og den radikale idéen om å bevare bygget og utvikle det videre med ombrukte byggematerialer oppstod.

Prosjektet omtales som «byggebransjens gamechanger» og som et foregangseksempel på ombruk og gjenbruk av bygningsmaterialer. KA13 har vist at ombruk i stor skala er realistisk, også i et land med noen av verdens strengeste lover og regler for byggebransjen.

– Betongdekker i flere av tilbyggets etasjer, kommer fra Regjeringsbygg R4. Vinduer kommer fra en omfattende feilbestilling til Kværnerbyen. Rekkverk er konstruert av gamle gitterplater fra Tøyenbadet, og terrassedekkene er kledd med naturstein fra en rehabilitert fasade på Skøyen. Gamle radiatorer, dører, veggkledning og til og med møbler ble reddet fra det originale bygget, og er pent satt i stand, forteller Wangensteen Bjørvik.

Vinner byggeskikkprisen for andre gang
Det er andre gang Mad arkitekter vinner den gjeve Statens pris for byggkvalitet. Første gang var i 2004 for Skippergata 12.

Vinnerteamet:
Bak fra venstre: Anne Sigrid Nordby, Asplan Viak og Rune Andersen, Insenti
Foto: Ilja Hendel
Vinnerteamet: Bak fra venstre: Anne Sigrid Nordby, Asplan Viak og Rune Andersen, Insenti I midten: Juryleder Erling Lae, arkitekt Noora Khezri, Mad arkitekter AS og kommunal- og moderniseringsminister Nikolai Astrup Foran fra venstre: Håvar Haugen Espelid, prosjektleder i Entra AS og Rune Røising, Haandverkerne AS Foto: Ilja Hendel

Pilestredet 27

Morselskapet, Mad AS består av selskapene Mad arkitekter AS i Oslo, Bergen, Stavanger og Fredrikstad, Sane AS og Nomad AS.

Virksomhetene med totalt 115 medarbeidere, tilbyr spesialkompetanse innen plan, urbanisme, arkitektur, miljø og bærekraft, interiørarkitektur, landskapsarkitektur og produktdesign.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Mad på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.