Bygger unike boliger for OBOS Kärnhem i Lund

AF Bygg Syd, et datterselskap av AF Gruppen, skal bygge boliger på vegne av OBOS Kärnhem i den nye bydelen Brunnshög, nær de verdensledende forskningsmiljøene i Lund.

AF skal bygge boliger på vegne av OBOS Kärnhem i den nye bydelen Brunnshög, nær de verdensledende forskningsmiljøene i Lund. Ill. OBOS Kärnhem

Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise, og kontrakten har en verdi på om lag MSEK 180, ekskl. mva. Brf Pärlan bygges over seks plan med 107 boliger og forretningslokaler, og prosjektet forventes ferdigstilt våren 2024.

Brf Pärlan får en spennende arkitektur med unike oppbrutte fasader som blir et naturlig blikkfang i området. Boligene ligger sentralt i Brunnshög, ved holdeplassen for den nye trikken – ti minutter fra sentrum og ved siden av et nylig ferdigstilt parkanlegg. De verdenskjente forskningsfasilitetene ESS og MAX IV ligger rett rundt hjørnet.

- Vi er glade over å kunne realisere dette spesielle prosjektet i Brunnshög, som mange assosierer med innovasjon og banebrytende kunnskap. Prosjektet blir vårt første oppdrag for OBOS Kärnhem, sier Bård Konrad Frydenlund, konserndirektør i AF Gruppen Sverige.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2020 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

AF Gruppen og Aker Solutions går sammen om å skape et ledende globalt offshore resirkulerings- og dekommisjoneringsselskap1.7.2021 08:01:42 CEST | Pressemelding

I dag har AF Gruppen og Aker Solutions signert en Intensjonsavtale (LOI) for å slå sammen de to selskapenes eksisterende offshore decom-operasjoner til et 50/50-eid selskap med mål om å skape en ledende global aktør for miljøvennlig resirkulering av offshoreinstallasjoner. Ved å etablere en rendyrket, fokusert aktør som kan gjenvinne globale offshoreinstallasjoner, vil partene gi et betydelig bidrag til en bærekraftig, grønn omstilling av offshoresektoren.