BYD og RSA feirer ett år med BYD Tang i Norge

Det er nå et år siden helelektriske BYD Tang ble lansert i Norge – et år med stor suksess og salgstall over all forventning.

I dag er det et år siden RSA og BYD lanserte sin aller første personbil i Norge. Med hele motorpressen til stede ble den helelektriske 7-seteren BYD Tang 4x4 lansert med brask og bramm i Oslo – en stor og eksklusiv familie-SUV som raskt har etablert seg som en solid aktør i det norske elbil-markedet.

Lanseringen markerte ikke bare BYD sin inntreden på det norske markedet - den markerte også BYD sin inntreden i Europa, hvor Norge og importøren RSA er utpekt som pilotland.

Her ble også den aller første kundebilen utlevert til Per Lian. I dag, et år senere, kjører over 2.200 BYD Tang på norske veier, og BYD har de siste månedene klatret høyt opp på salgsstatistikken i Norge.

Bilen har siden lanseringen høstet mye positiv respons fra både motorpressen og kunder, og BYD har på kort tid etablert seg som en solid aktør i elbil-markedet. En god mottakelse har vært svært viktig for BYD, ettersom de nå har kunngjort at de denne høsten går inn i flere europeiske land med sine elektriske personbiler.

BYD Tang leveres blant annet med firehjulstrekk som standard, et eksklusivt design utformet av verdenskjente Wolfgang Egger og romslig plass for både folk og bagasje. I tillegg kan Tang skilte med akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, det banebrytende Blade-batteriet med 86,4 kWh batterikapasitet og rekkevidde fra 400-528 km (WLTP kombinert/urban).

Stor etterspørsel etter BYD

- Vi har opplevd en fantastisk etterspørsel og interesse etter både BYD Tang og BYD som merkevare, og vi er veldig glade for alle de positive tilbakemeldingene vi har fått fra norske Tang-eiere. Ettersom BYD Tang SUV er vår aller første elektriske personbil på det norske markedet, har det vært viktig for oss å levere gode kundeopplevelser og lytte til deres tilbakemeldinger, sier Simen Wøien Christensen, salgssjef i BYD Norge.

I januar avholdt NAF og Motor sin årlige vintertest, hvor målet er å avdekke den faktiske rekkevidden for el-biler under norske vinterforhold. Med konkurransens laveste avvik på kun 11 % fra oppgitt WLTP-rekkevidde, kom BYD Tang best ut av testens 31 bilmodeller – noe som er en god indikasjon på at BYD Tang er en godt egnet bil også for norske forhold.

Verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy

Selv om BYD er verdens tredje mest verdifulle bilmerke på verdensbasis og verdens største produsent av elektrifiserte kjøretøy har BYD før lanseringen vært lite kjent i Norge. Totalt har BYD solgt mer enn 650.000 elektrifiserte kjøretøy hittil i år.

BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv, og har gjennom 27 år opparbeidet et rennomé som pioner innen batteriutvikling. BYD er også første bilprodusent i verden som kutter produksjonen av ikke-elektrifiserte kjøretøy.

Selskapet har allerede etablert seg som en stor buss-leverandør på det europeiske el-buss-markedet, og følger opp sin null-utslipp-strategi ved å utvide det europeiske sortimentet med personbiler.

-Takket være BYD sine fantastiske produkter, sammen med RSA sin lokale tilstedeværelse har BYD Tang blitt en stor suksess over hele landet. Vi ser tilbake på et flott år, og gleder oss til neste kapittel i BYD/RSA-samarbeidet i Norge, sier Frank Dunvold, administrerende direktør i RSA.

Om BYD

BYD Company Ltd. er et av Kinas største privateide foretak. Siden oppstart i 1995 har selskapet utviklet seg raskt med solid ekspertise innen oppladbare batterier og bærekraftig utvikling. BYD strekker seg nå over fire bransjer – bil, elektronikk, energi og jernbanetransport. Siden har BYD utvidet sine fornybare energiløsninger globalt, og har nå virksomhet i over 50 land og regioner. Opprettelsen av et Zero Emissions Energy Ecosystem – som består av rimelig solenergiproduksjon, pålitelig energilagring og banebrytende elektrifisert transport, har gjort BYD til en ledende aktør i energi- og transportbransjen. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, microchips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.
BYD er notert på børsene i Hong Kong og Shenzhen.

RSA er en nord-europeisk bilimportør og den offisielle distributøren av BYD i Norge. Som et privateid selskap med historie helt tilbake til 1936, har RSA utviklet sterke merkevarer i de nordiske markedene. Med samarbeidet mellom RSA og BYD, tar selskapet nå et ytterligere skritt inn i fremtiden for bilindustrien, med implementeringen av den helelektriske serien av nåværende og fremtidige modeller.
RSA har allerede bygget opp et BYD-forhandlernettverk som strekker seg over hele Norden. I dag er RSA importør for BYD person- og nyttekjøretøy i Norge, og importør for BYD nyttekjøretøy i Sverige, Danmark og Finland.