Bygger nye boliger i sørlige Stockholm

AF Gruppens datterselskap HMB har inngått avtale om å bygge 64 nye leiligheter som del av femte etappe i et boligprosjekt for Familjebostäder utenfor Stockholm. Når denne etappen er fullført, vil HMB ha bygget totalt 600 leiligheter for Familiebosteder på Drevvikshöjden.

Kontrakten har en verdi på MSEK 148 millioner, eks mva. Planlagt innflytting er 2024. Prosjektet gjennomføres som en totalentreprise.

- Vi setter stor pris på samarbeidet med Familjebostäder og er glade for å kunne bidra til å bygge nye boliger i Stockholmsområdet. Drevvikshöjden vil være et viktig tilskudd for å forsterke boligtilbudet, sier Bård Frydenlund, konserndirektør i AF Gruppen Sverige.

Familjebostäders nye boligområde Drevvikshöjden ligger mellom Farsta og Sköndal i sørlige Stockholm. Når prosjektet er gjennomført vil området bestå at totalt 600 leieleiligheter, førskoler og andre lokaler. HMB Construction startet utbyggingen av Drevvikshöjden-prosjektet i 2017. Design, prosjektering og avrop har skjedd i etapper. Eiendommene er designet for lavt energiforbruk fra solceller, bergvarme og fjernvarme. Hele Drevvikshöjden er prosjekteres i henhold til Miljöbyggnad Silver.

AF Gruppen er et prosjektbasert entreprenør- og industrikonsern, formet av entreprenørånd og gjennomføringskraft. Konsernet omsatte for 27 mrd kroner i 2020 og har i dag ca 5500 medarbeidere. AF Gruppen er notert på Oslo Børs (AFG).

AF Gruppen og Aker Solutions går sammen om å skape et ledende globalt offshore resirkulerings- og dekommisjoneringsselskap1.7.2021 08:01:42 CEST | Pressemelding

I dag har AF Gruppen og Aker Solutions signert en Intensjonsavtale (LOI) for å slå sammen de to selskapenes eksisterende offshore decom-operasjoner til et 50/50-eid selskap med mål om å skape en ledende global aktør for miljøvennlig resirkulering av offshoreinstallasjoner. Ved å etablere en rendyrket, fokusert aktør som kan gjenvinne globale offshoreinstallasjoner, vil partene gi et betydelig bidrag til en bærekraftig, grønn omstilling av offshoresektoren.