NorgesGruppen

Bygger ut fiber i hele landet

Del

Når Telenor nå bygger ut fiber til over 2000 NorgesGruppen-butikker over hele landet, vil samtidig næringslivsaktører og husholdninger i 90 prosent av landet få mulighet til å koble seg på.

Konsernsjef Runar Hollevik og kjøpmann Harald Lasskogen.
Konsernsjef Runar Hollevik og kjøpmann Harald Lasskogen.

Telenor ble valgt som samarbeidspartner når 2000 dagligvarebutikker skal oppgradere sin nettverksstruktur.
- NorgesGruppen ønsker å levere konkurransedyktige og effektive løsninger til kundene våre, sier konsernsjef Runar Hollevik. Fibernett gjør det enklere for oss å drive god og effektiv butikk, i tillegg til at det kommer kundene til gode, sier Runar, og legger til at det er gledelig at avtalen også har positive ringvirkninger lokalt.

Avtalen mellom NorgesGruppen og Telenor er i tråd Regjeringens ønske om å styrke bredbåndsutbyggingen i distriktene. Regjeringen har som mål at 90 prosent av husstandene skal ha tilbud om bredbånd med 100 megabit per sekund innen utgangen av året. Med fiber vil hastigheten på bredbåndet mangedobles og gi betydelig mer stabil tilgang enn det gamle kobbernettet.

Digitaliserer distriktene
Utbyggingen for NorgesGruppen gir Telenor insentiver til å tilby fiber til enda flere. Som en følge av avtalen bygger Telenor nå ut til områder i Norge hvor det ellers ikke har vært fiberaktører.

NorgesGruppen har butikker i 90 prosent av landets kommuner, og dermed vil avtalen bidra til en modernisering og et digitaliseringsløft av lokalsamfunn i hele Norge.

- Denne landsdekkende avtalen muliggjør at vi kan tilby bedre nett til mange flere i lokalmiljøet, sier Norges-sjef i Telenor Petter Børre Furberg. Et eksempel er på Vaset der vi allerede er i dialog med 12 andre næringslivsaktører. NorgesGruppen-avtalen gjør det mulig å komme enda raskere i mål før kobbernettet utfases, legger han til.

På Vaset ligger også Brennabu som driver hytteutleie, selskapslokaler og leirskole.
- Takket være Joker-butikken og deres avtale med Telenor får vi nå etterlengtet bedre nett, forteller daglig leder Line Lunde Hovrud. Vi tror dette vil få store positive ringvirkninger lokalt og at det danner grunnlaget for mer lokalt næringsliv. Mange vegrer seg for å etablere seg dersom nettkapasiteten er dårlig, legger hun til.

Mer effektive dagligvarebutikker
Siden fiber gir en nettkapasitet som er ca. 50 ganger høyere enn kobbernettet vil digitale løsninger som betaling og bestillingsrutiner bli enda mer effektive enn i dag. Ca. 700 NorgesGruppen-butikker er allerede koblet på løsningen, og ved utgangen av 2021 skal samtlige butikker ha tilgang til fiber.

Tilbakemeldingene fra butikker som har fått fiber er at det gir bedre ytelse og responstid enn det de har hatt tidligere. Kjøpmann Harald Lasskogen driver Joker på Vaset og er en av dem som vil få fiber i løpet av høsten.
- Jeg har lenge etterlyst bedre nettkapasitet, forteller han, og legger til at han flere ganger tidligere har vært i dialog med kommunen uten at det har gitt noen resultater.
- Jeg har stor tro på at fiber vil øke kundetilfredsheten vår, både fordi det vil gå raskere å betale i kasse samtidig som at vi får mulighet til å fylle opp hyllene våre enda raskere enn før, sier Harald.

Kontakter

Bilder

Konsernsjef Runar Hollevik og kjøpmann Harald Lasskogen.
Konsernsjef Runar Hollevik og kjøpmann Harald Lasskogen.
Last ned bilde
Telenor-sjef Petter Børre Furberg, Line Hovrud, Brennabu Leirskole, og Bjørn Sveine, Gomubu Fjellstue, Joker-kjøpmann Harald Lasskogen og konsernsjef i NorgesGruppen Runar Hollevik.
Telenor-sjef Petter Børre Furberg, Line Hovrud, Brennabu Leirskole, og Bjørn Sveine, Gomubu Fjellstue, Joker-kjøpmann Harald Lasskogen og konsernsjef i NorgesGruppen Runar Hollevik.
Last ned bilde

Om NorgesGruppen

NorgesGruppen
NorgesGruppen
Karenslyst Allé 12-14
0213 OSLO

(+47) 24 11 31 00http://www.norgesgruppen.no

Våre kjedekonsepter står på hver dag for å gjøre morgendagens handel billigere og bedre, inspirere til gode matopplevelser, og bidra til grønne og sunne valgmuligheter.

NorgesGruppen gir forbrukerne valgfrihet gjennom supermarkeder, distriktsbutikker og lavprisbutikker. I tillegg tilbyr MENY, SPAR og Joker netthandel. NorgesGruppen gir konkurransedyktige betingelser og sterke kjedekonsepter til kjøpmenn. Effektiv varelevering og et godt vareutvalg fra ASKO sikrer kjøpmenn over hele landet et godt driftsgrunnlag. NorgesGruppen sysselsetter over 27 000 medarbeidere i egeneid virksomhet og mer enn 40 000 totalt når ansatte i kjøpmannseide butikker inkluderes. Nøkkelverdiene til NorgesGruppen er ansvarlig, samarbeidsorientert og kundeorientert. Selskapet opererer i Skandinavia med hovedfokus i Norge.

Varene folk vil ha
NorgesGruppen fyller 20 år i 2020, men bygger på 150 års erfaring som grossist og detaljist. I dag er kjernevirksomheten engros- og detaljvirksomhet innenfor daglige forbruksvarer. Alle ledd i verdikjeden – fra innkjøp og produksjon, via distribusjon, til handlekurv – jobber mot ett og samme mål: å imøtekomme kundenes behov.

Leverer effektivt til alle deler av landet
NorgesGruppen har 1200 samarbeidspartnere som spenner fra store merkevareleverandører til små produsenter av lokalmat. Mangfoldet av leverandører gjør at vi kan tilby noe for enhver smak. Egne merkevarer fra selskapene UNIL, Joh Kaffe, Matbørsen og Bakehuset gjør vareutvalget i våre butikker unikt.

Til butikker for alle, der folk bor
NorgesGruppen har butikker for alle behov, enten det er lave priser, kvalitetsprodukter, raske løsninger eller inspirasjon til store matopplevelser. Vi har lavpriskjeden KIWI, supermarkedkjedene MENY og SPAR, og nærbutikkjeden Joker. Over halvparten av butikkene er eid av selvstendige kjøpmenn, og vi er tilstede
med butikker i 88 prosent av landets kommuner.

Følg saker fra NorgesGruppen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NorgesGruppen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NorgesGruppen

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom